• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer, Status?

Singular

Rolex
2-Faktor
Zenith skrev:
Singular skrev:
Zenith skrev:
Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.

Jodå, men bara i de riktiga grisjävlarna...

Som t.ex Mikrogrinder, eller?

?

Säkert oavsiktligt men inte mindre roligt för det - den låter faktiskt precis som min kaffekvarn när den tomskenar...
 

BME

Cartier
Jag som ännu inte nördat ner mig helt i urverken osv hos en klocka utan fortfarande mer går på utseende och känsla gillar iaf skarpt Monacon så mycket att jag vart tvungen att köpa en och jag är supernöjd. Har inte mätt hur exakt den är men den tappar/fortar sig inte många sek per dygn...

6a14a148-a29e-46cd-a330-6eaef9216646_zpsce26d081.jpg
 
CaptainOats skrev:
Singular skrev:
masterkiller skrev:
Ska man ha en klocka med status för gemene mn till en rimlig peng så finns det väl bara Rolex....

TH, Omega och Breitling är också enormt starka märken för ickenördiga...
Misstänker viss sarkasm där hos MK ;)


Faktiskt inte...man får ju en beggad sport Rolex för 25lax ibland mindre och en DJ för straxt över 10k, då år man ju en kanonklocka från världens mest kända klockmärke, inte helt fel...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Alla vill inte ha begagnat. Själv tillhör jag gruppen som inte lockas nämnvärt av att köpa nåt som nån annan gått runt och svettats med.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
alfgren skrev:
Alla vill inte ha begagnat. Själv tillhör jag gruppen som inte lockas nämnvärt av att köpa nåt som nån annan gått runt och svettats med.

Jag tycker det finns en stor charm i vintageur men det är en jäkla känsla att vara första ägaren med allt vad det innebär.
 

Aron

Omega
Jag tillhör ju en av de (få?) som verkligen gillar mina Tag Heuer och inte skulle tveka att köpa fler, och jämförelsen med att köpa en 20-30 år gammal Rolex i stället känns lite tveksam. Jag gillar iofs även Rolex och kommer säkert att köpa en nån gång, men det är väl inte så att man hellre går och köper en gammal Rolex bara för att man SKA ha en Rolex för att det är mer "status"? I alla fall är det inte så för mig. För vem köper man klockan för? Jag köper till mig själv och ger fullkomligt f...n i hurvida gemene man tycker att jag har en tillräckligt "fin" klocka eller inte..
ungefär som att man istället för att köpa en ny bil för 300 000 går och köper en 30 år gammal RR bara för att det låter fint att säga att man har en... Jag anser helt enkelt att man ska gå efter sitt eget tycke och smak och inte bry sig om andras åsikter för mycket.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aron skrev:
Jag tillhör ju en av de (få?) som verkligen gillar mina Tag Heuer och inte skulle tveka att köpa fler, och jämförelsen med att köpa en 20-30 år gammal Rolex i stället känns lite tveksam. Jag gillar iofs även Rolex och kommer säkert att köpa en nån gång, men det är väl inte så att man hellre går och köper en gammal Rolex bara för att man SKA ha en Rolex för att det är mer "status"? I alla fall är det inte så för mig. För vem köper man klockan för? Jag köper till mig själv och ger fullkomligt f...n i hurvida gemene man tycker att jag har en tillräckligt "fin" klocka eller inte..
ungefär som att man istället för att köpa en ny bil för 300 000 går och köper en 30 år gammal RR bara för att det låter fint att säga att man har en... Jag anser helt enkelt att man ska gå efter sitt eget tycke och smak och inte bry sig om andras åsikter för mycket.

Fast där brast en hel del av logiken, många av de dom köper vintage Rolex gör det för att de föredrar gamla Rolex och inte för att det är ett billigt sett att få en Rolex. De vintage ur jag har från Rolex är oftast dyrare och ibland mycket dyrare än ny. Så att man köper en gammal Rolex är baserat på exakt samma tanke som du har när du köper en ny T-H, man vill ha just den klocka..
 

Aron

Omega
Spencer66 skrev:
Aron skrev:
Jag tillhör ju en av de (få?) som verkligen gillar mina Tag Heuer och inte skulle tveka att köpa fler, och jämförelsen med att köpa en 20-30 år gammal Rolex i stället känns lite tveksam. Jag gillar iofs även Rolex och kommer säkert att köpa en nån gång, men det är väl inte så att man hellre går och köper en gammal Rolex bara för att man SKA ha en Rolex för att det är mer "status"? I alla fall är det inte så för mig. För vem köper man klockan för? Jag köper till mig själv och ger fullkomligt f...n i hurvida gemene man tycker att jag har en tillräckligt "fin" klocka eller inte..
ungefär som att man istället för att köpa en ny bil för 300 000 går och köper en 30 år gammal RR bara för att det låter fint att säga att man har en... Jag anser helt enkelt att man ska gå efter sitt eget tycke och smak och inte bry sig om andras åsikter för mycket.

Fast där brast en hel del av logiken, många av de dom köper vintage Rolex gör det för att de föredrar gamla Rolex och inte för att det är ett billigt sett att få en Rolex. De vintage ur jag har från Rolex är oftast dyrare och ibland mycket dyrare än ny. Så att man köper en gammal Rolex är baserat på exakt samma tanke som du har när du köper en ny T-H, man vill ha just den klocka..

