• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svacka i Rolex-efterfrågan?

Kugghjul

Silver
I mina ändlösa resor runtom vårt avlånga land kunde jag idag gå in hos en Rolex AD och notera att både Sub Date och GMT Batman fanns i butiken, jag är ingen expert på Rolex priser, men priserna såg ut att vara listpriser.

Tidigare har man ju hört att dessa klockor inte "finns" i butikerna? Butiken hade också blå Milgauss etc.

Har jag missuppfattat den tidigare situationen, har jag stött på något ovanligt eller har det uppstått en förändring?

I mina ändlösa resor runtom vårt avlånga land kunde jag idag gå in hos en Rolex AD och notera att både Sub Date och GMT Batman fanns i butiken, jag är ingen expert på Rolex priser, men priserna såg ut att vara listpriser.

Tidigare har man ju hört att dessa klockor inte "finns" i butikerna? Butiken hade också blå Milgauss etc.

Har jag missuppfattat den tidigare situationen, har jag stött på något ovanligt eller har det uppstått en förändring?

Vilken/vilka butiker?

Ekonomin börjar jämna ut sig, lågkonjuktur?
Ja, det är en gissning. bostadspriserna har ju börjat backa. Men bilförsäljningen är fortfarande skyhög, bästa oktober någonsin. Men tittar man så är ökningen mot andra år lägre i Oktober än de tidigare månanderna 2017. Internationellt så ökar Schweiziska klockexporten, i alla fall sett till sålda värden, mycket pga HK och Singapore återigen säljer många riktigt dyra klockor..
nyregokt17Bild1.jpg
http://www.bilsweden.se/statistik/n...gar-2017/basta-oktober-nagonsin-for-nya-bilar

Senast ändrad:

Att utbudet varierar beroende på var i landet man befinner sig är väl inget konstigt?
Att AD har listpriser är en självklarhet.

Jag svarar gärna på dina frågor om du svarar på mina. Det var i en och samma butik.
Jag förstår inte, du startar alltså en ny tråd men man får inte ställa frågor om den?

Intressant, själv har jag stått i kö i fyra månader för att få köpa en Sub. Jag tar gärna namnet på den ADn, går bra via personligt meddelande om du inte vill skriva rätt i tråden.

Jag svarar gärna på dina frågor om du svarar på mina. Det var i en och samma butik.

Har ingen koll därför jag inte svarade på dina frågor men tillgång och efterfrågan. Folk börjar bli försiktigare med vad dem spenderar pengar på och en av de första utgifterna som försvinner är lyxkonsumtion. Folk har börjat pratat om lågkonjuktur och direkt blir folk oroliga och köper mindre vilket gör att lågkonjunkturen slår till.

Senast ändrad:
Mycket svårt att tro att någon av dessa det går att få över disk här i Sverige hos AD. Varför vill man inte ge namnet på butiken om man nu inte tänker köpa alla själv?

Im-Batman-600x450.jpg

Ni missar det faktum att @Kugghjul bara vill påminna oss alla om den bostadskrasch som vi tydligen är mitt inne i. :)

Ni ska diskutera fallande priser och det faktum att folk tidigare köpt Rolex, Thailandssemester, bil genom att belåna sina uppblåsta bostäder. Skit i var han sett osålda klockor. Nu så faller bomarknaden ihop helt och vi går in i en mörk tid utan Rolex. Iaf för den stora massan som lånat till sin klocka.

Jag antar att denna tråd blev för tråkig.

Du menar alltså att detta var något konstigt?
Skulle en AD sälja över listpris eller hur tänker du?

Så länge hushåll dopas med 5-10 tusen extra i månaden pga extremt låg ränta har jag svårt att se en minskad allmän köpkraft. Men jag kanske har missat något.

Var på Nymans i veckan och frågade på skoj om stål Rolex - lååååånga väntetider, vad är det sedan som är ”vetenskapligt svårt” ? Lyx konsumtion följer såklart de allmänna konjunktur cyklerna , men avseende Rolex , har de någonsin reat hos AD i en lågkonjuktur ? Kanske lämnat ngn rabatt....

Ni missar det faktum att @Kugghjul bara vill påminna oss alla om den bostadskrasch som vi tydligen är mitt inne i. :)

Ni ska diskutera fallande priser och det faktum att folk tidigare köpt Rolex, Thailandssemester, bil genom att belåna sina uppblåsta bostäder. Skit i var han sett osålda klockor. Nu så faller bomarknaden ihop helt och vi går in i en mörk tid utan Rolex. Iaf för den stora massan som lånat till sin klocka.

Jag antar att denna tråd blev för tråkig.
Så är det. Det gick från eventuell krasch till faktisk krasch inom loppet av 48 h. I nästa trådstart är temat återhämtning och i den därefter ny uppgång.

Många är tveksamma till det jag såg, vilket tyder på att det då var något ännu ovanligt.

Jag kan ju inte lova att klockorna inte var bokade, men då skulle det ju vara en konstig praxis att ha dem i skylten med priser. Jag är inte heller världens största Rolex kännare, men nog tyckte jag det såg ut som Sub Date och Batman vid min snabba titt.

Om mitt tips leder till köp från någon på forumet får ni gärna dela med er!

Varför inte berätta vilken butik?
OK, gärna eftersom du ber så snällt!
Säsong 2 är ute nu!
https://www.svtplay.se/video/10738795/uti-bogda/uti-bogda-sasong-1-avsnitt-1
Inte bara hembränt som säljs "uti bygda"!

Nej

Har ingen koll därför jag inte svarade på dina frågor men tillgång och efterfrågan. Folk börjar bli försiktigare med vad dem spenderar pengar på och en av de första utgifterna som försvinner är lyxkonsumtion. Folk har börjat pratat om lågkonjuktur och direkt blir folk oroliga och köper mindre vilket gör att lågkonjunkturen slår till.
OK! För butik se ovan.

Nej, att det ligger attraktiva Rollar i fönstret hos svenska AD utan ”käll referens”.
Så verkar dock vara fallet, jag frågade inte hur länge de legat i montern.

En Batman GMT på hyllan hos svensk AD är lika troligt som att Batman själv skulle sitta där.
:)

Jag såg faktiskt även en äkta fladdermus för några veckor sedan, satt och hängde på ett bord, den såg riktigt äcklig ut, men samtidigt riktigt tuff. Otroligt tunna vassa klor.

Mycket svårt att tro att någon av dessa det går att få över disk här i Sverige hos AD. Varför vill man inte ge namnet på butiken om man nu inte tänker köpa alla själv?
Se ovan. Ja, jag funderade på att köpa båda själv, men jag orkar inte hålla på med fler privatförsäljningar bara för att tjäna några tusen. Så jag tänkte jag kunde tipsa om det på klocksnack, jag hade dock väntat mig lite mer positiv ton i tråden.

Se ovan. Ja, jag funderade på att köpa båda själv, men jag orkar inte hålla på med fler privatförsäljningar bara för att tjäna några tusen. Så jag tänkte jag kunde tipsa om det på klocksnack, jag hade dock väntat mig lite mer positiv ton i tråden
Men är det verkligen ett tips om du inte säger var de finns? :)

Sedan så skulle jag inte tycka att det var konstigt om bokade klockor låg framme. Butiken vill säkert sälja fler om de får in så varför inte bygga ut en eventuell kölista. Alternativt bara locka in kunder och kränga på dem annat.

Tillbaka
Topp