• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tag Hauer Carrera Calibre 5 WAR201B.BA0723

Ok tack för tipset. Men jag är lite märkesmänniska oxå så tanken att äga en Omega kan inte släppa mig även om de är svindyra :( Min farfar hade en däremot min marfar hade både Longines, tissot och en Doxa. Så jag ska fortsätta jaga en Omega..

Om du är uppe i 20, har ett par klockor redan och känner att det är en Omega du vill ha hade jag sparat mer och köpt en. Att köpa vad man "nästan" vill ha tenderar att vara pengar i sjön.

Om du är uppe i 20, har ett par klockor redan och känner att det är en Omega du vill ha hade jag sparat mer och köpt en. Att köpa vad man "nästan" vill ha tenderar att vara pengar i sjön.
Det har du säkert rätt i. Jag hittade nyligen en Seamaster 166.010 och blev riktigt lockad. Men vågar man köpa en så gammal klocka? Se länken nedan.
https://www.chrono24.se/omega/seamaster--id12540694.htm
Annars tycker jag att Longines Flagship L47954782 är mkt elegant men vet inget om den. Den kan jag få som ny för 17´.
https://www.firstclasswatches.co.uk...PBoUMzl8NDzYqbjbDapfJJbe2BAiJCBIaAiTsEALw_wcB

Tycker oxå att Grand Seikos är jättefina men svindyra (jag hittade bara i typ 40-50’ klassen, nya). Men du menar Qartz batteridrivet? Vill helst ha ett riktigt verk även om de inte går lika exakt. Är det här på KS under Köp o Sälj man hittar beg klockor? Kan man lita på folk här? Annars tänkte jag spana hos olika AD:s genom bl a Chromo, då får man dokumenterad service o garanti vilket ger trygghet. Känns lite läskigt att köpa ett urverk från en privat person.
Låter som du skall sikta på en Omega iaf eftersom du verkligen vill ha det! Men...Vad gäller Grand Seikos quartz (9F heter dom verken) så är dom verken verkligen "riktiga" på alla sätt. Dom är både mer manuellt sammansatta och innehåller massor av påkostade lösningar så ett sådant quartz verk är betydligt mer horologiskt intressant och mindre "massproduktion" än ett vanligt automat ETA. Visste du tex att två personer ansvarar för funktionen i varje monterad klocka. En ansvarar för "verket" i sig och en för datumets funktion. Eller att Seiko "odlar" sina egna quartz kristaller som sedan får åldras för att få så stabil frekvens som möjligt och sedan programmeras varje verks styrenhet unikt mot en unik quartz kristall. Eller att sekundvisaren har en liten mothålls fjäder som gör att varje "hopp" med sekundvisaren stannar direkt utan minsta darr. Eller.... Nåja köp gärna en automat men tro inte att ett GS quartz verk skulle vara mindre "fint"! Och gillar du GS är quartz i mitt tycke det bästa alternativet förutom möjligen spring drive men då blir det dyrt. Deras automater är såklart högklassiga men tyvärr inte överdrivet exakta i utlovad tidshållning.

Det har du säkert rätt i. Jag hittade nyligen en Seamaster 166.010 och blev riktigt lockad. Men vågar man köpa en så gammal klocka? Se länken nedan.
https://www.chrono24.se/omega/seamaster--id12540694.htm
Annars tycker jag att Longines Flagship L47954782 är mkt elegant men vet inget om den. Den kan jag få som ny för 17´.
https://www.firstclasswatches.co.uk...PBoUMzl8NDzYqbjbDapfJJbe2BAiJCBIaAiTsEALw_wcB
En så gammal klocka medför ju lite risk för strul. Helst vill man veta vem man köper av. Handlar du här på KS från någon som har ett antal referenser i sig GG tråd o ett större antal inlägg så är risken normalt sett mycket liten. Folk här är rädda om sitt rykte på forumet. Dock kommer du behöva swisha pengar först o få klockan skickad sedan. Det är så vi gör här när vi bedömer att den andre är "känd o OK". För övrigt hittade jag Longines Flagship på C24 från Montredo som är stora o såvitt jag vet helt OK.
Screenshot_2019-10-10-22-14-21-865_com.chrono24.mobile.png

Undrar; är 2892 ngt bättre än 2824?
2892 brukar vara ca jämförbart med 2824 top grade. Men nu snackar vi oviktiga skillnader....
En minst lika viktig fråga är huruvida tillverkaren varit omsorgsfull i justeringen av verket i olika positioner. Detta skiljer sig från olika tillverkare och det styr avvikelsen i i olika position. (Tavla upp, ner etc) vilket inte är detsamma som att rucka verket (Generell fartjustering över alla positioner) som man kan behöva göra i efterhand.

