• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Såga sönder en historisk Omega med Beta-verk?

Såga sönder länkbitar eller ej?

• Ja

Röster: 27 67.5%
  • Nej

Röster: 13 32.5%

• Totala väljare
    40

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ett litet dilemma. Köpte detta ur som är väldigt kul då det har en variant av det intressanta Beta-21-verket. Det var mao en av de absolut koolaste och dyraste uren du kunde stöta på i affärerna på tiden.
6369EF28-E82B-4873-80B1-776856B5658A.jpeg

D2B8412E-DADD-44A9-8D34-AC6A00806D84.jpeg

EB35F5C0-CCDE-4BCB-8B78-8C8FFE10C0F6.jpeg

https://www.hodinkee.com/articles/the-beta-21
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega_Electroquartz

"sold, when new in 1974, for £2,006, by contrast Omegas then flagship chronograph, the limited edition Speedmaster 125 sold for £186.50."

Men Länken är för lång fast säljaren lovade annat. Säljaren kommer förmodligen smälta ner uret om jag lämnar tillbaka den. Så ska jag lämna tillbaka eller såga isär två länkbitar som kommer vara svåra att återställa för nästa ägare. Sågar jag två länkbitar kommer klockan passa upp till dryga 190 mm.

Har ett litet dilemma. Köpte detta ur som är väldigt kul då det har en variant av det intressanta Beta-21-verket. Det var mao en av de absolut koolaste och dyraste uren du kunde stöta på i affärerna på tiden.

"sold, when new in 1974, for £2,006, by contrast Omegas then flagship chronograph, the limited edition Speedmaster 125 sold for £186.50."

Men Länken är för lång fast säljaren lovade annat. Säljaren kommer förmodligen smälta ner uret om jag lämnar tillbaka den. Så ska jag lämna tillbaka eller såga isär två länkbitar som kommer vara svåra att återställa för nästa ägare. Sågar jag två länkbitar kommer klockan passa upp till dryga 190 mm.
Om alternativet smältning så, såga!
Är det trångt att komma åt i länkarna?

Beror väl på hur mycket du kommer använda klockan också, och om du tycker att det är värt att såga.
Om inte länken blir kortare än att den passar upp till 19cm efter du har satt sågen i den så tycker jag att du ska såga. De flesta har ju inte behov av större länk än så.

Om alternativet smältning så, såga!
Är det trångt att komma åt i länkarna?
Relativt, vet inte heller exakt hur de fasta länkbitarna ser ut. Om jag sågar kommer jag göra det själv och tror jag kommer göra ett snitt på baksidan och böja upp länkbiten (ihålig) för att se hur sprinten ser ut. Framsidan är omöjlig att återskapa så det blir misshandel på länkens baksida,

Smälta ner en sån borde ju vara kriminellt :-O Jag hade behållt den som den är, lite bilhandlarhäng är ju snyggt :)

Instämmer med @Scaramanga !

Snälla låt den inte smältas ned - alldeles för kul/spännande klocka för det! Har ju inte ens hunnit bestämma vad man tycker om den ännu och då har jag ändå stirrat på bilderna ca 5 minuter:)

Trevlig kväll allesammans.

Instämmer med @Scaramanga !

Snälla låt den inte smältas ned - alldeles för kul/spännande klocka för det! Har ju inte ens hunnit bestämma vad man tycker om den ännu och då har jag ändå stirrat på bilderna ca 5 minuter:)

Trevlig kväll allesammans.
Väldigt udda. Mycket sjuttitalspimpporr. Tror den växer på mig fast den är för stor. Beta-verken var väldigt stora så de blir inte mycket mindre/smidigare än denna tyvärr. Så man får leva med det vulgära uttrycket, vilket jag gillar på sitt egna lite udda vis. Hatar när fina ur smälts ner. Är van vid att se fina fickursverk och enklare förtjänsklocksurverk säljas lösa men när jag ser mer exklusiva och delikata verk säljas lösa blir jag ond. Tyvärr är ju uret i fråga 50'+ i pengar.

Senast ändrad:
Väldigt udda. Mycket sjuttitalspimpporr. Tror den växer på mig fast den är för stor. Beta-verken var väldigt stora så de blir inte mycket mindre/smidigare än denna tyvärr. Så man får leva med det vulgära uttrycket, vilket jag gillar på sitt egna lite udda vis.

Absolut! Mer giltigt skäl till att ha en skjorta uppknäppt till naven (om det nu skulle vara någons önskemål) lär man inte hitta 2018 ;)

Senast ändrad:
Kommer sågning att hjälpa? Den ser inte ut att sitta optimalt på din handled men det kanske är bilderna som luras. Cool klocka dock och oavsett vad du gör så ser jag helst att du räddar den från smältning! :)
Kommer inte sitta optimalt på mig nej, men kommer isf slipa något på första länkbiten så den böjer något mer och kommer sitta lite bättre. På bilderna ovan har jag utfyllnadsmaterial under handleden. Detta är ju en klocka som aldrig kommer vinna skönhetstävlingen med Cartiers osv. så den får nog nöja sig med att vara hat-älskad eller nedsmält. Men alltid kul att höra vad folk tycker.

Kommer inte sitta optimalt på mig nej, men kommer isf slipa något på första länkbiten så den böjer något mer och kommer sitta lite bättre. På bilderna ovan har jag utfyllnadsmaterial under handleden. Detta är ju en klocka som aldrig kommer vinna skönhetstävlingen med Cartiers osv. så den får nog nöja sig med att vara hat-älskad eller nedsmält. Men alltid kul att höra vad folk tycker.
Väldigt speciell klocka. Släng gärna upp några närbilder på bandet, vore intressant att se.

Cool klocka, men ganska ”hög” så tror inte den kommer sitta bekvämt/snyggt!?

Personligen hade jag nog lämnat tillbaka, med tanke på storleken på prislappen, hur cool klockan än är.

Om urverket funkar som det ska och håller tiden tycker jag absolut inte att du ska returnera den eller såga sönder länken. Då får jag ta mig i kragen och köpa den av dig istället.

Jag skulle inte börja såga i den! Jag håller med om en eventuell försäljning. Smälta är inget alternativ!

Ett tredje alternativ som kan kännas lite sunkigt men som inte syns är att du fixar till en skön "utfyllnadskudde"
Precis som du gjort nu fast du kanske lägger lite mer kärlek på den, sen när du verkligen inser att du inte kommer använda klockan så pillar du bort din kudde och säljer klockan utan att ha förstört länken ?
Med andra ord utfyllnadskudde är de nya :)

Tyvärr gör verket även dubbelsteg så går rätt fort. Detta tillsammans med felbeskrivningen kommer innebära att jag skickar tillbaka. Jag som var så sugen på att såga... Vill någon rädda från nedsmältning är det bara att skicka ett PM.

Tillbaka
Topp