En fråga till Submariner experterna.
Jag vill ha en Submariner, och jag har en 114060 "beställd", som bör anlända i sommar, alternativt i höst, beroende på tilldelning etc etc.
Jag är född 83, och har funderat på en "årsklocka", blev erbjuden en (utan box och papper) för 65.k. Jag tycker det lät som ett väldigt högt pris. Även om klockan var i fint skick. Men den kan juh iofs ha varit polerad 5ggr.. Jag är väldigt dålig på att se sådant. Och är eg inte intresserad av vintage.
Nu undrar jag om jag kan få lite hjälp.
Vilken ref skulle den samlade KS expertisen rekommedera?
Jag vill gärna ha boxar och papper, men anser inte att det är värt 20k..
Jag vill gärna ha en COSC certifierad modell, och då finns bara 114060, som jag redan har lagt en beställning på, och 14060M, med olika tavlor(?) Att välja på, om jag förstått det rätt?
Naturligtvis kan jag tänka mig andra ref också, men då klockan ska användas som vardagsklocka så vill jag inte att den går mer än högst några FÅ sek fel/dygn, 8 - 10 är för mkt.
Och eftersom klockan ska användas såpass mkt så bör både länk och urverk vara i bra skick.
Vad jag tror jag försöker fråga är vilken klocka (ref) som är mest klocka för pengarna.
Jag söker efter en sk "nodate" modell. OCH så undrar jag, ni som har både t ex 14060 och 114060, märker man av storleksskillnaderna på de olika modellernas index mkt, när man bär en av klockorna? För jag tkr nämligen de nyare, större indexen passar tavlan bättre.
Efter att ha tittat runt i den här tråden ett tag så har jag bara blivit mer och mer bestämd att jag SKA ha en Sub!
Mvh Roffe![]()
Det låter som att du ska köra på din beställda 114060! Du skriver att du inte gillar vintage och att 65k lät mycket, du kommer ju snart (om jag förstår det rätt) att plocka ut en helt ny sub för list, med andra ord 1500kr extra. Kör på 6reffen, du kommer inte att ångra dig då du utrycker oro! 5års garanti är ju säkerhet nog i det fallet.
Jag upplever en stor skillnad mellan 5/6reff´s index, 114060 bärs helt annorlunda mot en 14060 som upplevs betydligt mer "slim" och mindre (inte bara på tavlan utan hela klockan i sig, boett mm).