• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på en Seiko 6105, vad ska jag tänka på?

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Denke .... du får gärna låna min 6105:a om du vill. Köpte den av Molle och har trixat lite med den sedan dess. Bara och komma och hämta..... Ha den till du tröttnar.....

r6azUp4.jpg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vad tror ni om den här: http://www.ebay.com/itm/370977595423

Den drar väl säkert iväg i pris, men jag tänkte i alla fall hålla den under uppsikt. :)

Relumad tavla och lite mögliga visare, får inget grepp om dom riktigt. Men i stort ser den väl vettig ut. Hade själv föredragit mögliga index istället för relumade.

Ska tilläggas att jag bara kollat på bilderna via mobilen.

En bild på lite mögel;

apeva3y9.jpg


2y7evady.jpg
 

snajgel

Panerai
Relumad tavla och lite mögliga visare, får inget grepp om dom riktigt. Men i stort ser den väl vettig ut. Hade själv föredragit mögliga index istället för relumade.

Ska tilläggas att jag bara kollat på bilderna via mobilen.

Tänkte inte ens på att kolla möglet.. :)
Föredrar nog också mögel istället för relume.

Jakten på en 8110 eller 8119 fortsätter! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad tror ni om den här: http://www.ebay.com/itm/370977595423
Den drar väl säkert iväg i pris, men jag tänkte i alla fall hålla den under uppsikt. :)
Okej. Jag gör detta i detalj en gång så du vet vad du ska titta efter om du hittar fler objekt.

Objektbilder
eaj3.jpg

eaj8.jpg

eaj11.jpg

eaj14.jpg


Referensbild
6105handscloseup.jpg

Referenslänk angående krona

Visare
Ser bra ut. Visare har fasningen på sidorna och korrekt längd på lymassan, så de är original. Sekundvisaren är platt som den ska vara, men har däremot inte korrekt färg på lumen. Möjligt att den är utbytt tidigare mot servicevisare tillhörande någon annat sportseiko från samma tidsperiod. Patinan matchar inte riktigt urtavlan, så de kan vara utbytta och komma från en annan klocka.

Urtavla
Möjligtvis relumad, men troligtvis inte och ser korrekt ut med skarpa kanter runt lyspastan.

Vridringsinlägg
Har rätt utseende med siffror som ligger nära "innerkanten". Har även rätt struktur på den silvriga färgen, samt har korrekt glasskydd ovanpå lyspastan. Matchar urtavlans patina bra.

Krona
Ser korrekt ut. Har 7 utfasningar och inte färre. Patina matchar boetten.

Boett
Har battlescars som matchar åldern på klockan. Korrekt baklock. Tillräckligt skarpa kanter. Borstningen på undersidan är i korrekt riktning (i riktning mot bandhornen) och ser ut att ha korrekt "kornighet". Boetten är troligtvis opolerad.

Urverk
6105b, vilket är korrekt för klockan. Datumskrivan är vit, vilket är korrekt. Lite mögel på rotorn vilket inte är ovanligt.

Sammanfattning
Enda minuset på klockan är sekundvisaren, men det går att korrigera om man stör sig på det. Utöver detta verkar allt vara original och skicket matchar åldern. Självklart bör man dock ta i beaktande att service är att rekommendera på en klocka av denna ålder oavsett vad som står i objektbeskrivningen.
 

Bilagor

  • SEIKO 6105-8110 original crown teeth 01-2.jpg
    SEIKO 6105-8110 original crown teeth 01-2.jpg
    37.1 KB · Visningar: 88

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Bravo Yonsson :)

Ofta är sekundvisarna väldigt bleka och man kan knappt ana att där varit en röd plupp. Vill minnas att min första såg ut så och den var garanterat original.

Av mina nuvarande 2 har bara en lite rött kvar så jag tror objektets visare är original.
 
Topp