• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ta reda på sin bättre hälfts ringstorlek?

NickG

Basic
Hej,

Jag har äntligen bestämt mig för att fria till min flickvän och har byggt ihop min och förhoppningsvis hennes drömförlovningsring hos en större juvelerares webbshop.

Jag har sparat den här ringen några månader på mitt konto och gått tillbaka flera gånger för att kika in den vackra 3D-renderade ringen.
Idag fick jag äntligen tummen ur för att trycka på "Checka ut" och får då upp alternativ om ringstorlek, hur kan jag ha varit så dum och gått och funderat på ring och inte ens hunnit anta att ringar finns i flera olika storlekar?!

Eftersom att min flickvän inte använder ringar så har jag väldigt svårt att få reda på vad hon har för ringstorlek, ett alternativ hade ju varit att kolla på hennes övriga ringar, men hon äger alltså inga som passar...

Hon är oftast storlek M i kläder och har sett att butiker med "parfymringar" säljer ringar med storlek S, M, L och XL. M ser oftast ut att vara runt 17,04 mm i invändig diameter, låter detta rimligt? Bara så att jag har något att utgå ifrån.

Hur gick ni andra till för att få reda på er bättre hälfts ringstorlek?

Jag friade med en lånering och blev jättebra. Vi gjorde en grej sen att titta på ringar tillsammans istället. Storlek är extremt svårt att få till. Vi blev tvungna att minska trots att vi testade ut exakt den storleken som vi skulle ha

Ett alternativ är att köpa en provisorisk ”låtsasring” dessa kan vara väldigt fina och man kan senare tillsammans välja ut ringarna. Lycka till! :)
Jag friade med en lånering och blev jättebra. Vi gjorde en grej sen att titta på ringar tillsammans istället. Storlek är extremt svårt att få till. Vi blev tvungna att minska trots att vi testade ut exakt den storleken som vi skulle ha
Väldigt bra alternativ från er båda.
Problemet är att min flickvän är alldeles för vettig för att gå med på en likadan ring som jag vill köpa åt henne. Är väldigt säker på att det kommer bli en väldigt mycket billigare ring om hon har något att säga till om saken. Så det ultimata hade varit om det blev rätt direkt, men det kanske det aldrig blir, har inte så många runt omkring mig att fråga om råd av inom detta område...

Vi har ingen juvelerare på forumet som hade kunnat hjälpa mig gissa hennes storlek med hjälp av bilder på händer, vikt och längd? nervöst skratt

Problemet är att min flickvän är alldeles för vettig för att gå med på en likadan ring som jag vill köpa åt henne. Är väldigt säker på att det kommer bli en väldigt mycket billigare ring om hon har något att säga till om saken. Så det ultimata hade varit om det blev rätt direkt, men det kanske det aldrig blir, har inte så många runt omkring mig att fråga om råd av inom detta område...

Vi har ingen juvelerare på forumet som hade kunnat hjälpa mig gissa hennes storlek med hjälp av bilder på händer, vikt och längd? nervöst skratt
@Strindberg och @curler2 kanske har lite input? ☺️ Baserat på det jag har läst i andra trådar så rekommenderas det som sagt att man tittar ut och passar ring gemensamt då de (precis som klockor...) kan upplevas och bäras olika trots identisk storlek. Dessutom verkar era preferenser skilja en del och det viktigaste är väl att hitta en ring som hon tycker om och trivs med att bära tänker jag även om det så klart hade varit häftigt att kunna överraska med den perfekta ringen. Risken är att man som mottagare kanske inte har hjärta att säga ifrån och/eller komma med synpunkter vid den här typen av gåvor och att det slutar med att man får bära en ring som man inte känner sig helt bekväm med.

Hej,

Jag har äntligen bestämt mig för att fria till min flickvän och har byggt ihop min och förhoppningsvis hennes drömförlovningsring hos en större juvelerares webbshop.

