Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tvärt om kompis.Vet bara att Seikos urverk är mkt precisa och ofta underskattade medan Tag H lever på sitt märke.
Du menar Tag är mkt bättre än Seiko?Tvärt om kompis.![]()
Får man fråga varför?Calibre 5 är bra skit
Calibre5 är ett ETA 2824-2 i mellannivå (Elabore) vilket väl gör det till det vanligast förekommande automatverket i prisklass under 20k. Samtidigt är det ett av de mest "driftsäkra" verken som dessutom nästan vilken uris som helst kan laga i serva till vettiga pengar. Vad gäller "hålla tiden" så går dom betydligt jämnare (generellt) än Seikos 4r36 o 6r15 och varierar mindre mellan olika positioner o förhållanden. Dessutom mindre stötkänsliga. Alla håller inte med om det men jag skulle säga att de allra flesta håller ETAs 2824 varianter högre än Seikos "vanliga" automater. Särskilt om du råkar jämföra ett dekorerat top grade (av ETA alltså) för då har du ett verk som förekommer i många chronometer klassade klockor från dyra tillverkare. Typ så....Får man fråga varför?
Nej, men cal 5 är bättre än 6R. Du får googla fram specifikationerna självDu menar Tag är mkt bättre än Seiko?
Calibre5 är ett ETA 2824-2 i mellannivå (Elabore) vilket väl gör det till det vanligast förekommande automatverket i prisklass under 20k. Samtidigt är det ett av de mest "driftsäkra" verken som dessutom nästan vilken uris som helst kan laga i serva till vettiga pengar. Vad gäller "hålla tiden" så går dom betydligt jämnare (generellt) än Seikos 4r36 o 6r15 och varierar mindre mellan olika positioner o förhållanden. Dessutom mindre stötkänsliga. Alla håller inte med om det men jag skulle säga att de allra flesta håller ETAs 2824 varianter högre än Seikos "vanliga" automater. Särskilt om du råkar jämföra ett dekorerat top grade (av ETA alltså) för då har du ett verk som förekommer i många chronometer klassade klockor från dyra tillverkare. Typ så....
Får man fråga, vad är det för fel med ETA?Omega är svårt att ro iland för 20k i "inte så gammalt" skick. Dock finns många alternativ till TAG med ETA 2824 tom i top grade variant billigare. Sinn 556 o 104 är bra exempel. (Ev har båda numera Sellita 200-1 men det kan du räkna som identiskt och exakt lika bra som ett ETA.
Det får du fråga men fråga någon som sagt att det är fel på ETA. Jag ägnade just min tid till ett inlägg riktat till dig där jag förklarar vad som är bra med ETAs verk.Får man fråga, vad är det för fel med ETA?
Får man fråga, vad är det för fel med ETA?
Vad brukar det sitta för urverk i Omegorna, säg ngn variant av Seamaster? och på vilket sätt är de bättre än ETA förutom att de är dyrare i drift förstås. (förlåt om jag ställer dumma frågor, är nybörjare och måste läsa in mig liteFår man fråga, vad är det för fel med ETA?
Tack men är inte så mkt för tjocka dykarklockor direkt. Gärna ngt plattare och elegantare men dock ingen kostymfjollahttps://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-professional-2254-50.121156/#post-3047877
Här har du en vansinnigt bra Omega för 22k.
2254 är faktiskt en av de tunnare dykare jag haft.Tack men är inte så mkt för tjocka dykarklockor direkt. Gärna ngt plattare och elegantare men dock ingen kostymfjolla![]()
Typ ngn De Ville Prestige variant eller en äldra Aqua Terra Seamaster men då drar priset iväg2254 är faktiskt en av de tunnare dykare jag haft.
Vad är det för Omega kring 20k du tänkt dig egentligen?
Dom äldre Omega har ofta ett ETA 2892 med mindre modifikationer. Det är ett fint verk i klass med 2824 top grade fast lite tunnare. Senare har Omega utvecklat helt egna konstruktioner. Återigen om du vill ha så bra verk som möjligt för pengarna är Sinns 556 o 104 svårslagna. Ett annat mycket bra men okändare alternativ är en Monta Triumph. Den köper du ny ink tull o moms för under 20k. Sjukt bra finish och ett ETA 2892 (dvs samma som tidiga omega).Typ ngn De Ville Prestige variant eller en äldra Aqua Terra Seamaster men då drar priset ivägDå måste någon övertyga mig att urverket är en klass för sig och inte bara märket man betalar för.
Stort tack för tipset. Då har jag lärt mg ngt merDom äldre Omega har ofta ett ETA 2892 med mindre modifikationer. Det är ett fint verk i klass med 2824 top grade fast lite tunnare. Senare har Omega utvecklat helt egna konstruktioner. Återigen om du vill ha så bra verk som möjligt för pengarna är Sinns 556 o 104 svårslagna. Ett annat mycket bra men okändare alternativ är en Monta Triumph. Den köper du ny ink tull o moms för under 20k. Sjukt bra finish och ett ETA 2892 (dvs samma som tidiga omega).
