• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

testa gångavvikelse

Daruvar

Cartier
Detta kanske har kommit upp tidigare (om så är fallet så ber jag om ursäkt). Finns det möjligtvis en app som hjälper en att testa gångavvikelsen på klockan? Hur går ni annars tillväga för mest precisa mätning?

Tack på förhand :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Förstår inte frågan. Det som är intressant är väl ändå gångavvikelsen när du använder klockan i dagligt bruk, inte ett uppmätt värde? Ta min IWC Mark XVI t ex. När jag använder den dagligen går den konstant +2 sek/dygn över en vecka (kontrollerat mot atomur på nätet). Sitter den däremot i windern går den ca +8.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Hur mäter du med den?

Den är inget för de som är otåliga :)

Man fotograferar klockans tavla. Appen bestämmer tid vid fotoögonblicket. I appen så markerar du timvisarens, minut och sekundvisarens läge, samt markerar kl 12. Sedan väntar du 24h och gör om processen och, voilà du får gångavvikelse.

Jag har använt appen och den funkar / gör det den skall. Men man kan ju lika gärna ställa sin klocka mot fröken ur och sedan vänta ett dygn och kolla igen.
Appen kanske är mest hjälpsam för de klockor som inte har sekundstopp när man stället dem.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Förstår inte frågan. Det som är intressant är väl ändå gångavvikelsen när du använder klockan i dagligt bruk, inte ett uppmätt värde? Ta min IWC Mark XVI t ex. När jag använder den dagligen går den konstant +2 sek/dygn över en vecka (kontrollerat mot atomur på nätet). Sitter den däremot i windern går den ca +8.

Hehe, nog låter det som du förstod TS fråga alltid ;)
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Den är inget för de som är otåliga :)

Man fotograferar klockans tavla. Appen bestämmer tid vid fotoögonblicket. I appen så markerar du timvisarens, minut och sekundvisarens läge, samt markerar kl 12. Sedan väntar du 24h och gör om processen och, voilà du får gångavvikelse.

Jag har använt appen och den funkar / gör det den skall. Men man kan ju lika gärna ställa sin klocka mot fröken ur och sedan vänta ett dygn och kolla igen.
Appen kanske är mest hjälpsam för de klockor som inte har sekundstopp när man stället dem.
Det smidigaste med twixt enligt mig är att man inte behöver kolla exakt efter ett dygn utan appen räknar ut snitt-sekunder per dygn bara det är ett minimum på 24h sedan senaste kort.
 
Topp