• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

En fråga till Submariner experterna.
Jag vill ha en Submariner, och jag har en 114060 "beställd", som bör anlända i sommar, alternativt i höst, beroende på tilldelning etc etc.

Jag är född 83, och har funderat på en "årsklocka", blev erbjuden en (utan box och papper) för 65.k. Jag tycker det lät som ett väldigt högt pris. Även om klockan var i fint skick. Men den kan juh iofs ha varit polerad 5ggr.. Jag är väldigt dålig på att se sådant. Och är eg inte intresserad av vintage.

Nu undrar jag om jag kan få lite hjälp.
Vilken ref skulle den samlade KS expertisen rekommedera?
Jag vill gärna ha boxar och papper, men anser inte att det är värt 20k..
Jag vill gärna ha en COSC certifierad modell, och då finns bara 114060, som jag redan har lagt en beställning på, och 14060M, med olika tavlor(?) Att välja på, om jag förstått det rätt?
Naturligtvis kan jag tänka mig andra ref också, men då klockan ska användas som vardagsklocka så vill jag inte att den går mer än högst några FÅ sek fel/dygn, 8 - 10 är för mkt.
Och eftersom klockan ska användas såpass mkt så bör både länk och urverk vara i bra skick.

Vad jag tror jag försöker fråga är vilken klocka (ref) som är mest klocka för pengarna.
Jag söker efter en sk "nodate" modell. OCH så undrar jag, ni som har både t ex 14060 och 114060, märker man av storleksskillnaderna på de olika modellernas index mkt, när man bär en av klockorna? För jag tkr nämligen de nyare, större indexen passar tavlan bättre.

Efter att ha tittat runt i den här tråden ett tag så har jag bara blivit mer och mer bestämd att jag SKA ha en Sub! :mad:;)

Mvh Roffe :rolex:

Det låter som att du ska köra på din beställda 114060! Du skriver att du inte gillar vintage och att 65k lät mycket, du kommer ju snart (om jag förstår det rätt) att plocka ut en helt ny sub för list, med andra ord 1500kr extra. Kör på 6reffen, du kommer inte att ångra dig då du utrycker oro! 5års garanti är ju säkerhet nog i det fallet.

Jag upplever en stor skillnad mellan 5/6reff´s index, 114060 bärs helt annorlunda mot en 14060 som upplevs betydligt mer "slim" och mindre (inte bara på tavlan utan hela klockan i sig, boett mm).

Jag har aldrig gillat TT:s på män (damklockor är annorlunda), det har känts som om bäraren vill ha en gulddinka, men inte har råd, eller nåt.
Alternativt att man är en gammal farbror på 60 med en GW behandlad tvåtons DJ.
Men de senaste månaderna har jag börjat uppskatta tvåtons sub och GMT.
Och denna modell är nog favoriten. Kanske med undantag för den nya "kaffe" gmt:n som släpptes på Basel.
En mkt fin klocka! Jag tkr fortfarande den är pråliga, men det ska den väl vara också :)

Är det någon som är OWG (eller nästan) med en TT sportrolex? Eller med en helguldare för den delen.
Och hur ser de isåfall ut efter nåt år och normalt nyttjande?
Lite sugen.. :)

Smaken är som baken, en del kanske köper en TT för att de ville ha en helstål men det var för billigt ;)

Som sagt, vi har alla olika smak och jag personligen anser 16613/116613 som en av de bättre TT klockorna. Det som gör 116613 extra prålig är ju den keramiska bezeln, men den "bling faktorn" får du även på en 114060!

Kolla igenom @Affe bilder, han kör sin 16613 till allt :)

Det låter som att du ska köra på din beställda 114060! Du skriver att du inte gillar vintage och att 65k lät mycket, du kommer ju snart (om jag förstår det rätt) att plocka ut en helt ny sub för list, med andra ord 1500kr extra. Kör på 6reffen, du kommer inte att ångra dig!

Jag upplever en stor skillnad mellan 5/6reff´s index, 114060 bärs helt annorlunda mot en 14060 som upplevs betydligt mer "slim" och mindre.
Ok tack! Bärs 6 ref stort i allmänhet för sina 40mm?
Jag har en Planet Ocean 42mm nu som jag tkr är aningen för stor. (Eller mest för hög eg, det är pga höjden den får lämna)
Bär suben märkbart mindre? (Inte på höjden, hehe):)

Mvh Roffe

Ok tack! Bärs 6 ref stort i allmänhet för sina 40mm?
Jag har en Planet Ocean 42mm nu som jag tkr är aningen för stor. (Eller mest för hög eg, det är pga höjden den får lämna)
Bär suben märkbart mindre? (Inte på höjden, hehe):)

