• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Supply av delar - Japan vs Schweiz

Airbus

Rolex
Friends Of KS
En stor fördel som jag ser det med Rolex, och Omega i nästan samma liga, är att man kan alltid serva och laga sin klocka. En Rolex från 70-talet finns det så gott som alltid delar till och den fungerar fint som livslång klocka. Ställde frågan till en Seiko-åf tidigare som ställde frågan vidare i sina led. 10 år garanteras delar. Kan finnas längre, men absolut inte säkert och inget man vill resonera kring verkar det som. Om jag tänker kring min nya sla017 som är limiterad och därmed per definition slutat tillverkas. Vad händer om 20 år när jag dragit ringen i en bassängkant? Jag kan ju hoppas på att det finns en del på lager men annars? Känns som om Seiko har en annan filosofi än de Schweiziska tillverkarna...

Någon som har erfarenheter av att serva äldre Seiko?
 

UNO

Panerai
3CA12331-6A34-4814-BD8C-891431E7F3FE.jpeg
Har en ny och en gammal Seiko, till den gamla kunde inte ÅF/AD få fram et nytt glas.
Jag håller med om fördel Rolex, Omega men det är ju en annan prisklass och det är väl det man betalar för. Att serva en 40 år gammal Patek kostar som en ny instegs-Rolex typ.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
3CA12331-6A34-4814-BD8C-891431E7F3FE.jpeg
Har en ny och en gammal Seiko, till den gamla kunde inte ÅF/AD få fram et nytt glas.
Jag håller med om fördel Rolex, Omega men det är ju en annan prisklass och det är väl det man betalar för. Att serva en 40 år gammal Patek kostar som en ny instegs-Rolex typ.
Jo, men reservdelspolicyn gäller ju även dyrare Seiko och även GS som jag förstår. Väl i prisklass Omega åtminstone...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Det skiljer sig mellan SEIKO och GS.
Inte som jag förstod det. 10 år är det man garanterar. Det kan finnas under längre tid men som sagt inget man kan prognostisera utan blir lite av hur länge klockan tillverkades och andra liknande förutsättningar. Sen finns det ju även "vanliga" Seiko i de lite högre prisklasserna och jag kan tycka att det är synd att man inte har ett mer omfattande tänk kring att hålla åtminstone de dyrare modellerna i gång under längre tid. Kan köpa att man inte kan fixa en Trutle efter 20 år, men att man inte kan det med de dyrare känns märkligt. Å andra sidan är ju klockorna så bra så kanske inte blir en issue :)
 

mglaum

Panerai
Rolex är en klass i sig gällande detta men om jag inte har missförstått det så håller Grand Seiko på att utveckla sin policy för att kunna erbjuda en längre livstid. Jag har en 5722-9991 i Japan nu för kostnadsförslag och hoppas dom kan åtgärda tavlan som är något defekt, det har dröjt en del men hoppas på positivt svar.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Rolex är en klass i sig gällande detta men om jag inte har missförstått det så håller Grand Seiko på att utveckla sin policy för att kunna erbjuda en längre livstid. Jag har en 5722-9991 i Japan nu för kostnadsförslag och hoppas dom kan åtgärda tavlan som är något defekt, det har dröjt en del men hoppas på positivt svar.
Pratade med Optura som säger att det är 10 år som gäller, detta gäller även GS. Sen är det individuellt för olika klockor, en del har tillverkats i så stora serier att fler delar finns osv. Det korta svaret är att man inte kan uttala sig annat än att säga att det är samma sak för alla klockor Seiko/GS, dvs. 10 år. Sen säger de iofs att man ofta hittar delar som är de samma mellan de olika modellerna, och att man ibland kan hitta exempelvis en krona som passar till en utgången modell genom att sourca den från andra modeller. Men som du säger - Rolex är en klass för sig men det känns väldigt tilltalande med denna approach tycker ju jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte som jag förstod det. 10 år är det man garanterar. Det kan finnas under längre tid men som sagt inget man kan prognostisera utan blir lite av hur länge klockan tillverkades och andra liknande förutsättningar. Sen finns det ju även "vanliga" Seiko i de lite högre prisklasserna och jag kan tycka att det är synd att man inte har ett mer omfattande tänk kring att hålla åtminstone de dyrare modellerna i gång under längre tid. Kan köpa att man inte kan fixa en Trutle efter 20 år, men att man inte kan det med de dyrare känns märkligt. Å andra sidan är ju klockorna så bra så kanske inte blir en issue :)
Som sagt, GS och SEIKO skiljer sig vad gäller reservdelar.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant, det har en viss betydelse inför ett köp om man kan anta att det finns delar om 15-20 år.
Vissa(2:ans?) växellådsdrev till 80-tals Ferarris har ju varit omöjliga vilket fått trista konsekvenser.
Precis. Jag som när en tanke om att lämna min Snowflake till lillgrabben behöver ju ta sådant här i åtanke, vill man vara ultrapremium så kommer det med vissa åtaganden IMO.
 

