• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

IMG_7209.jpeg

Är sugen på en Submariner men är lite osäker på storleken. Hoppas på lite bra input här. Bifogar bild på 126613 och 124060. Tyckte i alla fall 124060 funkade när jag provade den. Vad säger juryn? Är det bara att ge upp drömmen om en modern Submariner eller funkar det? Testade nu en 14060M och jag tilltalas absolut av proportioner på den, även om jag gillar de nya referenserna och den solida känslan mer..

Bilagor

• 1000017504.jpg
    1000017504.jpg
    113.3 KB · Visningar: 4
  • 1000017503.png
    1000017503.png
    521.4 KB · Visningar: 12
  • 1000017500.png
    1000017500.png
    761.9 KB · Visningar: 8
Är sugen på en Submariner men är lite osäker på storleken. Hoppas på lite bra input här. Bifogar bild på 126613 och 124060. Tyckte i alla fall 124060 funkade när jag provade den. Vad säger juryn? Är det bara att ge upp drömmen om en modern Submariner eller funkar det? Testade nu en 14060M och jag tilltalas absolut av proportioner på den, även om jag gillar de nya referenserna och den solida känslan mer..
Alltid svårt att veta innan man sizat klockan ordentligt. Men 14060m ser ut att sitta som en smäck. Om du vill ha en mer rejäl men med lite mindre mått kanske en femsiffrig Sea Dweller kan vara ngt (ref 16600)?
I slutänden är det du som ska vara nöjd så om den sitter bra och bekvämt, kör. 😀

Jag tycker både 124060 och 14060M ser bra ut. Sedan ser klockorna alltid större ut ju närmare du fotar, kan tänka mig att 124060 ser mindre ut i på sådant avstånd som du fotat 14050M på.

Jag har haft både 116613LB, 126613LB och 16613. Man får väl gå efter vad man estetiskt tycker ser bäst ut i kombination med vad som passar handleden. Finns väl inget facit. Jag har en handled på cirka 18cm och i mitt tycke tröttnar man till slut på de 6 siffriga. Jag får till slut känslan av en tegelsten på handleden och att det verkligen blir en ”tool-watch”.
Hos de 5 siffriga får man känslan av bruksklocka men samtidigt lite mer dressad då proportionerna helt enkelt är annorlunda. Blir mer allround om jag får säga mitt. Tycker 14060M ser grym ut på din handled. Gillar också idén med en 16600 SD om du vill ha lite tjockare. Instämmer med att ett litet minus är den ”rassliga” känslan i länken men fördelarna överväger nackdelarna kan jag tycka.

Jag har haft både 116613LB, 126613LB och 16613. Man får väl gå efter vad man estetiskt tycker ser bäst ut i kombination med vad som passar handleden. Finns väl inget facit. Jag har en handled på cirka 18cm och i mitt tycke tröttnar man till slut på de 6 siffriga. Jag får till slut känslan av en tegelsten på handleden och att det verkligen blir en ”tool-watch”.
Hos de 5 siffriga får man känslan av bruksklocka men samtidigt lite mer dressad då proportionerna helt enkelt är annorlunda. Blir mer allround om jag får säga mitt. Tycker 14060M ser grym ut på din handled. Gillar också idén med en 16600 SD om du vill ha lite tjockare. Instämmer med att ett litet minus är den ”rassliga” känslan i länken men fördelarna överväger nackdelarna kan jag tycka.
Bra poänger! Håller med. En ytterligare input är att ju sd 16600 har en något rejälare känsla i länken iomed solid änd-länk. 16610 tillverkade efter millennieskiftet har ju också det så det kanske kan vara ett alternativ också om man gillar datumbubblan 😊 Jag röstar på 5-siffrigt iaf oavsett modell med tanke på proportioner och utseende. Länken är enligt mig väldigt bekväm och tillräckligt robust 👍🏼

Bra poänger! Håller med. En ytterligare input är att ju sd 16600 har en något rejälare känsla i länken iomed solid änd-länk. 16610 tillverkade efter millennieskiftet har ju också det så det kanske kan vara ett alternativ också om man gillar datumbubblan 😊 Jag röstar på 5-siffrigt iaf oavsett modell med tanke på proportioner och utseende. Länken är enligt mig väldigt bekväm och tillräckligt robust 👍🏼

Precis som @Urniss1 säger, kör med no holes och SEL så har du dessutom det bästa av de bästa. Finns väl vissa boetter med hål som har SEL men osäker på det.

Precis som @Urniss1 säger, kör med no holes och SEL så har du dessutom det bästa av de bästa. Finns väl vissa boetter med hål som har SEL men osäker på det.
Allt är såklart en fråga om tycke och smak. Kör en femsiffrig sub (14060m) och Explorer II (16570), valde dessa för att:
1. Komforten med mindre case för båda
2. Gillar den lättare länken. Men som @Lingrush nämner så är SEL på min Explorer II klart överlägsen subens.
3. Suben har aluminium ring. För min del föredrar jag denna över den keramiska.

