• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tänkte köpa en vardagsklocka åt pappa, kom med tips!

Rymdkatten

Silver
2-Faktor
Som rubriken säger så tänkte jag köpa en lite vettigare klocka åt pappa än hans nuvarande från Ur & Penn eller var han nu hittade klockan. Det ska vara en vardagsklocka och funka bra att ha på sig när han jobbar med huset eller i trädgården. Trädgården är hans stora intresse så lite skit och vatten ska den tåla.

Önskemål:
- boett i stål
- 37-39 mm är nog lagom stort
- vit eller silvrig urtavla
- ha länk
- analog
- datum
- tåla vatten från vattenspridare, under vattenkran etc
- plastglas är nog att föredra
- quartz är nog att föredra men automatisk funkar också
- pris upp till 10k, men helst runt 5k

Har ni några bra förslag? Tack på förhand!

Tissot Gentleman kanske? :) Aningen större än dina önskemål (40mm) men har fått ett väldigt bra mottagande och det finns flera här på forumet.
https://stjarnurmakarna.se/klocka/gentleman-gentlemangrqaciercad-arg-t1274101103100-265867

gentlemangrqaciercad-arg_t1274101103100.png

Tissot Gentleman kanske? :) Aningen större än dina önskemål (40mm) men har fått ett väldigt bra mottagande och det finns flera här på forumet.
https://stjarnurmakarna.se/klocka/gentleman-gentlemangrqaciercad-arg-t1274101103100-265867

gentlemangrqaciercad-arg_t1274101103100.png

Ser bra ut! Får fundera ang storleken.

Ja den hade varit perfekt tror jag. Har själv en 033. Problemet är väl att hitta en ny 035. Vill helst inte ge bort en begagnad.

Låter som han borde ha nåt mer tooligt? Sarbarna och Tissotn ser mer dressiga ut tänker jag.

Låter som han borde ha nåt mer tooligt? Sarbarna och Tissotn ser mer dressiga ut tänker jag.
Ja lite så. Inte fööör toolig dock. Jag var lite inne på en Archimede först, men finns inte med vit tavla. Sen kollade jag lite på Sinn 556, men lite för dyr och är väl inte så förtjust i MOP på den vita tavlan.

tempua8239b-a2-1-h_29BIabd6Zvqg4i.jpg

Finns tyvärr inte med vit tavla :(

Senast ändrad:
Tack för tipsen! Alpinisten hade funkat, fast med vit tavla, och den vita kommer tyvärr inte med länk. Dykarna hade varit perfekt rent funktionsmässigt, men tror inte pappa hade gillat dem. Citizen Eco-Drive BM7108-81L såg riktigt trevlig ut, men för stor tyvärr. Jag har lika klena armar som min far och allt över 39mm ser tokigt ut.

Tjusiga! Får ta mig en funderare på om jag kan gå med på att ge bort en begagnad klocka eller inte. Personligen hade jag inte tvekat en sekund, men känns lite sådär att ge bort en begagnad. Ska fundera!
ja jag kanske ska säga att jag är oberoende och känner inte säljarna :p

jag äger själv den svarta och är supernöjd, tydlig tavla och håller tiden bra, även den vita är nog rätt tydlig, bra pris med, den på länken är ju riktigt fin, den har ju även guldvisarna (tror den andra har silver)

En annan gammal favorit jag aldrig själv ägt men alltid velat ha är en Glycine Combat 6 Classic 36. En kombo av de här två (vit fast med länk) hade nog också funkat bra:

csm_GL0105_7f9363ceef.png
csm_GL0112_53db19ff26.png

Dock bara 5 bar så kanske i minsta laget.

ja jag kanske ska säga att jag är oberoende och känner inte säljarna :p

jag äger själv den svarta och är supernöjd, tydlig tavla och håller tiden bra, även den vita är nog rätt tydlig, bra pris med, den på länken är ju riktigt fin, den har ju även guldvisarna (tror den andra har silver)

På pappret verkar ju en vit alpinist verkligen vara bra match!

Ja kanske det! Jag har själv haft den gröna (017) en gång i tiden. Jag gillade den men vi klickade aldrig riktigt.

Longines Conquest finns i 39 mm under 10 k
Mycket trevlig.
Kronskydden ser skumma ut på bild men bra ut irl

longines-L3.776.4.99.6.jpg

Tack för tipsen! Alpinisten hade funkat, fast med vit tavla, och den vita kommer tyvärr inte med länk. Dykarna hade varit perfekt rent funktionsmässigt, men tror inte pappa hade gillat dem. Citizen Eco-Drive BM7108-81L såg riktigt trevlig ut, men för stor tyvärr. Jag har lika klena armar som min far och allt över 39mm ser tokigt ut.
Finns med länk som tillval här :)

https://www.gnomonwatches.com/colle...pex-alpinist-cream-white-ref-sbdc089-spb119j1

Gå tillbaka till ur&penn och köp en Citizen eco-drive i deras supertitanium. Gillar han finesser så tar du en med RC också :)

Likt ovan skulle jag köpa en Tissot Gentleman 40mm fast blå. En klocka är ju ett rätt individuellt val men utan att veta ålder på din pappa tycker jag att blå är ett bra alternativ för att:
1. Det blir inte lika förutsägbart som en svart
2. Silver/vitt kan bli svårt att se under vissa ljusförhålanden.

Men skippa kedjorna och stöd en lokalhandlare (antingen från nedan eller en där du bor). :)
https://www.eriksonurhandel.se/tissot/t-classic/visodate-automatic-40mm-bla.html

Lycka till!

Som rubriken säger så tänkte jag köpa en lite vettigare klocka åt pappa än hans nuvarande från Ur & Penn eller var han nu hittade klockan. Det ska vara en vardagsklocka och funka bra att ha på sig när han jobbar med huset eller i trädgården. Trädgården är hans stora intresse så lite skit och vatten ska den tåla.

Önskemål:
- boett i stål
- 37-39 mm är nog lagom stort
- vit eller silvrig urtavla
- ha länk
- analog
- datum
- tåla vatten från vattenspridare, under vattenkran etc
- plastglas är nog att föredra
- quartz är nog att föredra men automatisk funkar också
- pris upp till 10k, men helst runt 5k

Har ni några bra förslag? Tack på förhand!
Skicka ett PM till Dr @Denke han har det mesta i sin samling och allt verkar vara till salu

Jag köpte en Citizen eco-drive till farsgubben i julklapp. Han är skitnöjd med den.
efef0362-6182-4b52-9e04-6e8c8eb60137.jpg

Vet inte exakt vilken modell men jag betalade 120 euro för den. Ny...... på Catawiki

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp