• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag heuer eller Sjöö Sandström?

LucasLJ

Omega
Jag röstar Tag från egen preferens men om det är en keeper så tror jag mer på Sjö, tror den kommer åldras väl.

Snackar vi nypris från handlare hade jag inte valt någon. Begagnad Speedmaster är keepermaterial av flera magnituder högre grad än bägge.

Man får ingen Speedy för dom här pengarna men väl en beg Omega SMP som även det är keepermaterial av flera magnituder högre. Behåller sitt värde (eller faktiskt ökar i värde). Om man inte måste ha nytt alltså. Jämför detta med en ny TH eller SS som tappar 45% innan ett år har gått. Ett lätt val tycker iaf jag. Men även om SMP är mitt förstaval så finns det ju mycket annat trevligt i prisklassen 15-20K om man kan tänka sig en klocka som är 10-15 år gammal, ex Breitlings.

Kul med lite andra förslag , begagnat har jag inga som helst problem med, utan snarare föredrar speciellt på tag o SS då de så fort man klivit ur butiken tappat ett par tusenlappar. Breitling har jag kollat lite på men faller mig inte riktigt i smaken. Kul med åsikter Med vänlig hälsning, Lucas.
 

LucasLJ

Omega
Om vi nu går in på andra förslag runt samma prisklass säg 10-20k ( begagnat. ) Har ni några ”gems” som ni vill rekommendera? Helst inga dressers utan mer åt dykarhållet?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Har inte hört om några uppenbara problem efter att de bytte leverantör

Hade inte du problem med din nya RS36 @P-vakten trots sellitaverk eller blandar jag ihop?
Precis... Jag tyckte klockan tappad en hel del under just kvällarna när den låg på nattduksbordet. Lämnade in den, fick tillbaka den med återkoppling att det inte fanns några problem med gångreserven utan de ruckat den.

Tycker fortfarande att det var konstigt att den tappade 5-10min under några timmar på natten..... Men men.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Precis... Jag tyckte klockan tappad en hel del under just kvällarna när den låg på nattduksbordet. Lämnade in den, fick tillbaka den med återkoppling att det inte fanns några problem med gångreserven utan de ruckat den.

Tycker fortfarande att det var konstigt att den tappade 5-10min under några timmar på natten..... Men men.
hur har den betett sig efter du fick tillbaka den?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om vi nu går in på andra förslag runt samma prisklass säg 10-20k ( begagnat. ) Har ni några ”gems” som ni vill rekommendera? Helst inga dressers utan mer åt dykarhållet?
Sinn Ezm3, doxa 300t. Båda mycket coolare o creddigare än den i mitt tycke lite blingigare aquaracern. Seikos Marine master inte tokig heller. Ett billigt o grymt prisvärt alternativ som nog egentligen är lika bra som vilken som helst av den andra år Christopher wards nya Trident mk3. Väldigt balanserad och lyckad modell.
Slutligen Sinn 104 om dykar "hållet" gäller. Den har specs som en dykare men är egentligen inte det o har bi directional bezel som räknar åt motsatt håll som en dykare. (Egentligen mycket mer användbart!)
 
Om vi nu går in på andra förslag runt samma prisklass säg 10-20k ( begagnat. ) Har ni några ”gems” som ni vill rekommendera? Helst inga dressers utan mer åt dykarhållet?

Oris Diver 65 (ny). Bättre än Tag och Sjö enligt mig.
OrisDiver65BronzeSteel-1.jpg


Beggad vettefan, kanske en Black Bay går att få för det?
 

LucasLJ

Omega
. Var sugen på oris innan jag fick testa en av en polares farsa , den föll mig inte i smaken helt enkelt, tycker då personlig tag känns mer elegant på något sett
Dock den enda erfarenheten jag har haft av Oris, ingen aning vad det var för modell, har väl blivit partisk när man ställt in sig på två specifika klockor.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
hur har den betett sig efter du fick tillbaka den?
Har inte burits sen den försvann på service. Köptes ny i Januari lämnade in den i Februari fick tillbaka den i Mars. Glömde bort jag att ägde den då jag lånade ut den till en kompis tom början av Maj. Fick tillbaka den för två veckor sen, så nästa vecka ska den få följa med på vardagsäventyr. Återkommer!
 

LucasLJ

Omega
Den är oerhört fin , klart klasser över heuer , har alltid tänkt att omega är prisklassen över det jag har råd med som student men 20 lakan för den går ej att argumentera emot dess prisvärdighet . Tack för tipset!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Den är oerhört fin , klart klasser över heuer , har alltid tänkt att omega är prisklassen över det jag har råd med som student men 20 lakan för den går ej att argumentera emot dess prisvärdighet . Tack för tipset!
Just nämnda 2254.50 har sista halvåret blivit riktigt svår att få tag. Flertal på KS vill köpa den och har letat ett bra tag men undrar om det har kommit ut en enda till salu här i år. Ett bra ex för 20 kan bli svårt alltså. Annars har du den klassiska vanliga blå som jag bifogar bild på. Här kan man hitta bra ex för 18 och dom kommer upp då och då. Det är klocka på exakt samma nivå, samma urverk och så. En annan länk och andra visare. Så egentligen en smaksak vilken man tycker är bäst.

Kan dra lite om prisutvecklingen på 2254.50. Nypris när dom utgick 2009 var väl runt 17K. År 2012 var typisk pris 12K för dom. I fjol var typiskt pris 18K och nu har vi definitivt passerat 20K. Mer än än nypriset alltså. Det stannar ju inte här utan fortsätter att stiga. Egentligen samma prisutveckling på den vanliga blå och samma uppåtgående kurva men den ligger lite lägre i pris. Prisutvecklingen lär nog inte få fnatt a la Rolex Sub 14060 som nu betingar 60-65K, det tåget har liksom gått men tåget SMP kan man fortfarande hoppa på. Man kan få sig en klassiker som stiger i värde och en jäkla bra klocka för en överkomlig peng.

Detta är mina argument för att köpa en beg SMP i stället för en ny Aquaracer eller SS Worldtimer.

omega-seamaster-1.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
...

Detta är mina argument för att köpa en beg SMP i stället för en ny Aquaracer eller SS Worldtimer.

omega-seamaster-1.jpg

Ekonomiskt kanske bra men hur roligt är det att tänka så egentligen?

Inget emot SMP alls, men;

Till @LucasLJ, köp den klockan som talar mest till dig. Du har ju ändå inte tänkt sälja den och det är helt rätt tänkt. Ingen här sitter med en fungerande spåkula ändå och hade någon gjort det så är det ändå inte det intresset ska handla om, tycker jag.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ekonomiskt kanske bra men hur roligt är det att tänka så egentligen?

Inget emot SMP alls, men;

Till @LucasLJ, köp den klockan som talar mest till dig. Du har ju ändå inte tänkt sälja den och det är helt rätt tänkt. Ingen här sitter med en fungerande spåkula ändå och hade någon gjort det så är det ändå inte det intresset ska handla om, tycker jag.
Mina argument är inte ekonomiska, att man skall tänka investering. Prisutvecklingen är ju ändå inte alls på nivån spekulation eller snabba klipp. Jag älskar SMP och tycker verkligen att man inte kan få någon bättre klocka för 18-20K. Drog prisutvecklingen för att visa att det är ett verkligt säkert köp. Skulle man nu inte gilla klockan så är den väldigt lätt att sälja och man förlorar inga pengar på den. Inte oviktigt kanske om man är student som trådskaparen.
 
Topp