• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Syftet med manuell heliumventil?

Clockzor

Basic
Här kommer ett ämne som diskuterats många gånger på forumet men jag har inte lyckats hitta ett konkret svar då antalet teorier brukar var ungefär lika stort som antal svar.

Jag förstår poängen med de ventiler som sitter monterade på exempelvis en Rolex Sea-dweller eller en Tudor Pelagos. Den fungerar som en övertrycksventil som aldrig öppnar så länge trycket utanför klockan är högre än inne i klockan (En fördel om man vill undvika vatten i boetten).
PA280331.jpg

Vad jag dock inte kan begripa är syftet med ventiler utav den typ som sitter monterade på exempelvis Omega Seamaster. Eller snarare, jag har inte lyckats hitta någon information om vad den ventilen gör som man inte kan åstadkomma med den vanliga kronan som sitter på vilken klocka som helst.
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-with-helium-escape-valve.jpeg

Heliumventilen måste öppnas manuellt på klockan ovan och vad jag här fått förklarat för mig så är klockan inte längre vattentät när den är öppen.

Min fråga lyder då: varför släpper man inte bara ut eventuella gaser igenom ordinarie krona istället för att borra ytterligare ett hål i boetten där fukt och andra eländen kan ta sig in?

Trevlig helg på er! Bjuder på en fredagsbild på min "primitiva" dykare utan ventiler!
17101317_10154300026481156_858160431_o.jpg
 
För det är COOLT! :cool:
Men skämt åsido så är det nog en en designgrej, att ha två kronor. Sen kommersiellt så får du ju sälja en extra gummipackning när det är dags att serva... :greedy:
 
Läste igenom den också men jag hittade inget som svarade på frågan riktigt. Eller så kanske jag formulerade mig lite otydligt. Grejen är väl att jag begriper funktionen med ventilen men jag undrar varför man inte kan åstadkomma exakt samma sak med den vanliga kronan?
Skulle tippa på att det blir för tekniskt avancerat att ha en allt-i-ett lösning, men är absolut ingen expert på ämnet.
 
Här kommer ett ämne som diskuterats många gånger på forumet men jag har inte lyckats hitta ett konkret svar då antalet teorier brukar var ungefär lika stort som antal svar.

Jag förstår poängen med de ventiler som sitter monterade på exempelvis en Rolex Sea-dweller eller en Tudor Pelagos. Den fungerar som en övertrycksventil som aldrig öppnar så länge trycket utanför klockan är högre än inne i klockan (En fördel om man vill undvika vatten i boetten).
PA280331.jpg

Vad jag dock inte kan begripa är syftet med ventiler utav den typ som sitter monterade på exempelvis Omega Seamaster. Eller snarare, jag har inte lyckats hitta någon information om vad den ventilen gör som man inte kan åstadkomma med den vanliga kronan som sitter på vilken klocka som helst.
Omega-Seamaster-Planet-Ocean-with-helium-escape-valve.jpeg

Heliumventilen måste öppnas manuellt på klockan ovan och vad jag här fått förklarat för mig så är klockan inte längre vattentät när den är öppen.

Min fråga lyder då: varför släpper man inte bara ut eventuella gaser igenom ordinarie krona istället för att borra ytterligare ett hål i boetten där fukt och andra eländen kan ta sig in?

Trevlig helg på er! Bjuder på en fredagsbild på min "primitiva" dykare utan ventiler!
17101317_10154300026481156_858160431_o.jpg
Inte samma sak som vanliga kronan; det är en fjäderbelastad ventil som öppnas om trycket i klockan blir för högt. Men jag kan hålla med om att det är onödigt med en krona som man måste komma ihåg att skruva ut för att ventilen ska fungera (det är ju ett stort problem för gemene man ;)).
 
Det finns en otroligt bra film om delvis detta ämne. Det stora blå, Jacques Mayol.

Det handlar om offshore dyk industrin, dykning med dyk-klocka. Dykarna hissas upp och ner i dessa metall behållare. I samband med detta kan dom lossa på helium skruven på sin klocka. Tror det handlar om djup på femtio till hundra meter eller mer.

