• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar om Tag heuer aquaracer WAY2010, och lite jämförelse med Oris

Stör mig inte ett dugg på att AR har ett ETA-verk. Däremot ett litet minus för att det inte är COSC eller på annat sätt preciserat (för det är det väl inte, eller har jag missat något?)
Näe du har helt rätt! Dock så har jag inte haft roligare med de rolex/Breitling jag haft som var cosc certifierade. Kanske låter dumt men de har faktiskt inte så stor betydelse om klockan går 1,2 sec eller 3,5 sec för fort per dag tycker jag

Näe du har helt rätt! Dock så har jag inte haft roligare med de rolex/Breitling jag haft som var cosc certifierade. Kanske låter dumt men de har faktiskt inte så stor betydelse om klockan går 1,2 sec eller 3,5 sec för fort per dag tycker jag
Det är ju alltid lite små roligt när man är sekundjägare och samtidigt vill ha mekaniskt... Själv har jag försökt släppa det där när jag bär mekanisk klocka och börjar morgonen med att ställa tiden och dra några varv på kronan. Det brukar ju räcka med det en vecka typ... Annars kör jag GS quartz eller min nya sommar klocka (Seiko Astron 8x22) till vardags. GS:arna har 5spy eller 10spy men har klarat sig på +2spy. Astron ska ju enligt Seiko klara 1sek på 1000år, är man mer anal än så är det ju lika bra att ta livet av sig :D

Det är ju alltid lite små roligt när man är sekundjägare och samtidigt vill ha mekaniskt... Själv har jag försökt släppa det där när jag bär mekanisk klocka och börjar morgonen med att ställa tiden och dra några varv på kronan. Det brukar ju räcka med det en vecka typ... Annars kör jag GS quartz eller min nya sommar klocka (Seiko Astron 8x22) till vardags. GS:arna har 5spy eller 10spy men har klarat sig på +2spy. Astron ska ju enligt Seiko klara 1sek på 1000år, är man mer anal än så är det ju lika bra att ta livet av sig :D

HAQ är ju rätt roligt ändå, jag kan se när mobilen går fel med min klocka :p

Trevlig recension. Har hitintills främst haft fokus på seiko men börjar nu snegla på lite andra märken. Aquaracer kanske... man blev ju lite sugen efter denna fina bildkavalkad.

Fin recension, dom är fina dom där!

Men säg mig, hur kan du leva med gul sekundvisare och svart tavla?;)

Fin recension, dom är fina dom där!

Men säg mig, hur kan du leva med gul sekundvisare och svart tavla?;)

Varför tror du jag bytte till den blåa? ;)
904252E2-41E4-4EE0-8570-591EE1FA2D3D.jpeg

hej
väldig trevlig klocka som jag har varit kär i flera veckor, blev mer sugen på att köpa en liknande men i blå.
står mellan batteri och automat. Fördel med batteri är att man har tiden korrekt hela tiden men det gör inte med en automatare...
Vilken hade ni föredragit?
samma sak med en logines eller en tag?
tack för svaret

hej
väldig trevlig klocka som jag har varit kär i flera veckor, blev mer sugen på att köpa en liknande men i blå.
står mellan batteri och automat. Fördel med batteri är att man har tiden korrekt hela tiden men det gör inte med en automatare...
Vilken hade ni föredragit?
samma sak med en logines eller en tag?
tack för svaret
Om du inte är beroende av exakt tid på sekunden så tycker jag absolut du ska köpa automat, det är så mycket roligare! Dessutom skiljer det inte så jättemycket i pris heller.
Men som du ser så håller dom tiden bra iallafall så även om du är kräsen och vill ha ganska punktligt så är det väl bara ställa den exakt någon gång i veckan/ varannan vecka :) still worth it.

Om jag köper en klocka, måste den ha kvitto och garanti?
Immat känner en person som har köpt en klocka (gråhandlare) tag heuer aquaracer automat men som inte har varken kvitto eller garanti på, han säljer för rätt billigt. Hade du köpt den då? Utan kvitto o garanti, men den e äkta 100%.

Om jag köper en klocka, måste den ha kvitto och garanti?
Immat känner en person som har köpt en klocka (gråhandlare) tag heuer aquaracer automat men som inte har varken kvitto eller garanti på, han säljer för rätt billigt. Hade du köpt den då? Utan kvitto o garanti, men den e äkta 100%.
Skulle varit kul om jag inte sa att det var jag, men det hade varit fusk. Alltså kan jag säga att säljaren du menar är jag, och kan säga att han var påväg att köpa den:p Men varför skulle det vara ett krav med kvitto och garanti? klart du kan köpa utan, och dem allra flesta några år gamla har inte det, Mao antagligen inget du kommer ha användning av ändå men om du verkligen skulle vilja ha det kan du ju alltid leta efter någon som säljer med, nackdelen är ju då att du inte lär hitta lika billigt:) Sålde en här på forumet utan och han verkar tvärnöjd, jag har själv inget till min och jag känner ingen avsaknad direkt, förstår inte varför det skulle vara ett krav:)

