• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Jag upplevde överlag att 124060 sitter bättre än dess föregångare och bärs även mindre. Om du skulle köra på en tidigare modell så är det värt att tänka på att den har fått en hyfsat fräsch service. Annars kan den lägga på lite i efterhand. Köpte min via @Stories of Time som gått igenom den innan.

Notera att det endast är kosmetiskt på tavlan. Alla 14060m är COSC certifierade inkl. two-liner.
Ska inte ta gift på det men tror du har fel. Även om det är samma verk i alla 14060m (3130) så blev dom väl inte cosc-certifierade förrän 2007 då dom även uppdaterade tavlan till en 4-liner.

Notera att det endast är kosmetiskt på tavlan. Alla 14060m är COSC certifierade inkl. two-liner.
Ahh jag hade fått för mig att det var 4-liner med cosc och 2 utan. Men då är det M:et som visar nya urverket (alltså COSC).

Edit: får rätta mig själv och är inte beredd att hålla med om att alla 14060M är certifierade. Enligt artikeln nedan gjorda man ingen uppdatering av verket när man väl började certifiera. Så svaret är väl både ja och nej när det kommer till "är alla 14060M COSC eller inte". Kapar in ett citat från artikeln nedan.
Even still, the first generation of the Submariner 14060M also consisted of two-line dials, despite the updated movement. Likely due to the additional costs associated with submitting the movements for third-party testing, Rolex still seemed reluctant to submit the watch to the scrutiny of the COSC, and so the first Submariner 14060M watches were not officially qualified as chronometers.

It wasn’t until as recently as 2007 that the brand sought official chronometer-certification for its Submariner No-Date movements, leaving collectors with the choice when purchasing a Rolex Submariner ref. 14060M of going for a formally sanctioned four-line ‘Superlative Chronometer‘ version or sticking with the cleaner dial and more vintage-inspired aesthetic offered by the older two-liner variety.

Senast ändrad:
Ska inte ta gift på det men tror du har fel. Även om det är samma verk i alla 14060m (3130) så blev dom väl inte cosc-certifierade förrän 2007 då dom även uppdaterade tavlan till en 4-liner.
Det är korrekt, jag var otydlig. Men verket är exakt detsamma som det som sedan fick certifieringen. F ö samma verk som satt i 114060 fram till 2021.

IMG_2098.jpeg

Är sugen på en Submariner men är lite osäker på storleken. Hoppas på lite bra input här. Bifogar bild på 126613 och 124060. Tyckte i alla fall 124060 funkade när jag provade den. Vad säger juryn? Är det bara att ge upp drömmen om en modern Submariner eller funkar det? Testade nu en 14060M och jag tilltalas absolut av proportioner på den, även om jag gillar de nya referenserna och den solida känslan mer..
Jag har en 6siffrig, super nöjd med den., men förstår hur du tänker ang storleken,. Hade tidigare en BB58 (i mitt tycke bättre proportion) då jag använder min klocka dagligen och är hantverkare., sen förstår jag vad du menar med länken i 5 siffriga., men tänk såhär (mitt tycke bara): En 5siffrig är mycket roligare och estetisk att ha andra band till (gummi/nato etc)., Testat det på min 6siffriga och tycker inte det lirar lika bra.

Sen som @Deskdiversthlm och andra påpekar: DU ska landa i det och DU ska gilla att bära det DU vill bära., good luck kompis 🤠😎!

Tillbaka
Topp