Jag har sparat den här ringen några månader på mitt konto och gått tillbaka flera gånger för att kika in den vackra 3D-renderade ringen.
Idag fick jag äntligen tummen ur för att trycka på "Checka ut" och får då upp alternativ om ringstorlek, hur kan jag ha varit så dum och gått och funderat på ring och inte ens hunnit anta att ringar finns i flera olika storlekar?!

Eftersom att min flickvän inte använder ringar så har jag väldigt svårt att få reda på vad hon har för ringstorlek, ett alternativ hade ju varit att kolla på hennes övriga ringar, men hon äger alltså inga som passar...

Hon är oftast storlek M i kläder och har sett att butiker med "parfymringar" säljer ringar med storlek S, M, L och XL. M ser oftast ut att vara runt 17,04 mm i invändig diameter, låter detta rimligt? Bara så att jag har något att utgå ifrån.

Stort grattis!
Angående ditt problem, ta en ordentlig vinkväll med din blivande fru. Se till att hon drar i sig rediga mängder och blir riktigt lurig. Därefter borde hon sova rätt tungt och förhoppningvis inte vakna när du mäter omkretsen på hennes finger med ett skjutmått. Stort lycka till

Om hon har några ringar som brukar användas frekvent kanske du kan mäta dom med skjutmått någon gång? Borde ju bli bra med storleken då..

Jag hade det väldigt enkelt då min sambo var och kollade på ringar och provade storlek ”i förebyggande syfte” 😁 ca ett halvår/ett år innan jag väl köpte och friade 😃

Hej,

När jag och min fru provade ut ringar tog det en god stund, och då hade vi ändå "provringar" i de olika storlekarna.
Jag gjorde som många har föreslagit - använde låneringar. När vi sedan gick tillsammans kunde vi välja ringar som vi båda gillade, som matchade varandra, och vi tittade även ut en vigselring som skulle passa till de övriga två.
Jag kan tillägga att med input från min fru så blev det inte de ringar jag hade tänkt från början, och att vi båda är väldigt nöjda nu. (Saker jag inte tänkte alls på såg hon, och saker hon inte tänkte på såg jag).
Med tanke på att hon normalt inte bär ringar kan det vara extra noga att det är någon hon trivs med, speciellt om hon ska ha den varje dag i resten av sitt liv.
Det är ju också fullt möjligt att hon själv går i liknande tankar och redan har en egen bild av Den Perfekta Ringen.
För er fortsatta relation finns ju ett stort symbolvärde i att involvera henne i såna här beslut också, även om det kanske inte känns lika "Hollywood" för dig.
Med det sagt är det lättare att göra en för liten ring större än tvärtom.
Oavsett, lycka till, och grattis!

@Strindberg och @curler2 kanske har lite input? ☺️ Baserat på det jag har läst i andra trådar så rekommenderas det som sagt att man tittar ut och passar ring gemensamt då de (precis som klockor...) kan upplevas och bäras olika trots identisk storlek. Dessutom verkar era preferenser skilja en del och det viktigaste är väl att hitta en ring som hon tycker om och trivs med att bära tänker jag även om det så klart hade varit häftigt att kunna överraska med den perfekta ringen. Risken är att man som mottagare kanske inte har hjärta att säga ifrån och/eller komma med synpunkter vid den här typen av gåvor och att det slutar med att man får bära en ring som man inte känner sig helt bekväm med.
När jag och min fru provade ut ringar tog det en god stund, och då hade vi ändå "provringar" i de olika storlekarna.
Jag gjorde som många har föreslagit - använde låneringar. När vi sedan gick tillsammans kunde vi välja ringar som vi båda gillade, som matchade varandra, och vi tittade även ut en vigselring som skulle passa till de övriga två.
Jag kan tillägga att med input från min fru så blev det inte de ringar jag hade tänkt från början, och att vi båda är väldigt nöjda nu. (Saker jag inte tänkte alls på såg hon, och saker hon inte tänkte på såg jag).
Med tanke på att hon normalt inte bär ringar kan det vara extra noga att det är någon hon trivs med, speciellt om hon ska ha den varje dag i resten av sitt liv.
Det är ju också fullt möjligt att hon själv går i liknande tankar och redan har en egen bild av Den Perfekta Ringen.
För er fortsatta relation finns ju ett stort symbolvärde i att involvera henne i såna här beslut också, även om det kanske inte känns lika "Hollywood" för dig.
Med det sagt är det lättare att göra en för liten ring större än tvärtom.
Oavsett, lycka till, och grattis!
Förstår er input angående olika preferenser. Saken är den att jag vet att hon hade älskat ringen jag har i åtanke, men aldrig riktigt trott att vi har råd med den. Så hon hade älskat den men om hon hade varit med och valt ring så hade det blivit en helt klart avskalad modell pga ekonomiska skäl.
Jag har budgeterat för detta under en lång tid så hon kommer inse att den är möjlig när den väl sitter på. Problemet är ju just att få på den :D

