• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på en Hamilton

Sledger

Cartier
Inte så många som har Hamilton här på forumet. Iaf inte många som skriver något. :)
Hur kommer det sig? Taskig kvalitet? Svårt att flippa? Inte tillräckligt snygga eller coola? Spelar iofs ingen roll för mig, utan jag köper ändå det jag vill ha, så länge det inte är kvaliteten som är dålig. :)

Har fastnat rejält för denna.
http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/day-date-auto/h70505933
h70505933.png


Tycker den ovan gör sig bättre än den svartvita. Iaf på bild.
http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/day-date-auto/h70505133
h70505133.png


Det som gör mig lite tveksam är 50m WR. Borde jag bry mig om det? Kommer ju använda den som vardagsklocka.

Har även tittat på denna som har 100m och är 44mm, mot 42mm på modellen ovan. Utseendemässigt gillar jag övre modellen mer men 100m wr och 44mm känns mer rätt.
http://www.hamiltonwatch.com/collection/khaki/field/officer-auto/h70655733
H70655733_7.png


Sjukligt svårt detta. Alla synpunkter tas emot med glädje. Kanske något annat märke som har en liknande modell? :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Skitsnygg! Framför allt den översta!
Skulle dock undvika 44 mm. Blir pajigt stor för den typen av klocka.

Ang. kvalitet etc så har jag ingen erfarenhet, men då det är ett "litet" märke i Sverige, så tar ju värdet stryk vid ev flipp.

Vem saluför dessa i Sverige? För som vanligt så bör de ju provas innan du slår till för att känna om den gör "det" för dig.

Lycka till!
 

Sledger

Cartier
Liten sekundvisare är snyggt, så jag gillar den sista. Synd att sexan är halshuggen.
Håller med om sexan. Jäkligt synd.


Skitsnygg! Framför allt den översta!
Skulle dock undvika 44 mm. Blir pajigt stor för den typen av klocka.

Ang. kvalitet etc så har jag ingen erfarenhet, men då det är ett "litet" märke i Sverige, så tar ju värdet stryk vid ev flipp.

Vem saluför dessa i Sverige? För som vanligt så bör de ju provas innan du slår till för att känna om den gör "det" för dig.

Lycka till!


Skulle självklart vilja prova först men hittar ingen återförsäljare i Sverige. Antingen chansar jag och beställer, eller så väntar jag till i sommar om vi ska fara runt i Europa lite. :)
 
Wow, den översta var riktigt snygg. Jag har själv en Khaki X-Wind som jag är riktigt nöjd med. Trevliga detaljer, jämn och fin gång, bra tyngd, rejäl och robust.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Jag gillar Hamilton, och jag kommer definitivt att köpa fler då jag upplever det som mycket klocka för pengen. Jag köpte min X-Wind för cirka 1 år sedan i New York.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    110.6 KB · Visningar: 159

GurraG

Cartier
Jag har både en vintage Hamilton Chrono-matic från 1969 och en modern Intra-matic från 2012 och gillar båda väldigt mycke'. Gillar Hamilton som märke också, även om dom är en del av Swatch numer. 1969 var det ju ett fin-märke (eller iallafall övre medelklass) och det var dom tillsammans med Heuer och Buren som utvecklade det första (historiskt oklart) automatiska kronografverket, Calibre 11.

Idag är Hamilton Swatch-gruppens mest prisvärda mekaniska klockor tycker jag, de flesta modeller ligger runt $1,000 och då får man rätt välbyggda klockor med kanonrobusta ETA-verk. (Senaste året har dom börjat modda verken rätt rejält vad jag förstår för att skapa egna kalibrar.) Känslan är en aning skramligare än t.ex. Tudor men för en fjärdedel av priset är det förväntat.

Design-mässigt tycker jag dom är bra på att utnyttja sitt arv och t.ex. nyutgåvan av Pan-Europe är mycke' lyckad. Lot of bang for the buck. Köp!
 

