Stämde av med C24 och kan efter att ha hoppat ner en aning i kaninhålet sammanfatta allt såhär:
Om jag säljer en klocka i EUR på C24 och köparen betalar i USD så blir det dubbelrövigt då det först sker en växling från USD till EUR till C24s kurs som dels utgår från en kass kurs till att börja med och sen lägger på sina % i växlingsavgift. När det redan decimerade beloppet i EUR sen skickas till mitt konto i SEK så växlas det från EUR till SEK till min banks röviga kurs. I siffror ser det ut ungefär såhär:
C24 EUR/USD: 1,0793
Faktiskt EUR/USD: 1,043
Om vi börjar med ett bud på 10 000USD så gör C24 om det till 9 265EUR medan aktuell marknadskurs skulle inneburit 9 588EUR. Vi tappar alltså 322EUR redan där.
Bankens EUR/SEK: 11,2471
Faktisk EUR/SEK: 11,477
När sedan 9 265EUR sätts in på mitt konto så växlas det till 105 068SEK medan aktuell växelkurs skulle inneburit 106 337SEK
Om vi bara skulle gått direkt från USD till SEK med aktuell växelkurs, dvs att USD beloppet sätts in på mitt SEK konto utan avgifter och påslag så skulle beloppet blivit
10 000 * 11,01 = 110 100
Alternativt, vilket kanske är mer genomförbart, att motparten faktiskt betalar direkt i EUR så slipper man åtminstone det första tappet. Den egna bankens röviga kurs kommer man liksom inte ifrån oavsett.
Frakt och försäkring:
Ytterligare ett tillägg gällande frakt och försäkring eftersom att jag ser frågan dyka upp då och då: Det finns inget fraktbolag som försäkrar klockor till högre värden åt privatpersoner. Det finns de som försäkrar klockor eller högre värden men alltså inte kombinationen.
Däremot finns tredjepartsförsäkring via olika aktörer. Secursus är en som ofta kommer upp och som verkar fungera även om de som kan vittna om försvunna paket har svurit en del över servicen. Kostnad runt 1% av värdet på innehållet. Att notera är alla förhållningsregler runt hantering som måste följas till punkt och pricka för att man ska ha chans till ersättning om det skiter sig, t.ex. att man inte får lämna hos ombud (måste hämtas med signering), måste dubbelboxas, måste fotas på exakt rätt sätt (finns historier om nekade claims för att hörnet på boxen inte syntes i bild) - läs på ordentligt.
Så för att sy ihop detta med exemplet att sälja en klocka till USA så ser det ut ungefär såhär:
Intäkt: 10000USD
USD->EUR: 9265EUR
C24 avgift: -602EUR
Försäkr: -92,65EUR
EUR->SEK: 96389SEK
Frakt FedEx: -2900
Total: 93489SEK
Det är lätt att tänka att 10KUSD är 110KSEK och det är det ju utan avgifter och påslag men all in är det alltså ganska stor skillnad