"There are however helium release valves featuring an additional screw-down crown at the side of the watch. When the diver starts to ascend, the diver simply unscrews the valve's crown to the full open position, allowing any breathing gas that may have been trapped inside the watch to escape during decompression."
 
Inte samma sak som vanliga kronan; det är en fjäderbelastad ventil som öppnas om trycket i klockan blir för högt. Men jag kan hålla med om att det är onödigt med en krona som man måste komma ihåg att skruva ut för att ventilen ska fungera (det är ju ett stort problem för gemene man ;)).
Haha precis ;)

Skämt åsdio, innebär detta då att heliumventilen skyddar klockan mot vattenintrång i uppskruvat läge?
 
Även om Omega skulle kunna ta fram en annan lösning så är ju en Planet Ocean utan He-ventil otänkbart. Den asymmetriska placeringen kl10 är ju en viktig del av designen.
 
Kanske för att om du använder vanliga kronan för att släppa ut gaser så kan du råka ställa om tiden?
Något du inte vill göra om du använder vridringen till att tima ditt dyk.
Ingen aning då jag inte dyker.. ;)
 
Jag har aldrig dykt själv men det som jag har förstått (om det nu stämmer) är att He-ventilen är till för att bli av med övertrycket som byggs upp av heliumgas när proffsdykare vistas ett tag i dykkammare på djupet. De andas helium, vilken är en gas gjord av molekyler så pass små att de sipprar genom klockans packningar. Klockorna tål övertrycket i vattnet eller i kammaren, detta övertryck jämnas också efter ett tag men problem uppstår när trycket i kammaren sänks sakta till atmosfärtryck innan dykarna ska ut. Klockorna tål inte negativa difftryck och jag antar att glaset är det första som trycks ut ur boetten om man inte har antigen en automatisk ventil eller en ventil som man öppnar under dekompressionstiden.
För 99,99% av oss är ventilen helt önödig dock.
Har även för mig att ventilen inte heller behövs vid snabba djupa fridykningar då vattenmolekyler är stora och hinner inte trängas i boetten
Finma dykare på KS som kan bekräfta mitt påstående?
 
Jag har aldrig dykt själv men det som jag har förstått (om det nu stämmer) är att He-ventilen är till för att bli av med övertrycket som byggs upp av heliumgas när proffsdykare vistas ett tag i dykkammare på djupet. De andas helium, vilken är en gas gjord av molekyler så pass små att de sipprar genom klockans packningar. Klockorna tål övertrycket i vattnet eller i kammaren, detta övertryck jämnas också efter ett tag men problem uppstår när trycket i kammaren sänks sakta till atmosfärtryck innan dykarna ska ut. Klockorna tål inte negativa difftryck och jag antar att glaset är det första som trycks ut ur boetten om man inte har antigen en automatisk ventil eller en ventil som man öppnar under dekompressionstiden.
För 99,99% av oss är ventilen helt önödig dock.
Har även för mig att ventilen inte heller behövs vid snabba djupa fridykningar då vattenmolekyler är stora och hinner inte trängas i boetten
Finma dykare på KS som kan bekräfta mitt påstående?

Heliumventilen "behövs" bara när klockan har varit trycksatt med helium (eller annan gas med liten molekylstorlek). Den trycksättning sker mig veterligen enbart i tryckkammaren och inte i vattnet. Det är alltså inte enbart vid snabba fridykningar som man kan komma undan utan ventil (Rolex har tillverkat en klockan som varit nere på 11 000 meter utan ventil). Dekompressionen sker också i torr miljö.
rolex-deep-sea-challenger-wristshot.jpg
 
