• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentklocka

OrtMeister

Breitling
Hej,
Jag har länge varit medlem här ett tag men har inte varit särskilt aktiv. Jag tar studenten nu i vår och känner att en ny klocka är något speciellt som man kan ha som minne från denna tid. Tyvärr är min budget inte jättestor och har runt 5000 i budget men skulle kunna sträcka mig till 10000 om det finns mycket bättre klockor för det priset. Vill helst att den ska vara automatisk men då kommer det ju inom en viss tidsperiod att tillkomma service som kommer vara väldigt likt klockans värde, tycker ni då att det är bättre med en quartz eller är det fortfarande bättre med en mekanisk klocka? Har ni några tips på bra klockor för min budget, skriv det gärna så att man kan få lite inspiration. Gärna en klocka som är lite mer dressad eller åtminstone alldaglig, alltså inte en dykare då jag tänkt införskaffa detta senare, ge dock gärna också tips om bra budgetdivers . Ser helst att den kommer på någon form utav länk, dock inget krav. Har ungefär 18 cm handleder om det kan hjälpa er, vilka storlekar blir för stora?

Har sett att det finns flera trådar kring detta ämne men känner att de inte var riktigt vad jag sökte, samt att de var ganska gamla och att det inte var värt att väcka liv i dessa. Är dock lessen om de bryter mot några regler då jag som sagt mest bara läser inläggen.

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Tuff

Panerai
2-Faktor
Först och främst stort grattis till en av livets stora milstolpar!

Jag tycker absolut att du ska gå för en automatisk klocka och det finns många fina som inte alls kostar en förmögenhet att serva. Dessutom kommer en service kännas självklar när du lagt några mil bakom klockan och den förhoppningsvis har ett betyderlgit högre sentimentalt värde än vad en liten service av ett standardverk kommer kosta dig.

När du skrev "lite mer dressad" kom jag direkt att tänka på Tissot Gentleman:
maxresdefault.jpg

Gör sig även fint på läder, även om jag kanske valt ett annat än detta:
Tissot-Gentleman-Powermatic-80-Silicium-on-leather-2-scaled.jpg


Finns i svart, blått, grönt och silver (Och en massa två-tons men min personliga favorit är blå på länk) samt är inom din budget.
Urverket är inte heller något att klaga på kan jag tycka och ett av de mer prisvärde i klassen.

En annan favorit är Seiko Alpinist som även den håller sig under 10loppor i alla möjliga trevliga utföranden.
2020-09-25-seiko-033-2000x1333px-w.jpg


Lycka till med ditt val!
 
Senast ändrad:

Filippusmaximus

Rolex
2-Faktor
Först och främst stort grattis till en av livets stora milstolpar!

Jag tycker absolut att du ska gå för en automatisk klocka och det finns många fina som inte alls kostar en förmögenhet att serva. Dessutom kommer en service kännas självklar när du lagt några mil bakom klockan och den förhoppningsvis har ett betyderlgit högre sentimentalt värde än vad en liten service av ett standardverk kommer kosta dig.

När du skrev "lite mer dressad" kom jag direkt att Tissot Gentleman:
maxresdefault.jpg

Gör sig även fint på läder, även om jag kanske valt ett annat än detta:
Tissot-Gentleman-Powermatic-80-Silicium-on-leather-2-scaled.jpg


Finns i svart, blått, grönt och silver (Och en massa två-tons men min personliga favorit är blå på länk) samt är inom din budget.
Urverket är inte heller något att klaga på kan jag tycka och ett av de mer prisvärde i klassen.

En annan favorit är Seiko Alpinist som även den håller sig under 10loppor i alla möjliga trevliga utföranden.
2020-09-25-seiko-033-2000x1333px-w.jpg


Lycka till med ditt val!
Kul ! Tissot gentleman var det första jag tänkte på också
 

OrtMeister

Breitling
Först och främst stort grattis till en av livets stora milstolpar!

Jag tycker absolut att du ska gå för en automatisk klocka och det finns många fina som inte alls kostar en förmögenhet att serva. Dessutom kommer en service kännas självklar när du lagt några mil bakom klockan och den förhoppningsvis har ett betyderlgit högre sentimentalt värde än vad en liten service av ett standardverk kommer kosta dig.