Mvh Roffe

Min gamla PO 42mm och nuvarande 116619, skulle säga att Sub’n bärs mindre

1228FCF8-84FA-4284-A4F6-E77C4FE5F6AF.jpeg

318BCB31-7FDA-47C4-BD27-4787C7E7CE96.jpeg

E306B03B-69F0-49CF-A94D-063DAB26D289.jpeg

Generell Rolex-fråga till tråden, var Rolex sena/tidiga med att erbjuda SEL och helt solida länkbitar? Kom väl till Rolex i mitten på 00-talet och känns spontant rätt sent? Hur låg andra tillverkare till vid den tidpunkten? Var Rolex tidiga eller sena och finns det i så fall någon anledning till att det inte kom tidigare?

Grymt! Ska titta närmare på den, är det helt ute med guldsub eller varför ser man dom så sällan?
Det är väl som med allt annat...en sub i helguld är dyrt = färre människor har den. Med det sagt skulle jag personligen välja exempelvis platina framför gulguld om jag hade pengarna men det är ju olika preferenser för just utseendet.

Generell Rolex-fråga till tråden, var Rolex sena/tidiga med att erbjuda SEL och helt solida länkbitar? Kom väl till Rolex i mitten på 00-talet och känns spontant rätt sent? Hur låg andra tillverkare till vid den tidpunkten? Var Rolex tidiga eller sena och finns det i så fall någon anledning till att det inte kom tidigare?
Rolex har inte direkt varit innovativa sedan de släppte Oyster 1926.

Jag har aldrig gillat TT:s på män (damklockor är annorlunda), det har känts som om bäraren vill ha en gulddinka, men inte har råd, eller nåt.
Alternativt att man är en gammal farbror på 60 med en GE behandlad tvåtons DJ.
Men de senaste månaderna har jag börjat uppskatta tvåtons sub och GMT.
Och denna modell är nog favoriten. Kanske med undantag för den nya "kaffe" gmt:n som släpptes på Basel.
En mkt fin klocka! Jag tkr fortfarande den är pråliga, men det ska den väl vara också :)

Är det någon som är OWG (eller nästan) med en TT sportrolex? Eller med en helguldare för den delen.
Och hur ser de isåfall ut efter nåt år och normalt nyttjande?
Lite sugen.. :)
Jag köpte TT för jag gillar guld men tycker en helguld blir för vulgär och svår att bära upp, gillar dessutom kontrasten mellan guldet och stålet:) (det blåa gör sig också riktigt bra tillsammans med guld)
Är TWG med min 166113LB och min beater.
Dvs den funkar till allt!

Någon här som vet hur baksidan på visarna på en sub ser ut?
Alltså om man tar bort lumen, är det hål igenom? Eller är hela vitguld och sedan lume pålagt?

Skönt att du har lyckats bestämma dig för vilken sub du är ute efter! Själv har jag stora problem med att bestämma mig för en "pytte-liten" detalj, nämligen datum eller inte datum...
Det är väl eg bara att prova, det lär juh inte vara några problem att sälja utan nån märkbar förlust efter ett halvår, om du skulle önska att du valt den andra. :)

Mvh Roffe

Agree! Nu när man har sin 3:e o i stort sett burit den 90% av tiden så känner jag att den är owg material (även om jag inte planerar det.) Gröna, blåa, gulsvarta, datum etc...114060 är imho bästa moderna subben.

Ja även jag har haft ett par och nu är den tillbaka igen... Den gör sig äckligt bra på bild och inte minst lika bra irl... Jag kan inte annat än att hålla med @Hebbe Den åker på armen oftare & oftare...

Hej,

Jag har trillat ner i Rolexträsket ordentligt efter ett köp för några veckor sedan. Jag funderar på att införskaffa en sub ifrån början utav 00-talet.
Vad bör jag tänka på? Något jag bör undvika?

Tack på förhand för svar och input.

Det känns på något vis säkrare. Och iom att jag inte vet nånting om vintage så vore väl det bästa att köpa/byta till sig nytt, men jag tkr de tidigare casen är snygga också, tavlan är dock snyggare på den nya..
Hmm. Ja, jag vet juh som sagt inget om äldre ur, det är väl därför det kanske känns som nån "säkerhet"..

Mvh Roffe
Häng inte upp dig på COSC eller inte. Att vissa no date subbar inte blev COSC-certade innebär inte sämre tidhållning.

Till ädelmetallsmodellerna kom det redan tidigt 90-tal, är även helt säker på att samtliga Daytona fick SEL någon gång under 90-talet.
Däremot är det ganska märkligt att Rolex aldrig uppdaterade 14060, som fick vara utan SEL hela sin livstid.

Tillbaka
Topp