Heliumventilen "behövs" bara när klockan har varit trycksatt med helium (eller annan gas med liten molekylstorlek). Den trycksättning sker mig veterligen enbart i tryckkammaren och inte i vattnet. Det är alltså inte enbart vid snabba fridykningar som man kan komma undan utan ventil (Rolex har tillverkat en klockan som varit nere på 11 000 meter utan ventil). Dekompressionen sker också i torr miljö.
rolex-deep-sea-challenger-wristshot.jpg
Helt rätt. Heliumventilen kommer endast till användning vid uppstigning inne i tryckkammare (dvs torr miljö). Dyke som arbetar på stora djup får bo och leva upp till någon vecka i dessa kammare. Tryckkammaren sänks ner till avsett djup (ner till max ca 600m har jag för mig) och dykarna har kammaren som bas mellan dyken.
IMG_0617.JPG
IMG_0616.JPG

Nu är jag bara en sporadis fritidsdykare men lite intresserad i ämnet. Vi tar en liten lektion i vår fysiologi och dykning;
Luft består av 78% kväve, 21% syre och ca 1% ädelgaser vilket främst är argon men även en liten del helium. Är proportionerna annorlunda påverkar det kroppen.
Djupberusning
Även hur gasblandningen (dvs luft) påverkas under tryck har stor betydelse. Kvävgasen börjar tex redan på 20 meters djup påverka dykare med så kallad djupberusning. Det är en narcotisk/berusning som precis som alcolhol påverkar människor olika mycket. Normalt klarar de flesta dyk ner till 30m med kontroll. Kvinnor påverkas oftast mer och klarar därav inte samma djup. Djupberusning kan vara så kraftig att dykare tar av sig utrustning och dör av drunkning, tuppar av eller glömmer uppstigning och dess procedur. Jag har själv fått testa att lösa problem, typ serieföljder, soduko på ca 30 meters djup med avsevärd försämrat resultat.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Djupberusning

Syrgasförgiftning
Även syrgas är farligt vid för stor mängs och under tryck och kan ge syrgasförgiftning. Komprimerad luft kan ge upphov till syrgasförgiftning vid ca 65m djup. Förgiftningen går på nervsystemet och kan ge upphov till kramper och medvetslöshet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Syrgasförgiftning

Tryckfallssjuka/Dykarsjuka
Även här är kvävgasen boven. Under tryck tas kvävgasen upp i blodet. Om uppstigning (dvs tryckfall) går för fort blir kvävgasen i blodet till bubblor som kan ge ledvärk, hudutslag och kan leda till förlamning och död. Det är därför man måste göra kontrollerade uppstignings under tid för att kvävet kontrollerat skall tas upp av kroppen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tryckfallssjuka

Luftblandning vid dykning
Nitrox. Man ersätter/tränger undan kvävgasen genom att tillsätta mer syre. Medför att man kan gör längre dyk, men inte gå speciellt mycket djupare. Man gör egna blandningar beroende på hur det planerade dyker ser ut. Jag har dykt till 45 m
Trimix. Man ersätter/tränger undan kvävgasen med helium för längre och djupare dyk.
Heliox. Ren syrgas/helium mix för djupa dyk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trimix_(breathing_gas)

Så, för att göra en kort historia lång, tryckkammarna används för att få ner dykarna på djupet och upp igen under kontrollerade former. Vid dyk på stora djup används alltså en luftblandning med mycket helium. Och det är inne i dtkkammaren som klockorna utsätts för denna gasblandning. Heliumventilen är så liten (1/27 del av kvävemolekylen) och under tryck så letar den sig in i klockan via packningar (krona, boettlock och glas). Vid uppstigning och minskat tryck blir heliumatomen blir större och instängd i klockan. Comax kommersiella dykare som Rolex alltid samarbetat med bl.a. vid utvecklandet vid Sea Dwellern klagade över att klockorna fick övertryck och poppade glaset innan man satte dit helium säkerhetsventilen.
Jag tror att Omega med fler har en annan lösning än Rolex och det beror nog på patent. Om man läser Omegas instruktioner så tror jag att klockan är vattentät till ca 50 m med Heliumventilen urskruvad. Men jag håller med, det borde räcka med att skruva ut den vanliga kronan, men då med risk att den inte är vattentät och du kan missställa tiden oavsiktlig.