Bild på min bifogas men läs gärna lite recensioner så ser du vad jag menar. Dom enda klockor jag har eller har haft som har bättre finish är långt dyrare. Men som sagt du får inget statusmärke. Tunn är den också förresten...![]()
Bara kul om man kan hjälpa till. Du skall nog leta efter Omega med verk (caliber) som heter 1120. Det är ett något modifierat ETA 2892. Det ersattes sedan av 2500 som var Omegas första verk med coaxial escapement (googla) vilket Omega gjort till sin grej. Idag fungerar detta utmärkt men de verk som heter 2500 hade en hel del barnsjukdomar. Ev botades de till de sista versionerna av 2500 (som jag tror hette c och d) Jag skulle undvika dom tidiga 2500 o hellre gå på en 1120 variant eller ett senare (8500). Nu är jag ingen Omega expert o någon annan kanske kan pitcha in här men för egen del skulle jag passa på de tidiga coax verken.Stort tack för tipset. Då har jag lärt mg ngt merska googla. Känner du till några omegor i min klass med 2892? Hur kolkar man det? Står aldrig med i specifikationerna på klockan. Har du några tips på ställen som med bra beg klockor? Jag har kollat mest på Chromo24, vad tycker du om det? Vågar inte riktigt köpa ngt från privat pers, vill helst ha dok service och säkerhet att jag får originalet, just för att jag är nybörjare. Jag förmodar att en fullständig service av en Omega går på ca 3-6 tkr? Finns det några bra serviceställen i Sthlm? Nu blev det många frågor
Men jag är som sagt nybörjare och vill veta så mkt som möjligt. Oerhört tacksam om du tar tid att besvara mina frågor
![]()
Felpost återkommerTack för att du tar dig tid att svara på mina mödosamma frågorDå kollar jag vidare på 2892 Omega o Longines. Det är ofta så att det inte står i beskrivningen (tex på Chromo) just vilket urverk klockan har. Jag vill dock inte ha ngt för gammalt men helst ska det inte kosta mer än 20000 tkr. För de pengarna kan jag få en nästan helt ny TGCarrera Calibre 5 WAR201B.BA0723
som tillfaller min smak designmässigt. Vad tycker du om den förresten? Jag kommer snart att få boken Av Denke ”klockor nörderi” så får jag plugga lite o förhoppningsvis komma med smartare frågor. Klockor har alltid fascinerat men har inte vågat satsa på det intresset av ekonomiska skäll...har hittills haft endast Seikos, Armani o på senare tid flera Tissot. En av de senaste är en Tisdot PR200 automat (haft nu i 10 år) och är mkt nöjd med, har servat den förra året och den gå nästan hel felfritt. (typ -1min/vecka) dock är den lite för tjock för min smak därför växlar jag den med mina andra klockor. Sen har jag två st riktigt gamla fickur liggande i lådan som jag ärvt av min farfar. (longines, tissot) Min farfar hade flera klockor som kostade en förmögenhet på den tiden. Tyvärr har många av dem kommit bort...Men intresset för klockor har jag nog ärvt av honom. Som sagt ekonomin har bromsat mig.
Det var lite om min bakgrund ifall du var intresserad![]()
Tycker oxå att Grand Seikos är jättefina men svindyra (jag hittade bara i typ 40-50’ klassen, nya). Men du menar Qartz batteridrivet? Vill helst ha ett riktigt verk även om de inte går lika exakt. Är det här på KS under Köp o Sälj man hittar beg klockor? Kan man lita på folk här? Annars tänkte jag spana hos olika AD:s genom bl a Chromo, då får man dokumenterad service o garanti vilket ger trygghet. Känns lite läskigt att köpa ett urverk från en privat person.Här tex.... Skall betonas att jag inte känner säljaren o inte vet något om just detta ex. Dock vet jag av egen erfa vad GS quartz går för...
https://klocksnack.se/threads/grand-seiko-sbgx259.121231/
Tycker oxå att Grand Seikos är jättefina men svindyra (jag hittade bara i typ 40-50’ klassen, nya). Men du menar Qartz batteridrivet? Vill helst ha ett riktigt verk även om de inte går lika exakt. Är det här på KS under Köp o Sälj man hittar beg klockor? Kan man lita på folk här? Annars tänkte jag spana hos olika AD:s genom bl a Chromo, då får man dokumenterad service o garanti vilket ger trygghet. Känns lite läskigt att köpa ett urverk från en privat person.
Ok tack för tipset. Men jag är lite märkesmänniska oxå så tanken att äga en Omega kan inte släppa mig även om de är svindyraQuartz-verk är "riktiga urverk", speciellt Seikos dyrare men jag förstår vad du menar
Jag skulle slå ett slag för att handla på KS, priserna är i regel schyssta och det är lätt att göra en koll på köparn.