För info så finns det bedragare som använder Swish också. Det bedrägeri jag tagit del av är en säljare som är skurk som helt enkelt ger fel nummer att Swisha över till (det går till en kumpan med liknande namn). Köparen inte ont anandes för över pengar till fel nummer varvid säljaren utropar när affären ska avslutas "men jag har inte fått några pengar, du får kontakta din bank innan vi kan gå vidare". Säljaren är av ganska välbyggd typ så köparen har inte så mycket att välja på än att åka hem igen och prata med sin bank. Som förstås inte kan hjälpa till...
Bedrägerikategorin i ovanstående fall är Bilar, vet inte om det spridit sig till andra kategorier. Som vanligt: Lär er exakt hur processen ska fungera. Börja med att föra över 1kr och be säljaren visa upp att pengarna kommit. Gör sedan den stora överföringen. Utgå från att din motpart är en skurk. Om priset är för bra för att vara sant så är det det också.
Ja, man kan aldrig vara nog försiktig.
Själv så kollade jag upp en person så gott jag kunde och då också via Swish. Lite svettigt att träffa någon okänd som vill "titta" på min vitguldsdaytona. Saken blir ju inte sämre genom att hans nummer också är knutet till ett bankkonto och allt det bär med sig i form av e-legitimation.