• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tekniska frågor & svar

Frourez

Omega
Elektronik, magnetismen och andra störningar?

Hur mycket skada tar urverket av att vara påverkad och vara i närheten av dessa saker? Ett exempel är att min Macbook känns konstig när jag laddar den på grund utav att eluttaget ofta inte är jordat. Man känner ganska tydligt när man håller handen på datorn att "det händer något" när ström är inkopplat. Jag har lämnat in min klocka en gång på grund utav stor avvikelse per dygn och då sa de att det kan hända om urverket har blivit utsatt för något sånt. Jag har läst nånstans att man ska dra klockan över typ disken i butiker där de tar bort larm från varor för det skulle då "återställa" klockan... Troligtvis inte sant men ett gott försök iaf.

Så bör jag vara mer försiktig om det är skadligt eller bara leva med att klockan inte kommer gå så bra som den kan gå på grund utav mitt användande? Eller finns det kanske en simpel lösning man gör 1 gång i månaden kanske?
 

mega

Rolex
Lite nyfiken på vilka verk trådskaparen gillar att skruva mest resp. minst på, och varför.
Jag har själv lite läggning åt problemlösarhållet och kan tycka att det är rätt kul att sitta lite extra länge med "rätt sorts" problem, bara för att det blir en utmaning. Givet förstås att det inte är för stor tidspress.
Om det är för mycket OT så får trådskaparen gärna ta bort inlägget.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Microrotor... förutom möjlighet till tunnare urverk, vad är för respektive nackdelar om några, jämfört med vanlig centralt placerad rotor?

Har tidigare läst att balanshjulet ofta är mindre vilket i teorin kan påverka tidsavvikelsen negativt (vet ej varför). Sen att man måste tillverka rotorn i tyngre metaller för att det inte ska påverka uppdragningen allt för mycket medför högre tillverkningskostnad.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om man har följdfrågor eller anser att frågan inte blev svarat från rätt vinkel (nja.. inte så, men ändå), får jag förtydliga mig?

Jag provar (ang frekvensen och stabilitet).

Det jag menar är inte att ett verk med lägre frekvens skulle hålla bättre precision/tidshållning.
Eller att ett 28800 per default är mindre stabilt än ett lägre gående urverk (typ 21600bph).
Menade mer om det stämmer att ett urverk med lägre frekvens (tex 21600) är mer tåligt mot rubbningar (typ stötningar) och klarar sig längre utan service än ett högpresterande verk?

Du kanske besvarade min fråga i ditt svar redan, jag får läsa det någon gång till. I så fall ber jag om ursäkt och tackar för svaret!
 

Espresso

Cartier
Fråga avseende manuella verk med mycket komplikationer. Läste pris om ALS nya 1815 (se länk). Det står ju där bland annat att den har 42h gångreserv och har manuellt verk. Om jag förstått det rätt så innebär automatiskt verk att du har gångreserv som "laddas" av rörelse medan sett manuellt verk måste dras upp och kan därför inte laddas gång eller watch winders. Om man då har manuella verk i så pass avancerade klockor innebär det då att ägaren måste skruva upp den manuellt varje dag eller kan man som privatperson själv ställa månfas/kalender osv på den här typen av klockor? Eller måste klockan tillbaka till tillverkaren varje gång den stannat?

Edit: Kanske ska tillägga att jag menar hur ett quicksetperspektiv. Dvs utan att behöva rulla fram klockan som naturlig gång om den stått stilla en längre tid.

https://www.hodinkee.com/articles/a...perpetual-calendar-handwerkskunst-introducing
 
Senast ändrad:

Urkel

Omega
Har det någon betydelse för tidsavvikelsen om man drar upp en klocka väldigt tätt, eller väntar till gångreserven närmar sig slutet? För att förklara bättre: Kan gångavvikelsen skilja sig något om fjädern är mer eller mindre spänd? Om en klocka går ut, stannar den då alltid på nästan samma ställe, fjädermässigt sett, eller.....?

Den andra frågan för att jag har förvånats några gånger över en klocka som stannat och gått flera timmar igen efter bara några skakningar, men aldrig stannat vid regelbunden (och därmed fullt uppdragen) användning.
 

faidros

Breitling
Godkväll på er!

