• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stulen Submariner

Wenger

Basic
Jag misstänker att min Sub har blivit stulen på Sats Stureplan :( Få tror mig för att låset inte var uppbrutet men jag vägrar tro att jag glömt klockan på bänken i omklädningsrummet och sedan gått och tränat :( Det är referensnummer 114060.

Är det någon här som har fått sitt hänglås upplirkat och blivit bestulen men att låset ser helt orört ut?

Vänliga hälsningar
Per

9D4E4EA5-DFF9-4F13-9ABB-1FB364F57BFE.jpeg
Här är serienumret så ni vet!

Beklagar.
Hänglås är mkt. Lätt att lirka upp om de inte är de dyrare ( hemmanycklar ) polare som var låssmed förut ägnade sig åt detta, inte snodde saker alltså, utan utmana sig själv att lirka upp Olika nivåer av hänglås. Vissa räcker att sätta magneter på för att öppna, och säkert sådana små som används till skåp på gym.

Mkt. Dumt och naivt att låsa in klocka i skåp på gym, sry men sant. Du är inte heller den första som skriver om detta.. Otroligt tråkigt dock och hoppas den kommer fram.

Jag misstänker att min Sub har blivit stulen på Sats Stureplan :( Få tror mig för att låset inte var uppbrutet men jag vägrar tro att jag glömt klockan på bänken i omklädningsrummet och sedan gått och tränat :( Det är referensnummer 114060.

Är det någon här som har fått sitt hänglås upplirkat och blivit bestulen men att låset ser helt orört ut?

Vänliga hälsningar
Per
Ifall du har använt ett av sats egna hänglås (blå eller vit) så kan jag tänka mig att det knappt behövs. Jag råkade gå till fel skåp och kunde låsa upp någon annan persons skåp pg.a att vi hade samma sort. Har bytt sen dess :/

Clas ohlssons hänglås av billigare variant där gick nycklarna att öppna alla lås av samma modell. Ett hänglås från Abus är svårt att klippa upp med stor bultsax.

I min ungdom umgicks jag med fel folk och lärde mig göra det, tar max 2-3 sekunder att öppna med ett tillslipat bladmått.
Vissa enklare lås går även upp om man knackar hårt på sidorna av låset.

Även dyrare och kända lås, speciellt kombinationslås går att "hacka". Finns massor med videos på Youtube

Beklagar! :(
Det här har pågått i åratal på gym och simhallar. Det är nog snart tio år sedan en god vän till mig fick gå endast klädd i handduken från Eriksdalsbadet till våra vänners klädbutik nära Björns trädgård i Stockholm efter han blivit bestulen på sina kläder och en billig ryggsäck. Man bör aldrig använda hänglås som säljs på den typen av ställen, och definitivt aldrig låta någon se att man stoppar något värdefullt i skåpet. Att förvara en Sub där bör man nog aldrig göra, oavsett typ av hänglås och eventuella övriga försiktighetsåtgärder.

Som många har sagt redan, de flesta hänglås går att dyrka eller helt enkelt ta sig förbi på olika sätt, speciellt billiga och/eller mindre, lås. Man måste upp några prisklasser för att få något som duger. T.ex. Abus 75/50 EC75. "Skivlås" från Abloy kan också vara bra. Allt kan iofs dyrkas, men de här kräver en rejäl dos av skicklighet, erfarenhet, och lite speciella verktyg för att få upp. De kan förstås fortfarande bryta upp skåpet, men då tar de en risk med buller, och det kommer ju att synas. Det är därför lås dyrkas när det går, det märks knappast...

Tur
Mja, jo, det funkar på en del lås, men långt ifrån alla. Inte ens alla billiga hänglås. En del är helt enkelt för trånga runt bygeln, och en del har format klackarna så att det inte går, och del (typiskt bättre lås, som Abloy) har en annan typ av låsning där det inte funkar öht. (Inte fjädrande klackar.)
Tur det, har själv ingen erfarenhet men har sett varningar gällande dessa så tänkte bara upplysa. Använder själv ett lås från Clas Ohlson, som enligt YouTube fått bra i test :)

Tur

Tur det, har själv ingen erfarenhet men har sett varningar gällande dessa så tänkte bara upplysa. Använder själv ett lås från Clas Ohlson, som enligt YouTube fått bra i test :)
Eftersom vi har svävat iväg lite från klockor ska vi kanske inte lägga så mycket mer tid på det, men som man kan gissa från mitt namn så har jag lite koll på lås... ;) så jag kan ju avsluta med detta: Ja, om man absolut ska köpa ett billigt (mässings)hänglås så är CoCraft/Clas Ohlson ett av de dugliga. HardHead/Jula är ok också. Undvik Bauhaus lågprismärke. (De säljer däremot Abus som är bra.) Och köp för allt i världen inte hänglås på Biltema, de är absolut skräp.

När jag går på gymmet så har jag ibland dator, telefoner, klocka mm med mig. Tar med väskan in på gymmet och har den under uppsikt hela tiden när jag tränar. Under dusch försöker jag ha skåpet i sikte under de få minuter jag duschar, hur gör ni? går hem med alla grejer eller tex lämnar dem på jobbet när ni går på gymmet?

Mitt lås blev uppbrutit precis som ditt på ett Sats center på Kungsholmen för 3 år sedan.

Polisanmäla via Sats och håll tummarna att HF ger en bra ersättning.

@Wegner
Att öppna ett vanligt lås på sats kan man göra extremt snabbt med antingen ”chims” som trycks ner vid byglarna så låsmekanismen öppnas eller så kan dom flesta hänglås öppnas med ett verktyg som liknar en väldigt liten kam. Har en hobby med dyrkning av lås så man har lärt sig en del..
I praktiken så krävs de någon form av säkerhetsklassning på låset för att det ska börja bli jobbigt att öppna.

Med det sagt så är det nog extremt troligt att någon kan ha öppnat låset och stängt igen det efter.

Tillbaka
Topp