• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sverige anno 2019 - utsikter?

Isodor

Audemars
Hej,

Skapar denna tråd pga rådande läge i landet. Tänkte det vore kul med lite debatt/tankar kring vad som kommer hända 2019.
Kom ihåg att respektera varandra och deras tankar/åsikter, så en god ton hålls. Blir förmodligen lite intressantare då.

Här i Stockholm har bostadsbyggandet bromsat upp rejält och bostadsmarknaden verkar gått från köpefest till stiltje sedan kreditkvot började tillämpas.

Politiker och andra pratar om att vi är på väg in i lågkonjunktur.
Min uppfattning/känsla är att många känns lite försiktiga och osäkra på 2019 och dess utsikter/möjligheter.

Vad tror ni?
Vi pratar inom generella ämnen, så raljera gärna om ni har någon expertis inom området :)
Ventilera gärna så kanske ni mår bättre inombords!
 
Jag har förutspått en bostadskris varje år sedan ca 2010. Vore "kul"(egentligen inte) om i år vore året jag äntligen kan få säga "vad var det jag sa!"

Vidare så tror jag på fortsatt politiskt klyschproducerande och stiltje likt den cyniker jag är.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Snö fram till maj, regnig sommar, kallblåsig höst och snöblask från mitten av oktober.

2019 kommer bli grrrreat! :D

Politiskt sett hoppas jag vi landar på en vänster-liberal nivå med fötterna på jorden och kan fokusera på att de svagaste i landet får det bättre.

Bostadsmarknaden kommer väl stå still i år. Tur att man köpte när det var som dyrast. :banghead:
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Bostadspriserna i sthlm kmr fortsätta minska med några procent ytterliggare

Amorteringskravet kommer att finnas kvar, ränteavdraget kommer att avskaffas(hoppas jag). Reporäntan kommer att höjas till 0.5.

Politiktjafset som pågår och har pågått skiter jag fullständigt i, tröttnat på det.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tror det fortsätter starkt 2019.
20-21 kan det ev komma.
Men med tanke på ökande befolkning med invandring och inhemsk konsumtion är det hela svårmätt.
 

Rearden

Cartier
Jag har förutspått en bostadskris varje år sedan ca 2010. Vore "kul"(egentligen inte) om i år vore året jag äntligen kan få säga "vad var det jag sa!"

Vidare så tror jag på fortsatt politiskt klyschproducerande och stiltje likt den cyniker jag är.
Skriker man varg hela tiden så har man ju förr eller senare rätt, oklart hur mycket orakel-stämpel man ska få för det dock.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
jag är på jakt efter ny lgnhet, och jag märker fan inte någon lågkonjuktur, folk budar friskt med lånade pengar (ja ja, det finns kanske någon som kan casha en 3mkr lya)
jag är mer orolig för landets hårda klimat med våldtäkter, skjutningar och allt annat skit som händer här, det måste bli ett slut på detta innan det blir 2000talets vildavästern framöver.
in med militären och rensa bort skiten ala Colombia ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sveriges ekonomi är så klart viktig men ännu viktigare är att polisen och rättsväsendet får grepp om den skenande grova brottsligheten.
I förorterna mördar tonåringar varandra för skitsaker och antalet våldtäkter i hela landet är skrämmande.

Förtroendet för en statsmakt baseras mycket på vilken trygghet och service de kan ge sin medborgare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Oj, vilken trådstart!
Det parlamentariska läget är ju ur en demokratisk synpunkt ganska spännande. Som några få politiker vid några tillfällen poängterat så kommer fler få igenom lite grann och många kommer få ge avkall på en hel del. Ur demokratisk synpunkt alltså bättre än att 51% får igenom det mesta medans 49% knappt får igenom något. Frågan är hur de folkvalda kommer klara detta? Än mer intressant är hur pressen kommer klara att rapportera om detta, jag tror tyvärr att pressen kommer changera ytterligare i den ständiga "klickjakten". Ibland får jag intrycket av att folk egentligen vill ha diktatur, så länge det är deras intressen som tillvaratas. Om jag skulle gissa tror jag detta år blir samma början på de närmsta 20 åren som finanskrisen 1990-94 har varit för nutida politik. Den användes för att genomföra ett antal reformer. (se https://www.forskning.se/2013/04/25/avregleringar-ledde-till-finanskrisen-1990/), STATSSKULDEN!
Jag tror brottsligheten kommer öka ytterligare eftersom man analyserat orsak och verkan helt galet. Jag hoppas man börjar ta all expertis på allvar gällande miljökrisen och agerar därefter. Klockor blir dyrare överlag, men speciellt de tidigare instegsklockorna, det segmentet övertas successivt av "parfym/mode" klockor. Schweizarna biter sig fast i sin tradition av mekaniska klockor med retro/vintage design och visar ett blygsamt intresse för nya innovationer. Det blir min snabba reflektion då jag känner att hela dagen skulle kunna gå åt annars...
 

Johanw

Cartier
Är kört. Så bara att börja be om ursäkt till sina barn för att vi bara ignorerade det och trodde att Elon Musk skulle uppfinna ett sätt att frysa polaris?

På ett seminarium under Göteborgs filmfestival hänvisar Roy Scranton, som till vardags undervisar vid University of Notre Dame i Indiana, till en mängd data som han hävdar visar att det är för sent att göra något åt den negativa klimatutvecklingen samt hur den koldrivna kapitalismen orsakat katastrof efter katastrof.
Han publicerade sig i ämnet i The New York Times redan 2013. Essän "Learning to die in the anthropocene" fick stor uppmärksamhet och blev sedan en bok, som i maj kommer i svensk översättning.
Budskapet är tydligt: Hoppet är ute. Även om det skulle dyka upp någon häpnadsväckande ny teknik med potential att rädda oss så saknas den globala politiska viljan att genomföra den.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vilken "miljökris" tänker du på?
Jag syftade främst på "klimatkrisen" men det kan väl passa ditt eget inlägg gällande "miljön" där du bor, det verkar vara kris där också ;)
I övrigt är det väl förfarandet kutym i stadsrådssammanhang, att tillsätta en utredning av experter som sedan ignoreras när det inte passar den egna agendan :bag:
 
Topp