Det är rackarns svårt att få storleken rätt ifrån början när man ska överraska. Beroende på vilken ring och vem fingret sitter på, så finns det ingen vattentätt patentlösning, utöver att be någon kunnig fingermätare om hjälp. Felaktiga ringstorlekar vid beställningar på nätet är väldigt vanligt, även om man kanske fått ett ringmått hemskickat.
Jag brukar se på fingret, och brukar komma rätt på halvnumret. Men för finliret måste man ha ringmått och vana! Sedan måste man också ta hänsyn till ringen. Bredd, kupig insida eller ej, eventuell metallbesparing på insidan, stenarna, vilken sort är det och hur är placeringen. Även metallen måste beaktas, hur lätt är det att göra en storleksjustering i aktuell metall. Är ringen gjuten eller handgjord. Är det bättre att göra den med lite för stor storlek. Eller är det bättre för ringen att den levereras lite för liten, för att kunna göra en snygg efterjustering?
Till sist, ska man vara krass... så är inte sällan fingerstorleken, väldigt mycket en färskvara.
Blev du mindre nervös nu? 😉

Min fru är en ringbärare av rang och jag skulle aldrig chansa på storlek.

Precis som någon nämnde kan det skilja sig kraftigt, bla så avgör hur bred ringen är, storleken på ringen.

Vet inte hur många gånger hon har efterkorrigerat en storlek, är det mycket stenar har jag förstått att det är bra mycket svårare att ändra strl?

Skulle jag varit dig så skulle jag köpt billigare fria-ring för att sen hitta rätt storlek och genomföra ditt köp.

Min frun fick en ring som var arvegods och det tog dryga tre försök innan den satt bra. Detta trots noga utprovning av storlek hos guldsmeden som skulle förstora ringen. En tillfällig ring är bättre, om du väljer en såpass dyr ring så kan det vara bra att prova storlek tsm.

Grattis i förskott! Jag friade utan ring och vi gick tillsammans till juvelerare och bestämde varsina ringar. Finns ju en hel drös olika alternativ för damerna, vill man ha en alliansring, en sten, några stenar, inga stenar, guld, platina, silver ja gud vet vad! Min dam gillar lite större ringar, då hon tar av den ofta vid kladdiga saker som bakning med mera medans min sitter som sten och oklart om jag kommer få av den. Sen kan man alltid gå till juveleraren och minska ringen så tillvida att man inte hunnit gravera den, för då måste du gravera om ;)

Fan stort grattis! Själv så tog jag en av hennes ringar som jag sett henne ha på ringfingret för att sedan ta denna när hon inte haft den på sig och gå till julvelerare för att mäta :)

Grattis! Min fru hade aldrig ring så jag hade inget att använda som referens. Jag klippte en pappersremsa som jag använde för att mäta omkretsen när hon sov. När jag väl skulle köpa ringen blev jag intalad att det va orimligt och killgissade storleken istället. Det blev perfekt :cool:

Grattis! Jag gjorde som många nämner ovan. Jag köpte en ”billigare” ring och sedan valde vi ut tillsammans. Sedan justerade vi den första ringen.
sannolikheten att du kommer behöva justera den riktiga ringen är rätt hög ändå.

