• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Jag är långt ifrån en "modern Rolex klocka" allt efter 1985 är inte av intresse för mig. Det här låter ju Tras Knas, jag är ganska "petig" när det kommer till Rolex, Vintage/klockor överlag. Men att köpa en Rolex 2025 klocka med den här "glitchen" skulle vara för mig en NO NO! Vi alla kan skoja att den kommer bara stiga i värde men kommer den det? Skärpning Rolex, spotta ut sånt här är enligt mitt privat tycke inte OK åter igen, DET var bättre för 🙏🏼
Min uppfattning är att moderna Rolex (överlag) är väldigt välgjorda och betydligt mer välgjorda än deras äldre klockor. Dock har jag full förståelse för om man föredrar de äldre. Personligen tycker jag både moderna och vintage Rolex är 👑

Senast ändrad:
IMG_5355.jpeg

Inget nytt, har ju varit så länge och inte bara på submariner. Jag stör mig inte på det men visst kan jag tycka att den borde vara centrerad.

Om den lasergraverade kronan inte är rakt över 12 markeringen innebär det att tavlan sitter snett. Tycker ändå det är trevligt med rak tavla på nya klockor men ingen självklarhet om man köper Rolex.

• Like
Reactions: SPM
Min uppfattning är att moderna Rolex (överlag) är väldigt välgjorda och betydligt mer välgjorda än deras äldre klockor. Dock har jag full förståelse för om man föredrar de äldre. Personligen tycker jag både moderna och vintage Rolex är 👑

Tja, välgjorda kan de nog bitvis vara men säljs många ex med sneda urtavlor, ej korrekt placerade cyklop osv. Tror många förväntar sig en mer nogrannt monterad produkt för det priset.

• Like
Reactions: SPM
Tja, välgjorda kan de nog bitvis vara men säljs många ex med sneda urtavlor, ej korrekt placerade cyklop osv. Tror många förväntar sig en mer nogrannt monterad produkt för det priset.
Absolut borde man kunna förvänta sig att klockan är korrekt monterad. Kommentaren var mest angående att det skulle ha varit ”bättre förr”, vilket jag anser inte stämmer om man menar att klockorna skulle ha varit av högre kvalité.

Om den lasergraverade kronan inte är rakt över 12 markeringen innebär det att tavlan sitter snett. Tycker ändå det är trevligt med rak tavla på nya klockor men ingen självklarhet om man köper Rolex.
Nu har jag ju läst det motsatta också, alltså att det inte är tavlan som sitter snett. Sitter den snett är det ju ändå enkelt åtgärdat, om man nu känner för att lösa det bekymret. Är väl värre om det är kronan som sitter snett. Håller självklart med och jag förväntar mig högre precision på detaljerna, men ligger inte sömnlös över det.

Nu har jag ju läst det motsatta också, alltså att det inte är tavlan som sitter snett. Sitter den snett är det ju ändå enkelt åtgärdat, om man nu känner för att lösa det bekymret. Är väl värre om det är kronan som sitter snett. Håller självklart med och jag förväntar mig högre precision på detaljerna, men ligger inte sömnlös över det.

Lasergraveringen i boetten har de koll på, den blir ej off då det ej är ett moment som sker för hand. Det som händer är att tavlan rör sig nån mm och hamnar snett när de skruvar fast den i verket. Därmed sned tavla. Gravyren i rehauten har ju delvis funktionen att markera att tavlan sitter rakt. Går att läsa mkt teorier på nätet men lasergravyren hamnar ej snett, den sitter direkt i boetten.

Jag blev nyfiken och läste på Rolex forumet där folk också menar att det är tavlan som hamnat snett. Vid intresse: https://www.rolexforums.com/showthread.php?p=13260145

Jag blev nyfiken och läste på Rolex forumet där folk också menar att det är tavlan som hamnat snett. Vid intresse: https://www.rolexforums.com/showthread.php?p=13260145
Får läsa senare. Inte många rätt på bilden i första inlägget dock. Är ju fan inget som linjerar där.. 🤯

Men det ni skriver gäller väl främst sexsiffriga då. Såg en post i en annan tråd där det var solklart att det var graveringen som låg snett.

