• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svetsloppor

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Några fler på forumet som har klockor med svetsloppor?
Länken på min 16800:
IMG_7711.jpg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
För mig som inte vet vad en svetsloppa är, vad syftar du på?
När du exempelvis svetsar pinne(MMA) så får du detaljer med temperaturer över 1000grader och smälter materialet, och där brukar det börja skvätta om du kör för varmt och det bokstavligen flyger smält material. Samma sak gäller om du kör gas svets och din låga kommer för nära materialet, samt att skärbrännare brukar kunna skvätta en del också.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
När du exempelvis svetsar pinne(MMA) så får du detaljer med temperaturer över 1000grader och smälter materialet, och där brukar det börja skvätta om du kör för varmt och det bokstavligen flyger smält material. Samma sak gäller om du kör gas svets och din låga kommer för nära materialet, samt att skärbrännare brukar kunna skvätta en del också.
Ah, tack för det :)
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Men det finns väl inget egenintresse i att ha svetsloppemärken på sin klocka? Idiotiskt om man frågar mig...
Jag har en klocka specifikt för att kunna slita på, jag bryr mig inte alls om den är välpolerad eller inte, det enda den ska göra är att visa tiden.

Sedan är det väl att man har en fäbless för saker som ser välpatinerade ut, kyrktak, mässingringar och lädervaror som levt länge. Så lite svetsloppor på dinkan skulle hjälpa till med inbillan till att man är tuffare än vad man egentligen är.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har en klocka specifikt för att kunna slita på, jag bryr mig inte alls om den är välpolerad eller inte, det enda den ska göra är att visa tiden.

Sedan är det väl att man har en fäbless för saker som ser välpatinerade ut, kyrktak, mässingringar och lädervaror som levt länge. Så lite svetsloppor på dinkan skulle hjälpa till med inbillan till att man är tuffare än vad man egentligen är.
Alltså jag har inga problem med att en grej, tex. en klocka, används ordentligt. Mitt problem är när man med vilja hanterar saker så de ska ta stryk. Det blir bara löjligt i min värld. Att man lixom inte ska vara rädd om grejerna.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Alltså jag har inga problem med att en grej, tex. en klocka, används ordentligt. Mitt problem är när man med vilja hanterar saker så de ska ta stryk. Det blir bara löjligt i min värld. Att man lixom inte ska vara rädd om grejerna.
Jag förstår din poäng. Men det är inte som att jag lägger fram klockan för att just få svetsloppor på den, uppenbarligen. Men jag uppskattar även att se när saker används och inte daltas med. Men visst ska man ta hand om sina grejer, därför kör jag inte guldklockan som gått genom släkten, eller andra klockor som inte lämpar sig för denna miljö. Men just denna Zodiac som är jävligt grym på många sätt, får följa med och ta emot lite kärleksmärken, och den får gå så länge den orkar, men det är inte hela världen om den lägger av.
 

jabla

Sarlacc
Alltså jag har inga problem med att en grej, tex. en klocka, används ordentligt. Mitt problem är när man med vilja hanterar saker så de ska ta stryk. Det blir bara löjligt i min värld. Att man lixom inte ska vara rädd om grejerna.
Kanske inte mig du menade men:
Bara min INOX som jag vann för att testa som får stryk. Däremot avstår jag tester som uppenbart bara skulle förstöra den.
 
Topp