TTTomas

Omega
2-Faktor

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Väldigt snabbt svar från Seiko!

Min fråga:
Hello,
I have a question regarding availability of parts for my Grand Seiko SBGA011. How long does Seiko guarantee the availability of parts for future service needs?

Seikos svar:
Dear Sir,
Thank you for your patronage of Seiko products as well as your inquiry about the stock-keeping period of watch spare parts.
In reply to your question, we would like to inform you that we choose not to confirm any specific stock-keeping period
for our products due to possible unexpected situations and uncertainty which could affect the stock level of spare parts.
It is always our company policy, however, to maintain a sufficient supply of spare parts well beyond the discontinuation of products
in an attempt to meet our valued customers’ request for a watch repair on a longer-term basis.

We hope the above information is of value to you.
With best regards,
CS Dept.
SEIKO WATCH CORPORATION

Jag väljer att tolka det här som en friskrivning med en positiv pitch: Seiko har som mål att lagerhålla delar så långt de kan. De har dock varken intresse eller möjlighet att dela med sig av hur länge det kan tänkas vara.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Om svaret ”well beyond discontinuation”, 10år eller ”3 decades beyond discontinuation” ska ha något värde måste man ju veta när modellen ifråga kan tänkas tas ur produktion. Har man som tidigare nämts en limiterad modell har man ju ett datum att gå på. Men hur ofta är alla delar på en limiterad modell exlusiva? Har Rolex och Omega en utalad policy om hur länge man kan vänta sig finna reservdelar? Rolex har det väl något enklare eftersom man inte har lika många modeller som Seiko har att hålla reservdelar till? Sedan behöver det väl inte betyda att det inte går att nytillverka vissa delar? Halvt off topic köpte jag en vattenpump till min cheva 350 motor i somras. Säljaren frågade vilken årsmodell jag hade, -vet inte, men jag har förgasare, svarade jag. -Okej, jag hämtar en, svarade han. På asken stod det Chevy 350 1957-1987 :D
 

rogart-63

Patek
Beror kanske lite på hur Seiko gör med reservdelarna efter dessa 10 år. Slängs dom eller säljs. Som t.e.x gamla Seikos är mycket lättare att få tag i delar till än de nyare . Detta p.g.a att det finns såna som har stora lager av NOS delar kvar. Vet inte hur policyn är med nya Seiko och GS. Lagas dom av Seiko lär det inte finnas mycket kvar om 10 år. Redan nu svårt eller nästan omöjligt att hitta en reservdel till en nyare Seiko. Å det gäller inte bara Seiko .
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Väldigt snabbt svar från Seiko!

Min fråga:
Hello,
I have a question regarding availability of parts for my Grand Seiko SBGA011. How long does Seiko guarantee the availability of parts for future service needs?

Seikos svar:
Dear Sir,
Thank you for your patronage of Seiko products as well as your inquiry about the stock-keeping period of watch spare parts.
In reply to your question, we would like to inform you that we choose not to confirm any specific stock-keeping period
for our products due to possible unexpected situations and uncertainty which could affect the stock level of spare parts.
It is always our company policy, however, to maintain a sufficient supply of spare parts well beyond the discontinuation of products
in an attempt to meet our valued customers’ request for a watch repair on a longer-term basis.

We hope the above information is of value to you.
With best regards,
CS Dept.
SEIKO WATCH CORPORATION

Jag väljer att tolka det här som en friskrivning med en positiv pitch: Seiko har som mål att lagerhålla delar så långt de kan. De har dock varken intresse eller möjlighet att dela med sig av hur länge det kan tänkas vara.

Fick exakt samma svar - på pricken samma formuleringar och då på frågan gällande annan modell. Det är väl det svaret som de väljer att skicka vid alla frågor som liknar dessa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fick exakt samma svar - på pricken samma formuleringar och då på frågan gällande annan modell. Det är väl det svaret som de väljer att skicka vid alla frågor som liknar dessa.
Hur ska man kunna sätta en siffra på ett behov som kan uppstå om 30 år? Det är ju omöjligt. Rolex har knte heller någon officiell servicepolicy kopplad till antal år.

Optura har ju dock som policy att om en klocka inom 10 år efter att modellen inte går att reparera med motsvarande del så får man en ny klocka i samma prisklass. Det är ju riktigt bussigt.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hur ska man kunna sätta en siffra på ett behov som kan uppstå om 30 år? Det är ju omöjligt. Rolex har knte heller någon officiell servicepolicy kopplad till antal år.

Optura har ju dock som policy att om en klocka inom 10 år efter att modellen inte går att reparera med motsvarande del så får man en ny klocka i samma prisklass. Det är ju riktigt bussigt.
Rolex anger 30 år efter att en klocka inte längre tillverkas.
 
Topp