2892 brukar vara ca jämförbart med 2824 top grade. Men nu snackar vi oviktiga skillnader....
En minst lika viktig fråga är huruvida tillverkaren varit omsorgsfull i justeringen av verket i olika positioner. Detta skiljer sig från olika tillverkare och det styr avvikelsen i i olika position. (Tavla upp, ner etc) vilket inte är detsamma som att rucka verket (Generell fartjustering över alla positioner) som man kan behöva göra i efterhand.
Fast alltså.... För att vara tydlig så tycker jag inget av ovanstående är så viktigt. Alla verk vi pratar om här har potential att överleva dig om dom servas o vårdas väl. Om det är väldigt viktigt för dig att köpa ett riktigt stabilt och noggrant urverk så finns inget bättre än en GS quartz. Köp den jag länkade till och du behöver objektivt sett aldrig mer köpa någon klocka! Annars välj en modell och inte minst storlek som känns bra. Är du osäker på storlek köp hellre lite liten än lite stor. Det kommer att bli bäst i längden.

Fast alltså.... För att vara tydlig så tycker jag inget av ovanstående är så viktigt. Alla verk vi pratar om här har potential att överleva dig om dom servas o vårdas väl. Om det är väldigt viktigt för dig att köpa ett riktigt stabilt och noggrant urverk så finns inget bättre än en GS quartz. Köp den jag länkade till och du behöver objektivt sett aldrig mer köpa någon klocka! Annars välj en modell och inte minst storlek som känns bra. Är du osäker på storlek köp hellre lite liten än lite stor. Det kommer att bli bäst i längden.
Eller så köper jag en riktigt gammal vintage omega tex en
Omega Seamaster 166.010 Cal 565 som hjärtat slår för som jag ska använda då o då, och en annan modernare/nyare ETA urverk (inte så dyr) som är snygg och går rätt. Fast jag har klockor som går korrekt redan :)
Min Tissot PR 200 automat som jag haft i 10 år är jag mkt nöjd med. Servat förra året och går med knappt -1 min per vecka. Men visst vill man ett finare märke att växla med...även till vardags. Tissot känns så urvattnat utan karaktär. Men de flesta säkert tror att jag är nördig o lägger/vill lägga onödigt mkt pengar på klockor ;) ( frugan bl a) Men visst är det ngt speciellt med klockor? (Som andra inte förstår)

Eller så köper jag en riktigt gammal vintage omega tex en
Omega Seamaster 166.010 Cal 565 som hjärtat slår för som jag ska använda då o då, och en annan modernare/nyare ETA urverk (inte så dyr) som är snygg och går rätt. Fast jag har klockor som går korrekt redan :)
Min Tissot PR 200 automat som jag haft i 10 år är jag mkt nöjd med. Servat förra året och går med knappt -1 min per vecka. Men visst vill man ett finare märke att växla med...även till vardags. Tissot känns så urvattnat utan karaktär. Men de flesta säkert tror att jag är nördig o lägger/vill lägga onödigt mkt pengar på klockor ;) ( frugan bl a) Men visst är det ngt speciellt med klockor? (Som andra inte förstår)
Det låter som en plan! :). Det låter också som om du kommer fastna hårt i det här träsket precis som vi andra :D

Det låter som en plan! :). Det låter också som om du kommer fastna hårt i det här träsket precis som vi andra :D
Haha.....det hade jag gjort för länge sedan om inte förnuftet o frugan tyglar mig. Men man kanske inte behöver gå in all in och ha värsta samling med dyrgripar. Men om min morfar (som var en förnuftig o mkt fin person) hade intresseret för urverk och ett gäng (har ärvt två st) jättefina fickur, som inte var billiga på den tiden...så kan väl jagha ett litet intresse med :) . Jag skulle gärna vilja presentera mig lite kort i det här forumet. Var gör man det? Annars tycker jag det är jättekul att snacka klockor med såna som dig även jag inte kan så mkt ;)

Ja snacka klockor ÄR kul o därför är ju detta forum så bra! Det ligger en presentationstråd klistrad längst upp på första sidan, där kan du skriva lite om dig själv!

Tillbaka
Topp