• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sugess M199s - Poor Mans Moonphase

hejsam

Diamant
2-Faktor
Bakgrund
Efter att ha suttit och dreglat över svindyra kronografer med månfas under en längre tid bestämde jag mig för att börja leta utanför de klassiska klockmärkena för att istället hitta ett mer prisvärt alternativ.

(De drömska klockorna jag hade i tankarna var bland annat Patek Philippe 3970 och Jaeger-LeCoultre Odysseus)
patek_philippe_3970-13.jpg
IWC-and-history-of-perpetual-calendars-Jaeger-LeCoultre-Odysseus-Perpetual-Calendar.jpg

(Det var alltså denna stil jag var ute efter, lite åt vintage-stuket.)

Klockan som checkade hela min kravlista var från ett Kinesiskt märke som heter Sugess, ett märke jag aldrig hört talas om tidigare. Inte så konstigt då det knappt finns någon information om märket på internet och jag har heller inte snubblat över någon tidigare på forumet.
IMG_4807.jpg

Specifikationer

Storlek
(mätta av mig)
-Diameter: 40.5mm exklusive kronan
-Höjd: 11mm
-Bandbredd: 22mm

Komplikationer
-Månfas,
skall vara s.k "true moonphase" vilket innebär att hjulet har 59 kuggar och på så sätt kan hålla sig efter den verkligen månkalendern som är 29.5 dagar.
-Kronograf, där den högra subdialen visar minuter (1-30) och stora centrumvisaren sekunder.
-Datum, visas i den övre subdialen.
-Manuell uppdragning, 42h power-reserve.

Pris
Cirka 2-3000kr på Ebay, har inte hittat några andra återförsäljare.

Urverk
Urverket som sitter i är ST1908 och kommer från Sea-Gull (som är ett mer känt Kinesiskt klockmärke), samlingsnamnet på kronograf-verken är ST19 där 08 är modellen med månfas.

Det skall vad jag har läst mig till vara ett rätt så pålitligt verk som funnits ända sedan 1963 och varit i produktion sedan 1965. Urverket är Relativt utsmyckat med tanke på prisklassen men alla färgglada skruvar och juveler är såklart färgade.
Klockan har enligt mina uppmätningar gått cirka +10s/dygn, vilket känns helt klart godkänt.
IMG_9639.jpg

Boett
Boetten är gjord av 316L stål, formen är rundad och alla ytor är polerade vad jag kan se. Klockan går även att få i roséguld, sjävklart inte solid.
Det sitter safirglas både på fram och baksida, klockan är vattentät till 50m.
IMG_4811.jpg

Kronan har en helt okej gedigen känsla i uppdraget och är väldigt lätt att greppa pga formen och räfflingen. Tidsjustering gör man i kronans enda utdragna läge och har förvånansvärt bra samspel med visarna.

Kronograf-knapparna är lite fippliga i sidled om man "ruckar" på dem, men känns helt okej när man trycker ner dem. Kronografen är exakt i tiden och visarna nollställer snabbt och fint.
IMG_9641.jpg

På andra sidan boetten finns tryck-knappar, här ställer man datum och månfasen - 1 klick för varje dag.

Tavla
Urtavlan är vit med flera olika strukturer vilket bidrar till en mer levande känsla, alla visare samt index är silvriga. Index är applicerade och loggan är målad.
Klockan går även att få med benvit urtavla.
Månfas-tavlan är mörkblå med guldiga stjärnor och måne.
Safirglaset saknar anti-reflex vilket tillsammans med de silvriga visarna kan göra sub-dials lite svårlästa vid starkt solljus.
IMG_9668.jpg
IMG_9662.jpg
IMG_9631.jpg

Band
Originalbandet är ett svart läderband med alligator-mönster, bandet är 22mm och smalnar av till 20mm vid spännet som är ett "butterfly-clasp".
Låset har en hög kavlitets-känsla och stänger och öppnar med tryckknapparna övertygande.
Både läderbandet och låset är märkt med Sugess.
IMG_9673.jpg

Bandet är av "genuint läder" och kvalitén känns helt okej, bandet har ganska mycket stoppning samt bredden på 20mm som smalast gör att det känns lite klumpigt.
Hade inte haft något emot ett lite nättare band som smalnar av till 18mm.
IMG_4814.jpg

Slutsats
Denna Sugess har helt klart levererat över min förväntan under dessa månader jag burit den. För bara några futtiga tusenlappar får man ett manuellt pålitligt verk med utsmyckning. Kronograf, månfas och datum i en bärbar storlek.

Kvalitén överlag känns mycket högre än prislappen och samtliga komplikationer har fungerat som de ska. Har svårt att tänka mig mer klocka för pengarna då man vanligtvis brukar få en rätt basic mekanisk klocka från de stora asiatiska märkena i denna prisklass.

Klockan bär i mina ögon något mindre än specifikationen, den har aldrig känts varken stor eller hög. Den glider lätt under skjortärmen och bra.
Den passar riktigt bra till formellare klädsel men gör heller inte bort sig till mer casual stil som undertecknad oftast glider runt i!
IMG_4813.jpg

IMG_4816.jpg
IMG_4768.jpg

(Här på min 17cm handled)

Tack för att ni läst! :)

(Reserverar mig för eventuella felskrivningar eller fakta samt för oproffsiga bilder, rätta mig gärna om jag fått någonting fel!)

Tackar för en bra recension och snygga bilder. Blir nog att hitta en egen. :)
Läste någonstans att Sea-gull levererar en klar majoritet av all världens urverk idag (~70%) och som du skrev har de funnits länge vilket borgar för kunnande.

Tillbaka
Topp