• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svetsa viklåsblad

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet någon om det går och är lönt att svetsa ihop viklåsbladen nedan? Är en fin Gay Freres länk till en Eterna så hade varit kul att behålla viklåsbladen med årsmärkningen.
EDFE8331-88C8-426D-AED3-181D58B0108F.jpeg
30EFB2A4-98EA-4DCA-BEE1-3E6F879E8299.jpeg
 

McGyver

Rolex
Inga större problem!
Det är ett sprödhetsbrott => vill gärna lägga i nytt material och bygga upp en radie mot ändbitarna så det inte händer igen. Som @Mehdic säger, svetsningen är det lilla, efterarbetningen det stora jobbet!
Lagat många Rolexspännen med samma problem och i svåra fall så byter jag till nya "rör" i ändarna så det blir färskt material i hela den belastade biten.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Inga större problem!
Det är ett sprödhetsbrott => vill gärna lägga i nytt material och bygga upp en radie mot ändbitarna så det inte händer igen. Som @Mehdic säger, svetsningen är det lilla, efterarbetningen det stora jobbet!
Lagat många Rolexspännen med samma problem och i svåra fall så byter jag till nya "rör" i ändarna så det blir färskt material i hela den belastade biten.
Det är alltid svetsa som är lösningen vid sånnahär fall? Förstår att det är material som tappat styrka, men det går inte att löda något sånthär?
 

McGyver

Rolex
Det är alltid svetsa som är lösningen vid sånnahär fall? Förstår att det är material som tappat styrka, men det går inte att löda något sånthär?

Löda går (vanligtvis med silverlod) men eftersom du då sammanfogar olika metaller uppstår risk för galvanisk korrosion.
Undersidan av våra handleder bildar en svettig dag bra med elektrolytvätska vilken påskyndar denna process.
Kan du så laga med samma material (svetsa) - om inte så räddar du iaf länken ett tag genom att löda!
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Löda går (vanligtvis med silverlod) men eftersom du då sammanfogar olika metaller uppstår risk för galvanisk korrosion.
Undersidan av våra handleder bildar en svettig dag bra med elektrolytvätska vilken påskyndar denna process.
Kan du så laga med samma material (svetsa) - om inte så räddar du iaf länken ett tag genom att löda!
Förstår, förväntade mig att det skulle finnas någon nackdel med lödning men visste inte helt.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Löda går (vanligtvis med silverlod) men eftersom du då sammanfogar olika metaller uppstår risk för galvanisk korrosion.
Undersidan av våra handleder bildar en svettig dag bra med elektrolytvätska vilken påskyndar denna process.
Kan du så laga med samma material (svetsa) - om inte så räddar du iaf länken ett tag genom att löda!
När man ändå har dig på tråden, är det endast lasersvets som går att använda här? eller finns det någon möjlighet att en galning kan göra sådant arbete med micro-tig? Det kanske är för varmt och klumpigt?
 

McGyver

Rolex
När man ändå har dig på tråden, är det endast lasersvets som går att använda här? eller finns det någon möjlighet att en galning kan göra sådant arbete med micro-tig? Det kanske är för varmt och klumpigt?

Det går absolut att TIG-svetsa! Jag har lagat många lås med min lilla TIG-svets innan jag skaffade lasern.
Båda gör samma jobb men med laser är det mycket lättare att komma åt "svåra ställen" då du inte har en elektrod som skapar en ljusbåge mot "närmsta punkt" - vilket inte alltid är där man vill! Med TIG menar jag typ PUK-svetsar som punktsvetsar och därmed har ett väldigt litet område som är värmepåverkat!
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Det går absolut att TIG-svetsa! Jag har lagat många lås med min lilla TIG-svets innan jag skaffade lasern.
Båda gör samma jobb men med laser är det mycket lättare att komma åt "svåra ställen" då du inte har en elektrod som skapar en ljusbåge mot "närmsta punkt" - vilket inte alltid är där man vill! Med TIG menar jag typ PUK-svetsar som punktsvetsar och därmed har ett väldigt litet område som är värmepåverkat!
Coolt! Det är ju inte elektroder med storleken på under 1mm man tänker på när man hör TIG hehe.
 

Paneraif

Omega
Är det något bra värde i dessa Gay Frères länkarna? Äger en Tissot Gay Frères länk
 

Bilagor

  • IMG_2206.jpg
    IMG_2206.jpg
    93.9 KB · Visningar: 5

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är det något bra värde i dessa Gay Frères länkarna? Äger en Tissot Gay Frères länk
På en modellspecifik Tissot-länk från GF? Inte speciellt högt om det inte är en eftertraktad Tissot den hör till. Skulle säga runt 500, men kan säkert vara 100 och 2000 också.
 

McGyver

Rolex
Fick hem @Aurum s länklås för ett tag sedan och i helgen så startades lasersvetsen.

Eternalänkens viklås var helt av. Plåten hade gått av där den vikts till ett rör för att kunna stiftas ihop med den andra halvan av låset - ett klassiskt sprödhetsbrott pga många års belastning "fram och tillbaka". Delarna svetsades ihop med lite 0.16mm 316L tråd som fyllnadsmedel.

Ägaren skall själv slipa/polera till ytorna så nedan syns de råa obehandlade svetsfogarna.

156071382021760100_resized.jpg


156071382055172600_resized.jpg


Claspen hade även en mindre spricka som lagades samtidigt.

156071379979704200_resized.jpg
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Fick hem @Aurum s länklås för ett tag sedan och i helgen så startades lasersvetsen.

Eternalänkens viklås var helt av. Plåten hade gått av där den vikts till ett rör för att kunna stiftas ihop med den andra halvan av låset - ett klassiskt sprödhetsbrott pga många års belastning "fram och tillbaka". Delarna svetsades ihop med lite 0.16mm 316L tråd som fyllnadsmedel.

Ägaren skall själv slipa/polera till ytorna så nedan syns de råa obehandlade svetsfogarna.

156071382021760100_resized.jpg


156071382055172600_resized.jpg


Claspen hade även en mindre spricka som lagades samtidigt.

156071379979704200_resized.jpg
Alltid kul att se dig mecka :)
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Inga större problem!
Det är ett sprödhetsbrott => vill gärna lägga i nytt material och bygga upp en radie mot ändbitarna så det inte händer igen. Som @Mehdic säger, svetsningen är det lilla, efterarbetningen det stora jobbet!
Lagat många Rolexspännen med samma problem och i svåra fall så byter jag till nya "rör" i ändarna så det blir färskt material i hela den belastade biten.
Är möjligt att få till fogar som är "rena" och "snygga" vid sånna här arbeten?
Blir alltid lite extra av mig när man ser sånt här. Tänker mig att det vore svincoolt att ha en snygg fog på ett viklås haha. Nu är exempel bilden extrem men tänker mig små jämna "punkter".
11986582_1065577020143426_5195198252051622409_n.jpg
 
Topp