• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SW200-1 i kronometerversion

Pater J

Basic
Hej alla...

Jag är en nyligen frälst intressent för mekaniska klockor och har köpt på mig ett antal klockor och fler lär det bli. Jag är likaså helt ny i detta forum så ursäkta om jag överträder någon form av social policy inom forumet som är för mig okänd.

Mitt stora intresse är främst inom vintage-inspirerade klockor och armband... vad är vintage?

Oavsett vad så har Kah läst på lite i smått och stort och funnit att det vanliga urverket SW200-1 finns i olika nivåer av noggrannhet. Min fråga är om det skulle gå att inhandla ett dylikt verk med kronometerklassning och montera in i en klocka med ett "vanligt" SW200-1?

/ PJ

Går och går. Enda skillnaden mellan ”TOP” och ”COSC”- versionerna är att COSC-versionen fått noggrann justering och har varit hos COSC. Så du kan ju leta efter en TOP och be en urmakare justera det åt dig.

Tack jag tror att jag förstår... så den enda skillnaden skulle vara at man helt enkelt har finjusterat ett och samma urverk för att få till en kronometer?

Jag bara tänker att det vore så enkelt skulle sannolikt många fler tillverkare av klockor se till att de gjorde detta och således fick upp attraktionsvärdet en aning?

Tänker jag fel?

Tack jag tror att jag förstår... så den enda skillnaden skulle vara at man helt enkelt har finjusterat ett och samma urverk för att få till en kronometer?

Jag bara tänker att det vore så enkelt skulle sannolikt många fler tillverkare av klockor se till att de gjorde detta och således fick upp attraktionsvärdet en aning?

Tänker jag fel?
Det är några ytterst minimala skillnader i utformningen men det är så pass små skillnader att det nog inte gör någon praktisk skillnad så ja, man kan säga att det är samma urverk men att det är justerat för bättre tidshållning (och har ofta lite bättre finish).

Det är helt och hållet en kostnadsfråga då de givetvis tar extra betalt för dessa urverk och väljer du att som tillverkare göra jobbet själv så är det fortfarande en stor utgift i form av arbetstid, kvalitetskontroll osv., en kostnad som i slutändan läggs på kunden och måste kunna motiveras med en högre prislapp/högre marginal.

Du kan inte heller få en officiell COSC-certifiering även om det går att justera tidshållningen inom samma ramar.

Tillbaka
Topp