• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Tension spring" till en Submariner -70

Är det normalt att bazel på en Tudor 7016 roterar med- och moturs utan "klick"? Misstänker annars att det är den s.k. "tension spring" som saknas? Någon som vet och isf vart man får tag i en tension spring som gör jobbet?
 
Senast ändrad:

cjde

KS Explorers Club
2-Faktor
Japp, den skall gå att vrida åt båda håll. "Tension spring" pressar vridringen utåt från boetten och gör att vridringen blir trögare att vrida på om man inte trycker den inåt mot boetten samtidigt som man vrider på den. Det är en slags friktionslåsning skulle man kunna säga. Utan "tension spring" så känns vridringen ganska lös. Vridring som bara går att vrida åt ett håll ("Uni directional") kom i samband med safirglas på submarinermodellerna.

Jag köpte en billig "tension spring" till min 5513 på eBay och den har fungerat fint i flera år nu trots allt saltvatten så tydligen är det bra stål i den.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Japp, den skall gå att vrida åt båda håll. "Tension spring" pressar vridringen utåt från boetten och gör att vridringen blir trögare att vrida på om man inte trycker den inåt mot boetten samtidigt som man vrider på den. Det är en slags friktionslåsning skulle man kunna säga. Utan "tension spring" så känns vridringen ganska lös. Vridring som bara går att vrida åt ett håll ("Uni directional") kom i samband med safirglas på submarinermodellerna.

Jag köpte en billig "tension spring" till min 5513 på eBay och den har fungerat fint i flera år nu trots allt saltvatten så tydligen är det bra stål i den.
Kaxigt! Bada i saltvatten med 5513 :eek:
 
Japp, den skall gå att vrida åt båda håll. "Tension spring" pressar vridringen utåt från boetten och gör att vridringen blir trögare att vrida på om man inte trycker den inåt mot boetten samtidigt som man vrider på den. Det är en slags friktionslåsning skulle man kunna säga. Utan "tension spring" så känns vridringen ganska lös. Vridring som bara går att vrida åt ett håll ("Uni directional") kom i samband med safirglas på submarinermodellerna.

Jag köpte en billig "tension spring" till min 5513 på eBay och den har fungerat fint i flera år nu trots allt saltvatten så tydligen är det bra stål i den.

Då inskaffar jag en sån!
 
Topp