Sledger

Cartier
Jag har både en vintage Hamilton Chrono-matic från 1969 och en modern Intra-matic från 2012 och gillar båda väldigt mycke'. Gillar Hamilton som märke också, även om dom är en del av Swatch numer. 1969 var det ju ett fin-märke (eller iallafall övre medelklass) och det var dom tillsammans med Heuer och Buren som utvecklade det första (historiskt oklart) automatiska kronografverket, Calibre 11.

Idag är Hamilton Swatch-gruppens mest prisvärda mekaniska klockor tycker jag, de flesta modeller ligger runt $1,000 och då får man rätt välbyggda klockor med kanonrobusta ETA-verk. (Senaste året har dom börjat modda verken rätt rejält vad jag förstår för att skapa egna kalibrar.) Känslan är en aning skramligare än t.ex. Tudor men för en fjärdedel av priset är det förväntat.

Design-mässigt tycker jag dom är bra på att utnyttja sitt arv och t.ex. nyutgåvan av Pan-Europe är mycke' lyckad. Lot of bang for the buck. Köp!


Kaliber H-30, som sitter i den längst upp i min första post, lockar en del med sin 80 timmars reserv. Riktigt bra om man kan lägga den åt sidan över en hel helg och den tickar på måndag morgon. :)

Hittade denna sida med lite info om de kaliber som används. http://new.hamilton-uni.com/en/hamiltonCalibers
 

GurraG

Cartier
Kaliber H-30, som sitter i den längst upp i min första post, lockar en del med sin 80 timmars reserv. Riktigt bra om man kan lägga den åt sidan över en hel helg och den tickar på måndag morgon. :)

Hittade denna sida med lite info om de kaliber som används. http://new.hamilton-uni.com/en/hamiltonCalibers


Kul läsning! Jag har personligen aldrig (eller iallafall än) inte förstått att alla vurmar så för in-house-verk. Ta ett erkänt bra verk och gör det bättre, känns som en grym lösning. Och är man en del av Swatch-gruppen och har tillgång till ETA-verk att modifiera så go for it!
 

Sledger

Cartier
Jag har så gott som bestämt mig för day-date auton längst upp i tråden men nu måste jag tyvärr vänta lite. Tandläkaren vill tydligen ha 28k för två titanskruvar och kronor. :mad:

Ska kolla med Ace Jewelers i Holland vad dom tar för den med WUS-rabatt så blir det nog beställning därifrån, eller kanske besök i butiken.
 

xevz

Omega
Time Shop vid Hötorget i Stockholm har åtminstone sålt Hamilton, men de finns inte med på Hamiltons hemsida. :(
 

alex1012

Breitling
Har och har haft flera Hamilton och det är mycket god kvalitet för pengarna. Gillar särskilt Khaki-modellerna. Gillar det faktum att jag kan betala en åttondel-tiondel av pengarna för en ny Hamilton jämfört med t ex en ny Breitling med samma grund-urverk. För att inte tala om begagnat. Eventuell sämre tidhållning är marginell och försvaras lätt av prisskillnaden. Många modeller med snygg design. En del modeller med ganska extrem design. Men de kan man ju låta bli om man inte gillar det. =)

Hamilton rekommenderas.

Mvh
alex1012
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Åh, jag hade en Hamilton Seckron tidigare som jag blev av med. Saknar den som fasiken, nog aldrig fått så mkt komplimanger som med den!
 

km007

Omega
Köpte min Hamilton i Singapore för 2 år sedan och är väldigt nöjd. Hade egentligen bestämt mig för en annan model men så blev det denna, som sagt var mycket nöjd och tycker de har väldigt många coola modeller att välja mellan och kan absolut tänka mig att köpa fler.

hambrjerk.png
 

Sledger

Cartier
Köpte min Hamilton i Singapore för 2 år sedan och är väldigt nöjd. Hade egentligen bestämt mig för en annan model men så blev det denna, som sagt var mycket nöjd och tycker de har väldigt många coola modeller att välja mellan och kan absolut tänka mig att köpa fler.

hambrjerk.png


Ser fin ut. Det är pilotvarianten va?
 
Topp