Har du någon blivande svärmor du kan anförtro dig till, eller vän som att bero på ingenting kan rassla fram ett gäng ”gamla ringar som hon har liggandes” och pröva med din blivande fästmö sådär bara i inventerings och smakrådssyfte?

Jag friade med en provisorisk ring och hade bokat en tid hos juvelerare påföljande dag. Så gick vi tillsammans. Det blev uppskattat och den tillfälliga använder hon fortfarande ibland när hon tränar eller vi är ute i skog och mark. Lycka till med frieriet!

Skitsvårt att gissa storlek! När jag skulle köpa ring till min blivande fru blev ringen alldeles för stor. Som tur var erbjuder hemsidan jag köpte från alltid på en fri storleksjustering. Fick hem ett litet mätverktyg på posten utan kostnad. Inte jättekul att skicka iväg ringen igen kort efter hon fått den men vad gör det om hundra år. Nu vet jag inte var du har kollat men de kanske erbjuder något liknande?

Edit: Även med mätverktyget var det svårt att hitta exakt rätt haha. Klurigt det där med ringar.

Jag beklagar, du vet väl att giftermål är första steget mot skilsmässa? :D
Nä men skämt åt sidan grattis! Som någon redan nämnde testa dig fram men en kompis som kan visa sin samling eller så för att få info om storleken.
Det är nog inte p.g.a. ringen (förhoppningsvis) hon gifter sig...
Lycka till ;)

Halvt off topic, men ni som redan lyckats att fria med både rätt och fel storlek på ringen. Hade ni er egna ring klar och plockade fram den direkt efter ”ja”, eller löste ni det vid ett annat tillfälle ?

Grattis! Min fru hade aldrig ring så jag hade inget att använda som referens. Jag klippte en pappersremsa som jag använde för att mäta omkretsen när hon sov. När jag väl skulle köpa ringen blev jag intalad att det va orimligt och killgissade storleken istället. Det blev perfekt :cool:
Fasen, det är ett bra alternativ, men högrisk.
Känner mig ganska avslöjad om hon skulle vakna och jag ligger och mäter hennes finger haha.

Tror svärmorsalternativet ska användas här faktiskt, vi får se hur det går.

Ett annat sätt att få fram ringmått är att kolla hennes handledsmått.
Handledsmått i cm stämmer oftast väldigt bra med ringfinger-mått i mm

...Eller inte alls!
@NickG Jag skulle aldrig gå på de hemvävda husmorstipsen. Framförallt inte på en allians/stenring. Risken är bara att det i slutändan kommer bli extra kostsamt och sämre för ringen, med flera extra ändringar av storleken.

...Eller inte alls!
@NickG Jag skulle aldrig gå på de hemvävda husmorstipsen. Framförallt inte på en allians/stenring. Risken är bara att det i slutändan kommer bli extra kostsamt och sämre för ringen, med flera extra ändringar av storleken.

Blev nyfiken och fick lov att kolla. Har ca 18 cm runt handleden och min vigselring är ca 18-19 mm tvärs över (innermått). :woot:

Blev nyfiken och fick lov att kolla. Har ca 18 cm runt handleden och min vigselring är ca 18-19 mm tvärs över (innermått). :woot:
Det är just det där med "cirka"... Som oftast inte går ihop med noggrann mätning. Oavsett om det gäller måttbeställda fönsterbågar, betongfundament eller ...ringar.
I ditt fall laketwig skulle på en "normal" ring göra en skillnad på 3mm i längd på ringskenan. Tänker vi helallians, med sten runt om hela ringen så kan det vara en rätt kostsam felmätning.

Det är just det där med "cirka"... Som oftast inte går ihop med noggrann mätning. Oavsett om det gäller måttbeställda fönsterbågar, betongfundament eller ...ringar.
I ditt fall laketwig skulle på en "normal" ring göra en skillnad på 3mm i längd på ringskenan. Tänker vi helallians, med sten runt om hela ringen så kan det vara en rätt kostsam felmätning.

Som sagt, jag blev bara nyfiken ... ;)

Tillbaka
Topp