Om du inte är beroende av exakt tid på sekunden så tycker jag absolut du ska köpa automat, det är så mycket roligare! Dessutom skiljer det inte så jättemycket i pris heller.
Men som du ser så håller dom tiden bra iallafall så även om du är kräsen och vill ha ganska punktligt så är det väl bara ställa den exakt någon gång i veckan/ varannan vecka :) still worth it.
Watch winder?;)

Så vitt jag vet så går en klocka inte mer exakt när den sitter i en Winder ;)
Den teorin tror jag också starkt på:D
Tolkade kanske fel, tänkte att han menade att man behöver ställa om en automat när man inte använt den på i vårat fall 38h, medans en quartz bara tickar på konstant, 3 sek diff per dygn kan man väl leva med, jag brukar numera sätta fram tiden lite så jag inte missar saker och ting lika lätt då jag är en obotlig tidsoptimist:D

En grej som är värt att tillägga i ditt tidigare svar gällande auto/quartz är ju att en flytande visare är mycket vackrare att titta på än en hackande quartz:p

Den teorin tror jag också starkt på:D
Tolkade kanske fel, tänkte att han menade att man behöver ställa om en automat när man inte använt den på i vårat fall 38h, medans en quartz bara tickar på konstant, 3 sek diff per dygn kan man väl leva med, jag brukar numera sätta fram tiden lite så jag inte missar saker och ting lika lätt då jag är en obotlig tidsoptimist:D

En grej som är värt att tillägga i ditt tidigare svar gällande auto/quartz är ju att en flytande visare är mycket vackrare att titta på än en hackande quartz:p
Möjligt! Jag tolkade det som att han var orolig för att en automat är mindre precis än en Quartz.

Snyggt! Äger som du säkert vet en 43mm med keramsik bezel och är supernöjd men är ju alltid ute efter nytt.
Ville bara fråga vad du använder för app för att mäta precision?

Trevlig klocka och bra recension, intressant att du jämfört med Aquis. Är själv ute efter en ny dykare och har testat det mesta utan just Oris. Det jag undrar över är hur du upplever finishen och själva "exklusiviteten" i jämförelse med Aquis. När jag testade Aquaracer i butik var jag tyvärr inte jätte imponerad (Quartz), och la ifrån mig den relativt snabbt, tror det är det borstade stålet som inte faller mig i smaken.

Trevlig klocka och bra recension, intressant att du jämfört med Aquis. Är själv ute efter en ny dykare och har testat det mesta utan just Oris. Det jag undrar över är hur du upplever finishen och själva "exklusiviteten" i jämförelse med Aquis. När jag testade Aquaracer i butik var jag tyvärr inte jätte imponerad (Quartz), och la ifrån mig den relativt snabbt, tror det är det borstade stålet som inte faller mig i smaken.
Jag tycker aquaracern känns ”finare” och mer välbyggd än orisen. Sen är orisen lite mera bling bling eller hur man ska säga pga den polerade länken och därför skulle ev kunna passa dig bättre? Men går man på helheten med hela klockan så tycker jag att aquaracern är ett bättre köp. Testa en automatare! Finns ju ofta att köpa för en väldigt rimlig peng här på forumet :)

Modell: WAY2010.BA0927
Urverk: Calibre 5
Glas: safirglas
Storlek: 43mm,12mm
Spänne: borstat och polerat stål
Vattentät: 300m
Listpris: 21500kr

Bakgrund

På senare tid har jag flippat klockor i duktig takt. Jag behåller kanske en klocka i max 1 månad innan jag börjar snegla på något annat. Så, för cirka en månad sedan sålde jag min smpc och jakten kunde åter igen börja!
Vid denna tid var jag och flickvännen nere i hennes hemmatrskter, Helsingborg. Så jag passade på att besöka Rydbergs ur och scouta lite efter något nytt :hungry: testade på kul en aquaracer då jag inte ägt någon på ca 2 år. DIREKT när jag fick den i handen kände jag mig helt fäst! Så jäkla härlig känsla var det.. förstod nästan då att jag var mer eller mindre tvungen att köpa den. Men tog det lite piano och bad om att få återkomma. Hela kvällen och natten var det denna klocka som cirkulera i min skalle. På morgonen därpå sa jag med ganska bestämd ton åt flickvännen att vi skulle åka tillbaka. Sagt och gjort, 5 minuter efter öppningen var vi på plats igen och affären var gjort!
IMG_1613.JPG

Klockan då?
Jo jäklar vad trevlig den är!

IMG_1631.JPG

Tavlan finns i andra färger också men jag tyckte helt klart denna var bäst! Precis lagom mycket text på tavlan och tiden är lätt att läsa av. Däremot är datumet ibland lite svårt att utläsa från vissa vinklar. Lumen däremot är mumma!
IMG_1628.JPG

Boeten är av borstat och polerat stål så det bidrar ju såklart till klockans härliga vikt!
IMG_1890.JPG

Värt att nämna är att ingen heliumventil finns, som tex omega envisas med. Jag tycker det är bra då jag inte tror att jag behöver använda den och inte tycker det är speciellt snyggt.
IMG_1889.JPG

Ringen är också gjord i borstat/polerat stål och har 120 clicks och är precis lagom lätt att vrida.
IMG_1888.JPG

Länken är riktigt tung och bekväm, något jag saknade på min gamla 16570. Tag har valt att köra borstade länkar med polerade "kortsidor", ett bra val enligt mig så slipper man tråkiga repor direkt på länken ;)
IMG_1824.JPG

Här är en jämförelse med en Oris aquis 43mm som antagligen många känner till! Orisen får betydligt fler och lättare repor tack vare att den är mer polerad.