När du skrev "lite mer dressad" kom jag direkt att tänka på Tissot Gentleman:
maxresdefault.jpg

Gör sig även fint på läder, även om jag kanske valt ett annat än detta:
Tissot-Gentleman-Powermatic-80-Silicium-on-leather-2-scaled.jpg


Finns i svart, blått, grönt och silver (Och en massa två-tons men min personliga favorit är blå på länk) samt är inom din budget.
Urverket är inte heller något att klaga på kan jag tycka och ett av de mer prisvärde i klassen.

En annan favorit är Seiko Alpinist som även den håller sig under 10loppor i alla möjliga trevliga utföranden.
2020-09-25-seiko-033-2000x1333px-w.jpg


Lycka till med ditt val!
Satt faktiskt och sökte på Tissot gentleman precis och måste säga att den är riktigt snygg, tack för rekommendationen!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@OrtMeister Frun ska ge sin systerson en klocka i studentpresent. Det blir, likt några tidigare förslag, en Tissot Gentleman.
Hon valde den nya kvartsmodellen i titan och ska gravera den åt honom.

"Vill helst att den ska vara automatisk men då kommer det ju inom en viss tidsperiod att tillkomma service som kommer vara väldigt likt klockans värde, tycker ni då att det är bättre med en quartz eller är det fortfarande bättre med en mekanisk klocka?"

Vad som är bättre med ett mekaniskt urverk är jag helt fel person att svara på då jag tvärt om tycker att ett kvartsverk är bättre på i princip allt, inklusive ägande kostnader. Speciellt i denna prisklass på en klocka som ska bäras....
1620554130265.png
 

OrtMeister

Breitling
Först och främst stort grattis till en av livets stora milstolpar!

Jag tycker absolut att du ska gå för en automatisk klocka och det finns många fina som inte alls kostar en förmögenhet att serva. Dessutom kommer en service kännas självklar när du lagt några mil bakom klockan och den förhoppningsvis har ett betyderlgit högre sentimentalt värde än vad en liten service av ett standardverk kommer kosta dig.

När du skrev "lite mer dressad" kom jag direkt att tänka på Tissot Gentleman:
maxresdefault.jpg

Gör sig även fint på läder, även om jag kanske valt ett annat än detta:
Tissot-Gentleman-Powermatic-80-Silicium-on-leather-2-scaled.jpg


Finns i svart, blått, grönt och silver (Och en massa två-tons men min personliga favorit är blå på länk) samt är inom din budget.
Urverket är inte heller något att klaga på kan jag tycka och ett av de mer prisvärde i klassen.

En annan favorit är Seiko Alpinist som även den håller sig under 10loppor i alla möjliga trevliga utföranden.
2020-09-25-seiko-033-2000x1333px-w.jpg


Lycka till med ditt val!
Ungefär hur mycket kostar en service på en tissot gentleman? Runt 2000-3000 eller är det mer?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag rekommenderar en kvartsklocka. Billig i drift, punktlig och tål mer stryk.
Mekaniska är roliga på sitt sätt men gå inte på den där lite löjliga rosenskimrande myten om att mekaniska klockor har själ och "ett hjärta som slår", för det har de inte.
 

Perro

Omega
Kolla in Nomos Club Campus också tycker jag om du sträcker upp budgeten till 10 000. Blir väl lite över budget ny men tror det går att hitta begagnade för runt 8-9k.

Annars kan du börja titta på vintageklockor, finns mycket roligt inom din budget!
Lägger in en bild Nomosen som jag gillar mycket själv, lycka till!
SmartSelect_20210510-110145_Chrome.jpg
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Ungefär hur mycket kostar en service på en tissot gentleman? Runt 2000-3000 eller är det mer?
Du får nog räkna med 6-7tusen. Men med lite flyt kanske de går att hitta billigare.

Det är många fina klockor i tråden men mitt tips är att inte köpa en dyrare klocka än du tänk dig.
Då finns risken att den blir "för fin" och att du kanske inte vågar använda den.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Ungefär hur mycket kostar en service på en tissot gentleman? Runt 2000-3000 eller är det mer?
Oj förlåt, i all hast hade jag totalt missat din fråga.

Runt 2-3 tycker jag låter rimligt. Powermatic 80 är i princip ett 2824 med lägre Hz mm. så det borde kunna servas relativt billigt av i stort sett alla urmakare i hela världen.
 
Topp