Nja jag tror faktiskt att vi tänker på exakt samma sätt,kanske att jag inte uttryckte mig på ett bra sätt, det jag menar är precis som du säger, att man ska köpa det som tilltalar en själv, gillar man vintage oavsett märke så är det ju det man ska köpa, men om man har, låt säga 15000 att handla för och egentligen vill ha nånting nytt fast man köper nåt gammalt av ett bättre märke för att vinna stauspoäng tycker jag att man är fel ute...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Zenith skrev:
Singular skrev:
Zenith skrev:
Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.

Jodå, men bara i de riktiga grisjävlarna...

Som t.ex Mikrogrinder, eller?

Min far har en 360, det är ett moddat 7750 med en egenutvecklad kronograf verk till.
Har planerat sälja den, den är knappt använd. Kanske 7 st tillfällen.



Notera felet med dubbla "55".

Finns i 500 ex.

Vad tror du man får en sådan om man kränger, och var bör man vända sig? Finns det några TH fans som har dessa som åtråvärda?


Finns "felet" med dubbla 55 på alla 500?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aron skrev:
Spencer66 skrev:
Aron skrev:
Jag tillhör ju en av de (få?) som verkligen gillar mina Tag Heuer och inte skulle tveka att köpa fler, och jämförelsen med att köpa en 20-30 år gammal Rolex i stället känns lite tveksam. Jag gillar iofs även Rolex och kommer säkert att köpa en nån gång, men det är väl inte så att man hellre går och köper en gammal Rolex bara för att man SKA ha en Rolex för att det är mer "status"? I alla fall är det inte så för mig. För vem köper man klockan för? Jag köper till mig själv och ger fullkomligt f...n i hurvida gemene man tycker att jag har en tillräckligt "fin" klocka eller inte..
ungefär som att man istället för att köpa en ny bil för 300 000 går och köper en 30 år gammal RR bara för att det låter fint att säga att man har en... Jag anser helt enkelt att man ska gå efter sitt eget tycke och smak och inte bry sig om andras åsikter för mycket.

Fast där brast en hel del av logiken, många av de dom köper vintage Rolex gör det för att de föredrar gamla Rolex och inte för att det är ett billigt sett att få en Rolex. De vintage ur jag har från Rolex är oftast dyrare och ibland mycket dyrare än ny. Så att man köper en gammal Rolex är baserat på exakt samma tanke som du har när du köper en ny T-H, man vill ha just den klocka..

Nja jag tror faktiskt att vi tänker på exakt samma sätt,kanske att jag inte uttryckte mig på ett bra sätt, det jag menar är precis som du säger, att man ska köpa det som tilltalar en själv, gillar man vintage oavsett märke så är det ju det man ska köpa, men om man har, låt säga 15000 att handla för och egentligen vill ha nånting nytt fast man köper nåt gammalt av ett bättre märke för att vinna stauspoäng tycker jag att man är fel ute...

Det köper jag!
 

Isodor

Audemars
JakobZ skrev:
Zenith skrev:
Singular skrev:
Zenith skrev:
Status bland icke klockintresserade är väl att det ligger i nivå med omega/bratte.

Haden Calibre 16 i 4 år som jag kom bra överens med. Förutom att 7750 verket låter väldigt mycket.

Grand Carrera RS2 är riktigt tuff och passar bra för alla formel 1 fans. Tycker många TAG's ser rätt fina ut, de tilltalar mig mer än Brattes design.

Tråkigt att de ej har inhouse verk bara. Förutom moddar.

Jodå, men bara i de riktiga grisjävlarna...

Som t.ex Mikrogrinder, eller?

Min far har en 360, det är ett moddat 7750 med en egenutvecklad kronograf verk till.
Har planerat sälja den, den är knappt använd. Kanske 7 st tillfällen.



Notera felet med dubbla "55".

Finns i 500 ex.

Vad tror du man får en sådan om man kränger, och var bör man vända sig? Finns det några TH fans som har dessa som åtråvärda?


Finns "felet" med dubbla 55 på alla 500?

Det vet jag inte, antar att det inte är så.

Tydligen finns det bara 3 st personer på TH som tillverkar modellen..

Sugen ?

Special price for you my friend...
 

AndyK

Cartier
BME skrev:
Jag som ännu inte nördat ner mig helt i urverken osv hos en klocka utan fortfarande mer går på utseende och känsla gillar iaf skarpt Monacon så mycket att jag vart tvungen att köpa en och jag är supernöjd. Har inte mätt hur exakt den är men den tappar/fortar sig inte många sek per dygn...

6a14a148-a29e-46cd-a330-6eaef9216646_zpsce26d081.jpg
Blir lite avis! En sådan ska bli min en dag.
Måste vara en av de coolaste klockor som tillverkats.
 

Bruset

Panerai
samma status som breitling? inte ens nära skulle jag tro. däremot kan jag tänka mig att bland icke invigda att TH ligger i nivå med Patek. pratade med en polare om detta igår, han blev chockad när jag sa att en standard-Patek (patrik filip) landar på runt 100.. Rolex är nog kungarnas kung om du frågar janne på gatan.
 

AndyK

Cartier
Generellt bland de som inte är invigda i klockornas fantastiska värld, är det nog få som känner till att det finns exklusivare klockor än Rolex. Tror även att många Svensson tycker att mer än 5 kkr för en klocka är rena rånet, man kan ju få snygga på Ur&Penn för 298:- ;)
 
Topp