Saxat från Omega's manual för Seamaster:
Note: Even if the valve is unscrewed, and we strongly recommend
that the valve remains screwed down whenever the watch is immersed
in water, the watch is still water resistant to a relative pressure of
5 Bar (50 metres).
 
Senast ändrad:
Men jag håller med, det borde räcka med att skruva ut den vanliga kronan, men då med risk att den inte är vattentät och du kan missställa tiden oavsiktlig.
Snackar vi kronan på moderna sea master så sitter det en packning som tätar mot toppen på kronhalsen och en som tätar i kronhalsen. Packningen i kronhalsen kommer att sluta tätt även när kronan är utskruvad. Har du tur så läcker packningen under uppstigning, men annars finns ju risken att trycket i klockan blir för stort. I det fallet skulle jag gissa att kronan, med bom, skjuts ut ur klockan istället för glaset, med ett skadat urverk som följd.

Kort sagt, heliumventiler fyller ett syfte (för de som faktiskt dyker på stora djup under lång tid).
 
Kanske en dum fråga till en död tråd... Men varför inte bara skruva på bakluckan i en absolut lufttomt rum? Den skulle finnas flera fördelar med att göra så typ, ingen fukt, ingen tryck eller gas som skulle behövas venta ut... Svenska är inte min första språk, så jag ber om ursäkt för eventuella stavfel :)
 
Kanske en dum fråga till en död tråd... Men varför inte bara skruva på bakluckan i en absolut lufttomt rum? Den skulle finnas flera fördelar med att göra så typ, ingen fukt, ingen tryck eller gas som skulle behövas venta ut... Svenska är inte min första språk, så jag ber om ursäkt för eventuella stavfel :)
Se längre upp, det finns ju heliumtäta klockor men de är av en annan design än Rolex Submariner eller Omega Seamaster mfl. Omega Ploprof är en annan design som, såvitt jag vet, är heliumtät.
 
Ursäkta korspostning, svarade på fel ämne första gången... lyssna på detta Poddavsnittet. Mitt ursprungliga inlägg:

För att göra det tydligt: HE ventil är inget man fipplar med när man är defacto i vatten, tanken är att när man jobbar DJUPT använder man den i kammaren. Arbetet sker vanligtvis växelvis på extremdjup och sedan i kammare med mättnad. Allt för att minska DCT. En HE är värdelös om du kör bouncedyk(upp- ner). Skulle nog hellre får Alzheimers än det jobbet. Finns det någon yrkeskår som är mer slitna? Finns en YH-utbildning i Göteborg för den som är sugen...

Kanske bästa Poddavsnittet som någonsin producerats. Om man är måttligt intresserad av heliumventiler och hur det var/är som yrkesdykare måste man höra denna. Fem minuter in...:greedy: Gåshud varje gång.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/908586?programid=909
 
Senast ändrad:
Ursäkta korspostning, svarade på fel ämne första gången... lyssna på detta Poddavsnittet. Mitt ursprungliga inlägg:

För att göra det tydligt: HE ventil är inget man fipplar med när man är defacto i vatten, tanken är att när man jobbar DJUPT använder man den i kammaren. Arbetet sker vanligtvis växelvis på extremdjup och sedan i kammare med mättnad. Allt för att minska DCT. En HE är värdelös om du kör bouncedyk(upp- ner). Skulle nog hellre får Alzheimers än det jobbet. Finns det någon yrkeskår som är mer slitna? Finns en YH-utbildning i Göteborg för den som är sugen...

Kanske bästa Poddavsnittet som någonsin producerats. Om man är måttligt intresserad av heliumventiler och hur det var/är som yrkesdykare måste man höra denna. Fem minuter in...:greedy: Gåshud varje gång.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/908586?programid=909

Det var ruskig lyssning, var tvungen att lyssna klart mitt i natten. Tur att det är bättre nu, för alla, även om olyckor fortfarande händer.
 
Tillbaka
Topp