• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Testade smörjmedel

Vargunge1

Breitling
Nu kommer många här att svimma kanske, men jag är extremt nyfiken av mej. Drar mej inte för att testa de teorier som dyker upp i huvvet mitt titt som tätt. Jag plockade isär en Gammal Henri Sandoz&Fils från 1954 17jewels mekaniskt urverk. När jag köpte klockan gick den att dra upp ,men den stannade efter ca 4 timmar. Lite lätt skakande så gick den nån minut etc. Jag googlade lite på olika oljor,fetter till klockor. 3 olika sorter var ett minimum enligt alla förståsigpåare
Jag har en flaska Helsyntetisk Hjullagerolja på hyllan som lämpar sej för alla varvtal i alla lager, stora som små. Plockade isär klockan. Rengjorde delarna...Hade sprutat ut oljan på ett fat och använde en lång nål och fiskade upp olja på udden som jag droppade i juvelerna på klockan, och vissa axlar...2 månader senare går klockan fortfarande ohyggligt bra (Kanske stannar om 1 månad???) ...Vad i denna olja är det som INTE skulle göra den lämpad till mekaniska&automatiska urverk??? http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Varda-din-cykel/Hjullagerolja-helsyntetisk-2000018312/
 
Senast ändrad:
B

Banankontakt

Guest
Kul test och spännande att se hur det går. :)
Att den inte gick innan var säkert smuts och uttorkad olja som nu är avlägsnad.
Men förmodligen går klockan, men bara inte till sin fulla potential. Kan det vara sånna saker som vidhäftningsförmågan som skiljer sig? Någon skillnad lär det ju vara eftersom till tillverkarna rekomenderar specifika oljor. På de flesta ställen (men inte alla) i enklare urverk är det en tunn/lättflytande (9010) olja och en mer trögflytande (d5) man använder.
Det hade varit ännu mer intressant om du hade haft möjlighet att testa klockan innan och efter i en timegrapher och sen testa den igen med jämna mellanrum så man vet att oljan ligger kvar i juvelerna och inte slutar med att ligga på balansfjädern efter någon månad. Och sen kanske även göra ett test med rätt oljor för att verkligen få veta.

Du får dra igång lite betting här på hur länge den går innan den stannar så kanske du kan tjäna ihop till rätt oljor ;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Med tanke på att oljor är en hel vetenskap, inte minst additiverna som tillsätts, så är jag övertygad om att du måste in i innehållsförteckningen för resp olja, och förstå vad du läser, för att kunna avgöra med precision.
Som en jämförelse i en växellåda, så kan oljan ha en avgörande betydelse för att t ex synkroniseringar ska fungera över tid.
Funkar kanske i början men med tiden nöts additiverna sönder och då blir det bara blask kvar.
Nu kan jag inget om smörjmedel i klockor, men det skulle förvåna mig mycket om innehållet i Mobeus oljor är samma som i Biltemas. Det test du gör är ju kul, men att det är adekvat för utveckling av oljor för urverk i allmänhet håller jag för osannolikt. Tänk långtidsstabilitet, temperaturpåverkan, vidhäftning, viskositet, stöttålighet, ...
 

Vargunge1

Breitling
Jag har ekonomi nog att köpa rätt oljor, så inte där skon klämmer för mej...Jag har haft eget företag i fordonsbranchen sedan 1991. Där före var jag anställd i annat företag. Min huvudsakliga sysselsätning är Automatlådor,bakaxlar, motortrim,renovering ombyggnad å 100 saker till. Jag är väl bekant med oljor,fetter och andra kemiska saker. Vad gäller just PTFE-produkter så är vidhäftningsförmågan enorm=ej flyktiga. De tål också enorma temeraturskillnader. -40 till + 180 är regel. Jag kommer att plocka isär klockan inom kort och syna den mycket noga (Har den på armen förresten) Det jag vet är att extremt många företag säljer en produkt mycket dyrt, fast den i grunden är billig. Jag tror faktiskt att klockoljorna är billigare än vad företagen vill göra gällande. Som exempel på "skojeri" kan jag jue nämna förgasarolja till Trottlar...Kostar 120 spänn på macken för 2dl. Men kråksången är att det faktiskt är vanlig Dextron3 de ettikerat om för att verka va special på nå vis.

Den här biltemaoljan använder jag på Ram,vevlager,lyftare och kamaxlar bla när jag satt ihop en motor. Just för att den verkligen sitter kvar tills oljetrycket kommit igång. Har du applicerat den just där, då stannar den på sin plats
Vad gäller klockan så är tidsavvikelsen 11+sek dygnet. Har justerat den så gott jag kan när jag satte ihop den
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Jag har ekonomi nog att köpa rätt oljor, så inte där skon klämmer för mej...Jag har haft eget företag i fordonsbranchen sedan 1991. Där före var jag anställd i annat företag. Min huvudsakliga sysselsätning är Automatlådor,bakaxlar, motortrim,renovering ombyggnad å 100 saker till. Jag är väl bekant med oljor,fetter och andra kemiska saker. Vad gäller just PTFE-produkter så är vidhäftningsförmågan enorm=ej flyktiga. De tål också enorma temeraturskillnader. -40 till + 180 är regel. Jag kommer att plocka isär klockan inom kort och syna den mycket noga (Har den på armen förresten) Det jag vet är att extremt många företag säljer en produkt mycket dyrt, fast den i grunden är billig. Jag tror faktiskt att klockoljorna är billigare än vad företagen vill göra gällande. Som exempel på "skojeri" kan jag jue nämna förgasarolja till Trottlar...Kostar 120 spänn på macken för 2dl. Men kråksången är att det faktiskt är vanlig Dextron3 de ettikerat om för att verka va special på nå vis.

Den här biltemaoljan använder jag på Ram,vevlager,lyftare och kamaxlar bla när jag satt ihop en motor. Just för att den verkligen sitter kvar tills oljetrycket kommit igång. Har du applicerat den just där, då stannar den på sin plats
Vad gäller klockan så är tidsavvikelsen 11+sek dygnet. Har justerat den så gott jag kan när jag satte ihop den
Tänkte inte på just din ekonomi utan var mest intresserad hur mycket mobius o de andra tjänar på sin "klockolja". Är ju några tusen ggr dyrare per liter än bilbranschens smörjmedel. Kanske en bransch som vore kul att konkurrensutsätta .
 

Vargunge1

Breitling
Jag tror de tjänar tämligen bra på klockoljan. Den går att analysera för att se vad den innehåller. Men man måste veta vad man letar efter ifall man ska finna alla ämnen...Men jag är helt övertygad om att det inte är något trolleri i produkterna. Det är snarare mer kultur att prata sej varm för det dyra "magiska" än att se utanför boxen å tänka logiskt. Konkurrensutsätta är svårt eftersom ett ytterst fåtal använder det i förhållande till den stora massan. Inte många företag skulle intressera sej för att marknadsföra klockoljor. Att slå sej in på marknaden torde vara näst intill omöjligt också, eftersom de som servar klockor är inkörda på det de anser vara bäst efter den hjärntvättade reklamen de tagit emot. Pratade med en Rolex-fanatiker, och enligt denne var Rolex egen svindyra olja det enda som kunde garantera klockans funktion/existens...Personligen tycker jag det är löjligt eftersom de flesta automatiska/mekaniska urverk är uppbyggda på liknande sätt, med samma material (små avvikelser)
 
Topp