• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TAG Heuer Monaco Vintage Steve McQueen Limited Edition CW2118 (recension)

MrPlow

Rolex
Tänkte fira av mitt 1500 inlägg med en recension! Ibland ställer man sig frågan om man är lite knäpp... Varför köper man en viss klocka?
Vi börjar med att fundera över vem denna Steve McQueen var. För att komma in i stämning till denna recension måste ni först lyssna på:


Fast det är inte Harpo det ska handla om!

stevemcqueen.jpg

bild från tagheuer.com

Man gjorde låtar om honom, han var lite som dåtidens Zlatan, fast han inte spelade fotboll. Han älskade snabba bilar och levde efter devisen "drive fast, live fast"...

STEVE-McQUEEN.jpg
(bild från echoba.se)

För att komma i perfekt stämning kollar man på Le Mans med ovan nämnda Steve McQueen som Michael Delaney där han i de flesta scener var sin egen stuntman. Nu finns inte filmen på Youtube längre men här kommer en trailer:


001-lemans-steve-mcqueen-movie-suit-auction-in-suit.jpg

bild från mustangandfords.com
I filmen ser man minst 2 olika Heuerklockor på handleden och Heuer-loggan på overallen (en overall som senare kom att säljas på auktion för $800 000 plus provision). Filmen blev aldrig någon riktig succé (trots att Malin från Saltkråkan var med!), men idag har filmen någon av kultstatus. Den ena klockan var en Autavia men jag kommer här fokusera på den som blev mest känd, Monacon, den första fyrkantiga automatiska klockan som lanserades (även den första fyrkantiga kronografen).

003-lemans-steve-mcqueen-movie-suit-auction-suiting-up.jpg

(TAG) Heuer lär ha varit the goto brand när det kom till racing på 70-talet. Och McQueen lär ha själv ha styrt upp klockorna till filmen. Monacon blev förknippad med Steve McQueen och den fick sig en egen plats i historien. Sen dess har det kommit åtskilliga varianter av Monacon och man kan tycka vad man vill om att man gör massa olika limiterade specialversioner men jag råkar gilla just den här :)

2005 släppte man 4000 st för att hedra Steve på det som skulle blivit hans 75-åriga födelsedag:

1496.jpg

bild från caliber11.com

Om klockan:

  • Modell: CW2118
  • Verk: Automatiskt TAG Heuer Caliber 17
  • Funktioner: Timmar, minuter, sekunder, datum och chronograf
  • Vattentät: 30 m
  • Tavla: Vit med blå och röda detaljer (med ränderna från McQueens overall)
  • Boett: Fyrkantig 38 mm i stål
  • Armband: Mörkt (mörkt) blå alligator med viklås
  • Glas: Plexi

Klockan bärs ganska stort för sina 38 mm, men inte större än 40-42 mm dykare. Det är den första klockan som folk frågat spontant om, den väcker uppmärksamhet! Tyvärr är tavlan lite rörig men ack så fin, hade dock gärna sett att det bara varit en HEUER-logga. Hur ofta har man glädje av kronograffunktionen? Någonstans mellan aldrig och inte alls ;)

IMG_2489.JPG

Viklåset är fantastiskt, där tycker jag att TAG Heuer lyckats. Det är inga fasta lägen och man kan justera den perfekt. Här med ett nytt band från Watchgecko.

IMG_2475.jpg

Varför hamnade då denna klocka på arm? Jo, jag fick en fix idé om att det vore skoj med wristshot med en Monaco när jag ska till Monaco och titta på Formel 1 här i slutet på maj... Så lite knäpp är man nog! Men jag tror faktiskt att den kommer att få stanna - alla måste ju ha en fyrkantig klocka i samlingen! Risken är väl att jag snart kommer vilja ha en Gulf II (CW211A) också!
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Bra och snygg recension!
En klassiker. Jag till skillnad till andra mögelfreeks gillar den uppmoderniserade Monacon utan de liggande index och pushers och krona på olika sidor. Sedan måste jag väl säga att jag tycker den blå tavlan är finast men denna är ju härligt racing och måste kännas helt perfekt med sin ljusa och utflippade tavla till sol, champagnevaskning och Formel-1 i Monco! Njut, ta ut svängarna och lev väl på din resa :cool:
 

Chricke

Breitling
Kul med Monaco och F 1. Jag var där häromveckan och kollade in Monacos historiska Grand Prix. Fantastiska bilar och anrik racingmiljö. Just ja, din klocka. Supercool!
 

JesperO

Rolex
Härlig recension - hade helt missat.
Grym klocka - En sån skulle man ha.
Och jäkligt bra anledning till köp!
 

Baconpower

Breitling
2-Faktor
Kul läsning, tycker denna versionen av Monaco är snyggaste ☺️ var det någon som uppmärksammade din klocka under racet? Önskar göra en liknande resa snart och kanske införskaffa mig en Monaco innan dess 😉
 
Topp