• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svalan vasaloppets minnesklocka

spicata

Basic
Hej!

Min Fars Morfar fick en minnesgåva av dåvarande landhövdingen i Dalarna, efter att ha åkt de 15 första vasaloppen, vilken han var den första att klara av.
Det blev många vasalopp efter detta, men just denna klocka är unik på flera sätt och den ligger oss varmt i släkten, som ett fint minne av prestationen.
Första loppet gick av stapeln Söndagen den 19 Mars 1922 och det var 139 anmälda varav 119 kom till start.

Vilken klocka är det som Jont Algot Eriksson fick?

Bifogar enkla mobilbilder.

Bilagor

• DSC_0327.JPG
    DSC_0327.JPG
    442.5 KB · Visningar: 15
  • DSC_0328.JPG
    DSC_0328.JPG
    254 KB · Visningar: 14
  • DSC_0329.JPG
    DSC_0329.JPG
    280.7 KB · Visningar: 13
Verkligen spännande! Det kommer fram fler frågor än svar här och jag får börja fråga fler släktingar hur det ligger till med uret och dess historia.

Som sagt, korset har nog inte med klockan att göra (mer än att båda nog var viktiga minnessaker). "Prima. uh" tror jag betyder att det är nysilver (alpacka).

Tillbaka
Topp