Det negativa är:
1. Den fastsvetsade halvlänken på båda. Gör att claspen hamnar lite för långt upp (men går att justera via halvlänkar)
2. Diver extention på suben (går att ta av).

Tips för justering för femsiffriga:
1. Halvlänkar finns via steel reef. Bra sätt att öka på komforten
2. Easy link. Givetvis inte glide lock, men de extra 5mm räcker gott för mig när man suttit i värmen.

Steel reef kan gå på lite om man lastar på med både halvlänkar och easy link + tull. Men väl värt det 😀

DO01042116.jpeg
DO01030292.jpeg

Bra poänger! Håller med. En ytterligare input är att ju sd 16600 har en något rejälare känsla i länken iomed solid änd-länk. 16610 tillverkade efter millennieskiftet har ju också det så det kanske kan vara ett alternativ också om man gillar datumbubblan 😊 Jag röstar på 5-siffrigt iaf oavsett modell med tanke på proportioner och utseende. Länken är enligt mig väldigt bekväm och tillräckligt robust

Tack! Och för att få SEL är det 16610 som gäller istället för 14060M? Datum eller inte spelar ingen större roll om jag ska vara ärlig.

Allt är såklart en fråga om tycke och smak. Kör en femsiffrig sub (14060m) och Explorer II (16570), valde dessa för att:
1. Komforten med mindre case för båda
2. Gillar den lättare länken. Men som @Lingrush nämner så är SEL på min Explorer II klart överlägsen subens.
3. Suben har aluminium ring. För min del föredrar jag denna över den keramiska.

Det negativa är:
1. Den fastsvetsade halvlänken på båda. Gör att claspen hamnar lite för långt upp (men går att justera via halvlänkar)
2. Diver extention på suben (går att ta av).

Tips för justering för femsiffriga:
1. Halvlänkar finns via steel reef. Bra sätt att öka på komforten
2. Easy link. Givetvis inte glide lock, men de extra 5mm räcker gott för mig när man suttit i värmen.

Steel reef kan gå på lite om man lastar på med både halvlänkar och easy link + tull. Men väl värt det 😀

DO01042116.jpeg
DO01030292.jpeg
Toppen, tack så mycket!

Tack för input, här är två bilder på 124060 som är från liknande vinkel! :)
Jag tycker som sagt både 124060 och 14060M ser perfekta ut. Det handlar i slutändan om tycke och smak, ingen är ”fel” enligt min mening. Jag var själv inne på att köpa en preceramic, men då jag testade preceramic och en keramisk så tilltalade den mer moderna, robusta och (enligt min subjektiva uppfattning, som jag vet kan provocera vissa på forumet, vilket inte är min avsikt) lyxiga känslan mig mer. Utöver detta tycker jag att 72-timmars urverket är ett stort lyft. Men med det sagt älskar jag preceramic modellerna också.

Senast ändrad:
Tack! Och för att få SEL är det 16610 som gäller istället för 14060M? Datum eller inte spelar ingen större roll om jag ska vara ärlig.
Precis! 14060m har tyvärr inte SEL. Går väl att fixa i efterhand men inte original ifrån fabrik.

Men som @SPM säger, kör på vad du själv tilltalas mest av. Det är ju du som ska bära, titta på och bli så glad som möjligt av din kompanjon runt leden. Ingen av nämnda referenser kan bli ”fel”!

Jag tycker som sagt både 124060 och 14060M ser perfekta ut. Det handlar i slutändan om tycke och smak, ingen är ”fel” enligt min mening. Jag var själv inne på att köpa en preceramic, men då jag testade preceramic och en keramisk så tilltalade den mer moderna, robusta och (enligt min subjektiva uppfattning, som jag vet kan provocera vissa på forumet, vilket inte är min avsikt) lyxiga känslan mig mer. Utöver detta tycker jag att 72-timmars urverket är ett stort lyft. Men med det sagt älskar jag preceramic modellerna också.
Jag lockas nog ändå mest av att testa 124060 till att börja med i alla fall. Jag tänker att det är kanske det som är charmen också att testa sig fram och tillbaka slut hitta rätt modell. Tusen tack för input iaf! :)

• Like
Reactions: SPM
Jag lockas nog ändå mest av att testa 124060 till att börja med i alla fall. Jag tänker att det är kanske det som är charmen också att testa sig fram och tillbaka slut hitta rätt modell. Tusen tack för input iaf! :)
Jag upplevde överlag att 124060 sitter bättre än dess föregångare och bärs även mindre. Om du skulle köra på en tidigare modell så är det värt att tänka på att den har fått en hyfsat fräsch service. Annars kan den lägga på lite i efterhand. Köpte min via @Stories of Time som gått igenom den innan.
Värt att ha i åtanke är också om du vill ha en two-liner eller COSC på urverket om du kikar på 14060M
Notera att det endast är kosmetiskt på tavlan. Alla 14060m är COSC certifierade inkl. two-liner.

Tillbaka
Topp