• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Submariner eller Sea Dweller?

Skall köpa en ny (eller nästan ny..) vardagsklocka. Jag vill ha en klocka som funkar i alla miljöer och valet står mellan dessa två. Hade siktet inställt på Submarinern (116610) men nu så har jag även blivit lite intresserad av Sea Dwellern.

Vad är för/nackdelar tycker ni? Är Sea Dwellern tex dyrare i service? Något annat?
Är intresserad av alla åsikter stort som smått! :)

Mvh Jimmy

För min del vinner SD'n i allt utom möjligen tjockleken.

Sub'n har en otroligt tråkig boett tycker jag, SD'n är smäckrare. Sen tycker jag personligen datumbubblan är sunkig på Sub'n.

Driftkostnad torde vara väldigt lika för bägge

Med lite flyt och uthållighet kan du hitta en 116600, om det är den du menar för 65-67 här. Tycker du skall satsa på den. Riktigt cool klocka som vinner över 116610 alla dagar

Bjussar på bild :)
IMG_8122.JPG
IMG_4459.JPG

Det är samma kostnad för service på dem. SDn har trevligare boett.

Smaken är som baken som man säger.
Har själv en submariner 114060 då jag personligen tycker att submariner inte ska ha datum.
Om du väljer mellan 116610 och sea dweller så röstar jag för sea dweller!

Blir det en sub tänkte jag nytt och en SD - lätt begagnad, såg det fanns en på blocket (lidingö) för 77 och NT Watches har en för 77,5.

Är SD mkt tjockare än sub? Tyngre?

Senast ändrad:
SDn sitter mycket bättre på handleden på grund av boettformen så stirra dig inte blind på mått och vikt. SDn är fortfarande ingen stor klocka och den är väl avvägd viktmässigt. Subben tycker jag sitter riktigt klossigt och illa på handleden.

SDn känns även lite roligare då den är mindre vanlig.

Senast ändrad:
image.jpg

Själv valde jag Dweller före 116610/114060. Roligare med en klocka som är lite lite ovanligare! Sen ville jag ha datum men helst slippa bubblan, och när jag väl fick siktet inställt på SD så var det bara att hänga med.
Sen jag köpte den för ca 1,5 månad sedan har den suttit på armen i princip varje vaken sekund.

Kör på Sea-Dwellern.

Coolare, mer udda och ett mystiskt namn! :cool:
Påminner mig om Cthulhu (H.P Lovecraft).

Fråga på ett klockforum där ovanligare modeller ofta föredras för att andra modeller är "vanliga" = SD i svar
Fråga "vanligt folk" = Sub

(OBS helt ovetenskapligt och bara baserat på svar i denna och andra trådar samt försäljningsstatistik)

Senast ändrad:
Jag började min lilla Rolexresa med en 114060 som jag sålde för att jag saknade datum för mycket.
Köpte därefter 116600, men störde mig på att den kändes topptung samt att jag tyckte att den bars lite väl liten på handleden pga de smalare bandhornen och mindre kronan/kronskyddet.
Slutade med tråksub, 116610LN som jag trivs bra med, trots att den är såååå himla vanlig, icke-WIS klocka osv osv med KS-mått.

Jag började min lilla Rolexresa med en 114060 som jag sålde för att jag saknade datum för mycket.
Köpte därefter 116600, men störde mig på att den kändes topptung samt att jag tyckte att den bars lite väl liten på handleden pga de smalare bandhornen och mindre kronan/kronskyddet.
Slutade med tråksub, 116610LN som jag trivs bra med, trots att den är såååå himla vanlig, icke-WIS klocka osv osv med KS-mått.

Känns SD mindre på handleden?

Känns SD mindre på handleden?

Den känns tyngre och mer obekväm på mig pga topptyngden/tjockleken.

SubC ser biffigare/större ut ovanifrån med maxi-caset (en positiv egenskap för mig, då jag annars tycker att Suben är nästan för liten för mig) men är lättare och bekvämare för mig.

Hade SD4000 varit 42mm i diameter istället för 40 hade det nog varit en annan femma.

Haft båda, men har endast Dwellern kvar eftersom den kändes absolut bäst av de två.
Ett riktigt bra val som passar det mesta och är lite roligare än subben...tycker jag!

Jag gillar också bubblan men eftersom jag har den på GMTn är det ingen dealbreaker.
Måste säga att jag lutar lite åt SD nu... Yonssons recension gjorde inte habegäret mindre. :)

Tillbaka
Topp