Får läsa senare. Inte många rätt på bilden i första inlägget dock. Är ju fan inget som linjerar där.. 🤯

Men det ni skriver gäller väl främst sexsiffriga då. Såg en post i en annan tråd där det var solklart att det var graveringen som låg snett.
Jag har ingen direkt uppfattning eller åsikt, hade inte hört talas om det innan idag och tycker spontant inte att det är stort problem så till vida det inte är en stor avvikelse.

Jag har ingen direkt uppfattning eller åsikt, hade inte hört talas om det innan idag och tycker spontant inte att det är stort problem så till vida det inte är en stor avvikelse.
Nej, jag bryr mig inte heller desto mer. Har upplevt problem hos andra märken som har stört mig mer. Fastnade mest i den här diskussionen, men nu ska jag fortsätta njuta av min nya sub. 😃

Kollade min sub (som är köpt av mig på Nymans). Lite svårt att se exakt, men den verkar ha en mycket liten förskjutning åt sidan. Dock inget jag kommer ligga sömnlös över. Har haft klockan sedan 2023 och inte märkt förens idag 😂🙃

Kollade min sub (som är köpt av mig på Nymans). Lite svårt att se exakt, men den verkar ha en mycket liten förskjutning åt sidan. Dock inget jag kommer ligga sömnlös över. Har haft klockan sedan 2023 och inte märkt förens idag 😂🙃
Once you see it……. 😄🚬😱 Dags att köpa Imovan.

Till alla er som tycker det ser ut som kronan sitter bra eller är osäkra. Ta en bild med mobilen, ladda upp till chat gpt och fråga om kronan är i linje, be sedan om en bildanalys som visar avvikelsen mot index klockan 12. Ta sedan 2 snabba jägershots och försök att somna.

Du kan även testa att fråga huruvida Rolex lägger mkt resurser på att kvalitetskontrollera att kronan sitter rakt och om de tycker det är en viktig kvalitetskontroll. 😄

Once you see it……. 😄🚬😱 Dags att köpa Imovan.

Till alla er som tycker det ser ut som kronan sitter bra eller är osäkra. Ta en bild med mobilen, ladda upp till chat gpt och fråga om kronan är i linje, be sedan om en bildanalys som visar avvikelsen mot index klockan 12. Ta sedan 2 snabba jägershots och försök att somna.

Du kan även testa att fråga huruvida Rolex lägger mkt resurser på att kvalitetskontrollera att kronan sitter rakt och om de tycker det är en viktig kvalitetskontroll. 😄
Det verkar helt enkelt som att Rolex missat att sådant som inte kan ses med blotta ögat ska granskas med zoom på mobilkameror och sedan analyseras med ai 🤔 Hur som helst sov jag gott utan Imovan och Jägershots 😂

Senast ändrad:
God afton till er alla

Jag har en Submariner 124060 och har gradvis börjat fundera på att skaffa mig ett tillhörande armaband i gummi. Då jag har förstått att det finns en uppsjö med tillverkare av armband i gummi till dessa klockor tänkte jag höra mig för o det är någon tillverkare som sticker ut i någon riktning.

Jag betalar hellre för bör bättre kvalitét än att försöka spara en krona hit eller dit för sämre kvalitét. Ni fattar vad jag menar.

Förslag emottages tacksamt

/PJ

God afton till er alla

Jag har en Submariner 124060 och har gradvis börjat fundera på att skaffa mig ett tillhörande armaband i gummi. Då jag har förstått att det finns en uppsjö med tillverkare av armband i gummi till dessa klockor tänkte jag höra mig för o det är någon tillverkare som sticker ut i någon riktning.

Jag betalar hellre för bör bättre kvalitét än att försöka spara en krona hit eller dit för sämre kvalitét. Ni fattar vad jag menar.

Förslag emottages tacksamt

/PJ

IMG_8010.jpeg

Jag använder gummi från Rubber B. Mycket bra kvalité enligt mig. Vet att det finns leverantör horusstraps och everest men det får någon annan uttala sig om de anser att de föreligger någon skillnad mot Rubber B

Tillbaka
Topp