• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på en AP eller Hublot på sistone

M021

Rolex
2-Faktor
De flesta AP ROO modellerna har cal 3120 med en Dubois-Depraz kronografmodul, antar att det är det du syftar på med piggyback. ROC har däremot en integrerad Frederic Piguet-kronograf, vilket tycks klinga högre här och där. Varför känns det inte helt 100% med modulkronograf? Och varför är Rolex 4130 bättre som inte ens bjuder på datumvisning?

Precis, syftar på DD modulen.
För min egen del när jag räknade på 200' för klocka som för mig måste kännas 100, gärna 110%, så kändes det konstigt att inte ha en renodlad kronograf, håller med angående datumet men för mig är det två funktioner som går att hålla isär om man använder dem på dess "hemmaplan", Därav är min personliga åsikt att divern med datum är ett bättre alternativ.

Har själv kronografer med och utan men ser jag till daytonans ursprung var datumet inte den prioriterade funktionen,
Med suben har du liknande diskussioner mellan 114060 & 116610,

Så för mig fortfarande vassa klockor, helt klart! Men för egen del ger det inte den 110% tillfredsställelsen en sådan premium klocka ska ge, enligt mig då
 

M021

Rolex
2-Faktor
Jag har mina ögon på en Nautilus i roseguld :(




funderar på det.. men har inte hittat något sådär på rak arm som lockar :( har en sub i guldstål och en gmt 16710 redan så vet inte om jag vill ha liknande fast bara äldre liksom :(

En sådan sak? ;) provade den ett par veckor sedan, jösses vilken pjäs..!

GfJWCw8.jpg
 

DrDre

Patek
Sen jag kom hem från New York så har det legat och gnagt i bakhuvudet på mig.

Jag har extremt dålig koll på olika REF nr, modellnamn osv men provade ett par olika hubbar och AP när jag var över pölen och de kändes riktigt bra men just då kändes de sådär att slänga upp så mycket. Nu har jag avyttrat breitlingen och det lutar åt att en av Rollarna får respass också för att finansiera detta.

Men vilka modeller är "säkra" kort ekonomiskt? Såtillvida att de ligger på en jämn och stabil nivå prismässigt utan att priset hoppar runt allt för mycket ifall man skulle ångra sig osv.

Jag är absolut ingen expert men jag skulle gissa att en "vanlig RO" dvs inte en Offshore och inte chronograph är det säkraste köpet om man ska disktuera ekonomiska aspekter. Det är en perfekt allroundklocka och, tror jag, också mer värdebeständig på lite längre sikt. På lite längre sikt är jag inte alls övertygad att stora hightech designade klockor i glada färger och ovanliga material och ofta med gummiband kommer att behålla in populäritet. En vanlig RO eller (Nautilus för den delen) kommer nog att alltid att vara en eftertraktad klocka. Jag hade nog köpt en RO för länge sedan men deras servicepriser irriterar mig så det får bli något annat istället.
 

Onelund

Rolex
Tycker helt klart du ska testa en AP diver i SS innan du ens funderar på kolfiber, min chef tappade sin i marmorgolvet på dasset så hela boetten brast. Han har ff inte fått slutnotan.

Om du tvunget ska testa Hublot så köp förgudsskull inga av deras limiterade tramsutgåvor, utan kör en Big Bang Evolution SS eller något annat tidlöst. Bara mina 5 cent, är iofs smålänning så jag kanske tänker lite trist.
 
Tycker helt klart du ska testa en AP diver i SS innan du ens funderar på kolfiber, min chef tappade sin i marmorgolvet på dasset så hela boetten brast. Han har ff inte fått slutnotan.

Om du tvunget ska testa Hublot så köp förgudsskull inga av deras limiterade tramsutgåvor, utan kör en Big Bang Evolution SS eller något annat tidlöst. Bara mina 5 cent, är iofs smålänning så jag kanske tänker lite trist.


Just nu har hublot glidit iväg en rätt bra bit från AP =)

Kolfiber känns som en snygg grej men jag klara inte av att springa runt och vara livrädd att den ska gå sönder varje sekund.
 
Topp