IMG_1883.JPG

På armbandet sitter ett viklås som fyller sin funktion utmärkt. Lätt att öppna och stänga. Det som inte känns helt 100 är dykarförlängingen. Den är också lätt att öppna och stänga men känns ganska B. Men i detta segment så är det absolut något jag kan leva med.
IMG_1874.JPG

I klockans hjärta tickar tags calibre 5 som är ett självuppdragande automatiskt urverk. Verket har en 38h gångreserv och har datumfunktion.
Jag tycker urverket sköter sig toppen och gör det den ska!

IMG_1891.PNG

Fördelar:
* Billig
* Topp kvalité
* väldigt härlig närvaro på armen
* fantastisk lume :cigar:

Nackdelar:
* andrahandsvärdet kan vara lite knackigt
* tycker jag hör något gnisslande ljud från länken ibland, låter som den behöver smörjas typ. Men inget som stör.
* dykarförlängningen
* datumet tycker jag ibland kan vara svårläst

Då jag hade lite tid över på en flygning ner till Skåne så passade jag på att ta lite jämförande bilder på aquaracern och aquisen. Dessa två klockor ligger ganska nära varandra i pris så det känns som en relevant jämförelse.
Orisen listar ca 5k under aquaracern.
IMG_1823.JPG

IMG_1824.JPG

IMG_1825.JPG

IMG_1826.JPG

IMG_1714.JPG

Sammanfattning:
Efter att inte ha ägt en tag på två år så är grymt nöjd med att jag faktiskt testade en, helheten är helt fantastisk och jag kan inte minnas när jag varit så nöjd med en klocka senast. Det finns egentligen ingenting jag tycker är värt att ändra utan det känns verkligen som om tag har lyckats här.
Jag vet att Oris är väldigt populärt i detta segment men förhoppningsvis med denna recension kanske fler väljer att testa tag. Jag tycker absolut de är värt de extra lapparna.

Tack för att ni kommit så här långt och jag tänkte avsluta med lite mera bilder !
//Makkan
IMG_1651.JPG

IMG_1693.JPG

IMG_1770.JPG

IMG_1624.JPG
Gav mig lite huvudbry så jag hela tiden haft siktet inställd på en Aquis. Riktigt riktigt fin Tag

Gav mig lite huvudbry så jag hela tiden haft siktet inställd på en Aquis. Riktigt riktigt fin Tag
Du ska såklart köpa den du gillar bäst men du vet säkert redan vad jag tycker om den frågan ;)
Aquisen är grymt fin men av någon anledning så varje gång jag köpt en så ledsnar jag väldigt fort på den. Det händer liksom inget.. svårt att förklara så bäst är ju såklart att testa själv :)

Du ska såklart köpa den du gillar bäst men du vet säkert redan vad jag tycker om den frågan ;)
Aquisen är grymt fin men av någon anledning så varje gång jag köpt en så ledsnar jag väldigt fort på den. Det händer liksom inget.. svårt att förklara så bäst är ju såklart att testa själv :)
Ja självklart! Aquis är en bra vardagsklocka men det jag inte gillar med den, är den bredare länken jämfört med Taggen här. Dock är det mycket klicka för pengarna i mina ögon

Tjena!
Jag är i tagen att göra mitt första "riktiga" klockköp och har förälskat mig i en WBD2112, lite eftersom en way2010 hade blivit lite för stort på mina armar.. Kul att se att det verkar vara så många som är nöjd med den. Tycker ni att jag ska avvakta och vänta på att den kommer upp som begagnad eller ska jag gå direkt och köpa den från chrono24? Har ni tips på sidor för klockor till salu uppskattas det massor!

Tjena!
Jag är i tagen att göra mitt första "riktiga" klockköp och har förälskat mig i en WBD2112, lite eftersom en way2010 hade blivit lite för stort på mina armar.. Kul att se att det verkar vara så många som är nöjd med den. Tycker ni att jag ska avvakta och vänta på att den kommer upp som begagnad eller ska jag gå direkt och köpa den från chrono24? Har ni tips på sidor för klockor till salu uppskattas det massor!
WBD2112 är grym, många föredrar den pga samma anledning som du :)
Självklart kan du hitta den här men kanske inte går så snabbt. Får du ett bra pris inom EU på c24 så är det bara att köra! Så länge det är en trusted dealer :)

Tjena!

Min rekommendation är att INTE köpa en ny.
Håll utkik på C24 och KS eller annan sajt.
Du kan förslagsvis också lägga ut en köpes annons på KS.

Tillbaka
Topp