Echo Delta
Guld
När började Tudor sätta KIF och Triovis i sina klockor med ETA?
För oss mindre informerade, vad är KIF och Triovis?
Besvarat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
När började Tudor sätta KIF och Triovis i sina klockor med ETA?
För oss mindre informerade, vad är KIF och Triovis?
Microrotor... förutom möjlighet till tunnare urverk, vad är för respektive nackdelar om några, jämfört med vanlig centralt placerad rotor?
Om man har följdfrågor eller anser att frågan inte blev svarat från rätt vinkel (nja.. inte så, men ändå), får jag förtydliga mig?Besvarat!
Tack! Följdfråga är då ifall det sliter mycket om jag vill ställa in tiden rätt 1-2 ggr i veckan, då på grund av att delarna är magnetiserande men att jag ändå vill ha hyfsat korrekt tid.Besvarat!
Kort svar: ja.En kanske korkad fråga: jag har en black bay med Tudors egna verk. Klockan är silkeslen att vrida upp (lenaste jag prövat). När man vridit ett antal varv och man kan anta att gångreserven börjar bli full så kan man känna att det blir mer motstånd. I samband med att detta sker så kan man även urskilja ett litet klick varje varv man vrider kronan. Skulle detta klick kunna vara kopplingen som förhindrar att man överdrar/belastar fjädern?
@Echo Delta
Elektronik, magnetismen och andra störningar?
Hur mycket skada tar urverket av att vara påverkad och vara i närheten av dessa saker? Ett exempel är att min Macbook känns konstig när jag laddar den på grund utav att eluttaget ofta inte är jordat. Man känner ganska tydligt när man håller handen på datorn att "det händer något" när ström är inkopplat. Jag har lämnat in min klocka en gång på grund utav stor avvikelse per dygn och då sa de att det kan hända om urverket har blivit utsatt för något sånt. Jag har läst nånstans att man ska dra klockan över typ disken i butiker där de tar bort larm från varor för det skulle då "återställa" klockan... Troligtvis inte sant men ett gott försök iaf.
Så bör jag vara mer försiktig om det är skadligt eller bara leva med att klockan inte kommer gå så bra som den kan gå på grund utav mitt användande? Eller finns det kanske en simpel lösning man gör 1 gång i månaden kanske?
Det där är nåt man hör ofta från säljare/auktionister att den skulle vara "uppvriden för hårt" för att ge sken av handhavandefel. En manuellt uppdragen klocka ska dras upp till det inte går att dra upp mer, till det slår stopp om man inte beter sig väldigt konstigt och tar i orimligt mycket. Annars är det halvtrasigt från början om det går sönder av det. Så det beror ju på vad som är fel när den inte går för att veta hur det ska lagas.Godkväll på er!
En fråga som kanske hör till den här tråden (är inte så hemma på det här forumet än): En äldre klocka som antagligen är uppvriden för hårt, och inte går längre... finns det något att göra åt det? Helst vill jag höra ett svar om ett enklare hemmameck. Klockan är morfars Tissot.
Hah!!!Jag vet inte om frågan har hamnat rätt.
Jag undrar varför Rolex' urverk låter så speciellt jämfört med andra om man håller klockan tätt mot örat.
På ETA eller japanska verk ändrar tickljuden inte karaktär, utan det låter så här hela tiden :
...tick-tick-tick-tick-tick...
På Rolex submariners jag har lyssnat på ändrar sig tickljuden och klangens karaktär typ så här ;
...ticka-ticka-ticka-ticka-ting-ting-tinng-tinng-tinng-ping-ping-ping-ping-ticka-ticka-ticka-ticka...
Det låter ju väldigt vackert men jag är nyfiken på om det är urverket som avger dessa karakteristiska ljud eller är det snarare oysterboetten som orsakar detta?