• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Submariner eller GMT Coke

Tjena!
Första posten på detta forum (har hängt en del på andra klockforum men detta verkar nice :)) Med det sagt så har jag lite frågor och funderingar till er där ute i landet som har klockerfarenhet. Det är så här att jag har tänk köpa min första "riktiga" klocka. Valen jag funderar på är antigen,
Rolex Submariner 116610 LN eller Rolex GMT Master 16710 Coke 2003 eller senare. Saken är att jag har en handled på 16,5-17 cm vilket känns fett smalt.
Båda är ju 40 mm men olika "tjocka", Vad jag har läst på andra forum så säger alla olika om hur Suben ser stor/liten ut på en mindre handeld och att GMT skulle kanske vara ett bättre alternativ för min typ av handled. Frågan är om ni där ute har lite bättre koll och erfarenhet än jag om detta val och vad rockar ni för mm på era klockor för respektive handled.
Tack på förhand, (om tråden är överflödig är det fritt att ta bort den)

Har en ny sub nu men hade en 1675 GMT innan och subben känns betydligt större. Mina handleder är 18,5 men bästa tipset är att testa så du får känna skillnaden! Måste du ha en nyare sub? Annars har du ju dom med gamla caset! Då är dom lite nättare! För min del föll det på länken av den nya subben! Annars hade jag nog valt en äldre!

GMT, min 16700 är nog en av de sista klockor jag skulle göra mig av med. Dessutom är låset längre på en sub vilket är till nackdel när man har smala handleder.

Ännu lättare att få bra passform på smala handleder med jubilee.

WP_20170730_09_50_20_Rich (2).jpg

Mitt råd är att gå och prova. Klockor bärs väldigt olika med avseende vem de sitter på. Svårt att bilda sig en uppfattning baserat på bilder och videos.
I min bok är GMTn en trevligare klocka än Suben.

En 16710 bärs nättare än en sexsiffrig Rolex även om de har samma diameter. Om GMTn sitter bättre så kör på den annars välj Sub (eller nyare GMT), kvalitetsskillnaden är rätt stor.

Bor i stad där det är rätt dött på AD tyvärr, så "måste" beställa via chrono24 då blocket även verkar ha överpriser på modellerna.
Men hur är det med att köpa en GMT från typ 2003 är det "mycket" service och sånt eller håller de lika bra standrard som de nya Rolexklockorna som görs idag? En till fundering är om bezeln på GMT repas lätt för att få märken?

Men hur är det med att köpa en GMT från typ 2003 är det "mycket" service och sånt eller håller de lika bra standrard som de nya Rolexklockorna som görs idag? En till fundering är om bezeln på GMT repas lätt för att få märken?
Samma urverk som idag förutom balansfjädern som är i nytt omagnetiskt material på de nya. Ett nytt bezel insert till 16710 kostar 1000:- inklusive montering om man mot all förmodan skull råka repa det så mycket att det stör en.

Vad gäller urverken är skillnaden marginell, det som skiljer förutom storleken är länken och låset som är mer genomarbetat på maxicaset. Det är även stor skillnad på länken på olika årsmodeller av 16710 men en 2003:a har SEL ( solid end links) som gör att länken upplevs stadigare än tidigare modeller. Minns inte exakt när SEL kom men min k-serie (2001-2002) har det.

Jag har en 116610 och ägt en 16710 Coke. Jag gillade inte alls 16710, tyckte låset höll låg upplevd kvalitet och känsla jämfört med de nyare Rolexmodellerna. Köpte en 116710 och jämfört med 16710 så gillar jag den sex-siffriga mycket bättre.

Tillbaka
Topp