• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Teknisk fråga angående ett led-lysrör!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
I stereoskåpet som jag satte upp, så satt det en armatur med en s14d koppling! Då den inte är led så blir det ju varm som fan rent ut sagt, och med det kanske risk att den skadar förstärkaren!

63523BC6-DE6A-4D5D-9CE2-568CB56AA461.jpeg

När jag hade det gamla lösröret tänt så blev den inga störningar på radion!

3AB1F132-28BC-4FA6-BEE6-F5DFBEE0B5CC.jpeg

Men efter det jag beställde ett motsvarande fast led, så när jag tänder lösröret så får jag störningar på radion!

00E0991A-C3F7-476F-A7AA-A05839F27E7C.jpeg
2ADEDFB1-C943-4AF5-991C-D7F3691D2776.jpeg

Detta är antennen till radion!

61E44F0E-9EAC-4CD1-89CF-DCB9D3D42A80.jpeg

Är det någon här som kan förklara för mig varför det kan bli så o_O?!

Samma fenomen på ett lysrör jag har över arbetsbänken . Har jag det på surrar det i radion . Stänger av slutar det. Tar gärna emot tips vad man kan göra ?

Dåliga komponenter och designen är orsaken. Med bättre kvalié så minskar risken så se om du kan hitta ett annat dyrare ledrör.

Electro Magnetic Interference, or EMI, can be a big problem and is largely due to the fact that the LED power supply is switching at some rate to turn the supplied AC voltage into a DC voltage. Achieving this results in a circuit with lots of inductance, which produces an electric field around the circuit. In many cases the body of the lamp is plastic, which does not block transmission of the field. As a result, the field can interfere with electrical products around them.

In a good power supply design, the large current-carrying inductors are individually shielded to constrain this field and the power supply itself may well be electrically shielded by, for example, a metal encasing. Leapfrog Lighting lamps hold patents related to the power supply design, which includes a method to prevent EMI.

Senast ändrad:
Dåliga komponenter och designen är orsaken. Med bättre kvalié så minskar risken så se om du kan hitta ett annat dyrare ledrör.

Electro Magnetic Interference, or EMI, can be a big problem and is largely due to the fact that the LED power supply is switching at some rate to turn the supplied AC voltage into a DC voltage. Achieving this results in a circuit with lots of inductance, which produces an electric field around the circuit. In many cases the body of the lamp is plastic, which does not block transmission of the field. As a result, the field can interfere with electrical products around them.

In a good power supply design, the large current-carrying inductors are individually shielded to constrain this field and the power supply itself may well be electrically shielded by, for example, a metal encasing. Leapfrog Lighting lamps hold patents related to the power supply design, which includes a method to prevent EMI.

Tack för svaret @Smulan! Får se vad jag hittar på, får kolla om jag kan byta ut kontakten på armaturen i skåpet!

Kina led? Läste nånstans att styrelektroniken är sämre konstuerad i billga ledlampor. Det är därför dom stör radion. Ett CE märkt ledlampa ska inte störa radion. Min radio fick jag faktisk att funka bättre idag när jag flytta antennen . Förlängde den och la den bakom garderoben. Konstig men nu stör den inte.
Har en kina led btw.

Tillbaka
Topp