En fråga som kanske hör till den här tråden (är inte så hemma på det här forumet än): En äldre klocka som antagligen är uppvriden för hårt, och inte går längre... finns det något att göra åt det? Helst vill jag höra ett svar om ett enklare hemmameck. Klockan är morfars Tissot.
tissot.jpg
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är det som avgör hur aktivering av en kronografs knappar känns? Till exempel av att vissa känns tröga eller mjuka.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
En kanske korkad fråga: jag har en black bay med Tudors egna verk. Klockan är silkeslen att vrida upp (lenaste jag prövat). När man vridit ett antal varv och man kan anta att gångreserven börjar bli full så kan man känna att det blir mer motstånd. I samband med att detta sker så kan man även urskilja ett litet klick varje varv man vrider kronan. Skulle detta klick kunna vara kopplingen som förhindrar att man överdrar/belastar fjädern?
@Echo Delta
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En kanske korkad fråga: jag har en black bay med Tudors egna verk. Klockan är silkeslen att vrida upp (lenaste jag prövat). När man vridit ett antal varv och man kan anta att gångreserven börjar bli full så kan man känna att det blir mer motstånd. I samband med att detta sker så kan man även urskilja ett litet klick varje varv man vrider kronan. Skulle detta klick kunna vara kopplingen som förhindrar att man överdrar/belastar fjädern?
@Echo Delta
Kort svar: ja.
 

Holtqvist

Omega
Elektronik, magnetismen och andra störningar?

Hur mycket skada tar urverket av att vara påverkad och vara i närheten av dessa saker? Ett exempel är att min Macbook känns konstig när jag laddar den på grund utav att eluttaget ofta inte är jordat. Man känner ganska tydligt när man håller handen på datorn att "det händer något" när ström är inkopplat. Jag har lämnat in min klocka en gång på grund utav stor avvikelse per dygn och då sa de att det kan hända om urverket har blivit utsatt för något sånt. Jag har läst nånstans att man ska dra klockan över typ disken i butiker där de tar bort larm från varor för det skulle då "återställa" klockan... Troligtvis inte sant men ett gott försök iaf.

Så bör jag vara mer försiktig om det är skadligt eller bara leva med att klockan inte kommer gå så bra som den kan gå på grund utav mitt användande? Eller finns det kanske en simpel lösning man gör 1 gång i månaden kanske?

Jag jobbar i butik och kan bekräfta att magneten på disken ska man inte dra klockan över:) Den är väldigt stark och får din klocka att bli magnetiserad.
 

mouqvist

Rolex
Hej alla experter!
Nu kommer en enkel fråga: vilket titan-”grade” är en Certina DS First Ceramic Titanium klocka gjord av?
Läste att det ska vara minst grade 5 om man ska ha hyfsat hård yta.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Helt fantastik tråd och vilken himla läcker VC med periferalrotor.
Det urverket är ju minst sagt ett konstverk!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Godkväll på er!

En fråga som kanske hör till den här tråden (är inte så hemma på det här forumet än): En äldre klocka som antagligen är uppvriden för hårt, och inte går längre... finns det något att göra åt det? Helst vill jag höra ett svar om ett enklare hemmameck. Klockan är morfars Tissot.
tissot.jpg
Det där är nåt man hör ofta från säljare/auktionister att den skulle vara "uppvriden för hårt" för att ge sken av handhavandefel. En manuellt uppdragen klocka ska dras upp till det inte går att dra upp mer, till det slår stopp om man inte beter sig väldigt konstigt och tar i orimligt mycket. Annars är det halvtrasigt från början om det går sönder av det. Så det beror ju på vad som är fel när den inte går för att veta hur det ska lagas.
 

Hawk100

Rolex
Jag vet inte om frågan har hamnat rätt.
Jag undrar varför Rolex' urverk låter så speciellt jämfört med andra om man håller klockan tätt mot örat.
På ETA eller japanska verk ändrar tickljuden inte karaktär, utan det låter så här hela tiden :

...tick-tick-tick-tick-tick...

På Rolex submariners jag har lyssnat på ändrar sig tickljuden och klangens karaktär typ så här ;

...ticka-ticka-ticka-ticka-ting-ting-tinng-tinng-tinng-ping-ping-ping-ping-ticka-ticka-ticka-ticka...

Det låter ju väldigt vackert men jag är nyfiken på om det är urverket som avger dessa karakteristiska ljud eller är det snarare oysterboetten som orsakar detta?
Hah!!!
Precis samma fenomen har jag märkt (eller snarare hört!) på min Sjöö Sandstöm Worldtimer med Soprodverk (tror jag att det är). Det vore jätteintressant att höra bad orsaken är!!
 
Kommer ordna upp tråden mer och svara mer löpande per fråga, men behåller mastodont-inlägget i början. Ursprungstanken var god men höll inte riktigt!
Ursäktar mig att jag inte återkommit med svar, kommer vara mer aktiv framöver nu när intresset för att skriva och dela med mig är tillbaka!
Åker kommer förhoppningsvis imorgon eller onsdag med uppdateringar! :)
 
Topp