• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The botten is nådd.. The story!

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för en bra post!
Jag tror vi alla känner igen oss lite i det du skriver…intresset varierar med tiden!

Tips…bara avvakta…det kommer tillbaka!:)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Fin story. Du har ju gått igenom ett sjukt flippår och liksom en sexmissbrukare har du blivit blasé . Suget kommer och går och ibland är det kul att lägga upp bilder och ibland inte. Är det någon av klockorna som du saknar eller känns det bara skönt att slippa dom?

Jag känner ibland att det vore sunt att sälja några klockor men vissa klockor är ju svåra att hitta igen till ett vettigt pris så dom har fått stanna kvar.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Det var ingen dålig mängd du gått igenom. Nästa 2/vecka! :D
Även jag har överdoserat andra intressen, nästan all fritid gick åt. Blev så matt att jag slutade tvärt. Efter några år kom intresset tillbaka, inte en i närheten, men lite lagom sådär.
Låter som att fokus på nytt företag och Cross är jäkligt skön blandning också.
Omväxling förnöjer som man säger och då kanske inte bara genom att flippa ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har haft en liknande upplevelse vad det gäller att samla på skivor - det var på nivån att jag kunde ha 10 versioner av samma album (på vinyl), olika länder, promo versioner, första eller speciella pressningar etc. Sen kom fru, barn, villa, etc. och passionen för att samla skivor dog. Jag insåg då att det som verkligen drog var själva jakten på skivan - att sedan ha den och visa upp den för likasinnade var inte lika viktigt. Men passionen för jakten försvann...

Vad gjorde jag? Jag behöll en version av varje skiva jag ville ha och sålde av resten. (Att jag för en del av pengarna köpte klocka kanske jag skall tala tyst om...)

Hade jag varit i ditt läge så skulle jag försöka acceptera läget och sälja av de klockor som inte suttit på en arm den senaste månaden, för att sedan använda de som är kvar. Förutom kanske någon av din farfars klockor som är kvar och som skall ligga i lådan i väntan på nästa arv... Kommer passionen tillbaka, ja då får du börja om igen. Du vet ju hur man gör :)

Lycka till.
 

svesam

Rolex
Tack för att du delar med dig av din historia.

Ta "time out" i klockflippandet och känn lugnet en stund
så kommer intresset att komma tillbaka igen.
Tills dess kör hårt med crossen :)
 

Sputniq

Panerai
Det är ju förståeligt att intresset dör när du hinner testa mer klockor på ett år än de flesta gör under hela sin livstid... Det är ju liksom ingen sport längre, halva grejen är ju just att leta efter en klocka, hitta den och komma fram till att man absolut inte kan/borde köpa den. Men sen börjar man leta efter bättre priser, tänker att "jag kan nog pruta ner den lite grann" och "om jag äter tonfisk och dricker silverte närmsta månaden.." etc. Sen vips så har man resonerats sig fram till att den där kan nog gå att köpa trots allt!

Om hela den processen försvinner blir det ju alldeles för lätt och därmed tråkigt. Jag personligen har bara en klocka, som jag förvisso är väldigt nöjd med, men det skulle väldigt mycket till innan jag skulle byta bort den. Istället kollar och drömmer jag efter nya klockor. Vissa har varit hyfsat nära att köpas, men då mina sparpengar för tillfället hellre läggs på en eventuell resa så har det inte blivit av något. Dock är det fortfarande roligt att fundera och resonera, även om det leder till ett nej. Kort sagt, du saknar utmaning tror jag. Sluta flippa och börja spara till något riktigt fräsigt som du sedan behåller :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grymt välskrivet och det vore kul att höra mer om klockorna som faktiskt fortfarande är kvar efter din farfar!

Jag har ofta uppskattat dina poster och dina bilder så din närvaro på forumet uppskattas.

Har du hittat 15h i veckan att åka Cross på så tycker iaf jag att du prioriterar helt rätt. Själv grämer jag mig sjukt mycket över att jag inte ens rullat ut hojen i år... Gammal och rädd, klockor orsakar helt klart färre brutna ben.
 

Brogren

Cartier
Det kanske hände din farfar också, vem vet?

Själv så tycker jag att en hobby bör inte kännas som ett krav, vilket det verkar vara för dig just nu.

Klockhobbyn går, i mina ögon, inte ut på att testa så många klockor som möjligt under en så kort period som möjligt. Den går ut på att hitta din kategori av klockor (nya, begagnade, tanks, vintage, militära, trekantiga, guld, silver, fickur, Rolex, Omega, SEIKO, vita, rosa m.m) och bli bättre, kunnigare och nördigare på den kategorin. Sedan om man känner för det och har elden ytterligare en kategori går man in på den och alla urverk där i.
Om du bara slänger pengar på en klocka, använder den i ett par veckor och sen slänger iväg den är det inte en ren hobby i mina ögon. Det kan nästan jämföras med om du som BOTL är cigarrfantast och röker en cigarr för att sedan tröttna på den efter tre-fyra bloss. Eller som jag, whiskydrickare, dricker halva flaskan av en whisky och sedan slänger iväg den för att du har glömt utav att njuta av whiskyn under tiden du dricker den.
Visst - du märker ganska fort om en klocka inte passar just dina preferenser och då flippas den rätt snabbt också men alla fina klockor i din lista kan inte gå fetbort för att ingen passar dig?
Om det är så att ingen av dina klockor under året har passat dig kanske du inte hittat din nisch/kategori/fetisch trots att du varit med i nörderiet länge. Eller så kanske du redan är klar och har gått vidare?

Time will tell.
 

Room

Omega
Jag måste faktiskt säga att du är på rätt väg! ( enligt mig iaf)
Efter några föränderliga år i livet börjar jag iaf reda ut vad som gör mig lycklig.
Har haft ett klockintresse sedan tonåren, men har inte kunnat/prioriterat det under resans gång förrän på senare tid i livet ( inte fullt 40, men inom en nära framtid =) )
Men som du ser så har jag varit medlem på detta forum under en tid men med väldigt få inlägg.
Varför?
Jo för att klockor är ett intresse, thats it!
De gör mig inte genuint lycklig.
Jag fick av olika anledningar lov att sluta pga att livet /ålder kom ivägen för cross, enduro och motorsport i allmänhet.
O varför jag slutade med snowboard kan jag fortfarande inte förstå?
Men för några år sedan tog jag upp snowboardåkandet igen och nu i sommar började jag faktiskt att spela golf.
Jag har aldrig tidigare fattat det här med golf tidigare och "sjukdomen" som människorna som utövar det tyvärr är smittade med =)
Jag vet att jag aldrig kommer bli lika bra på snowboard som de som jag växte upp med ( nu var förvisso några av dem faktiskt bäst i världen, men ni förstår vad jag menar).
O jag kommer aldrig att bli en scratchplayer inom golf.

Så kom till slutpoängen någon gång då din vinfyllda men ej vintagedrabbadegubbe.

Jo poängen är (iaf för mig), att äga diverse saker ( i detta fall klockor) gör mig inte genuint lycklig i själen ( nej för fan jag är inte på något sätt religiös).
Utan att för mig att vistas utomhus och umgås med andra människor och utvecklas och sträva efter de mål som jag själv har satt för tex golf och snowboard.
Det är för mig ett givande och utvecklande liv för mig som person ( inte inräknat de självklara sakerna som familj och barn).

Japp, jag är fylld på både vin och mat efter en underbar middag med släkt och vänner ute på min veranda så detta inlägg kan innehålla både stavfel, svammel och allmän dålig meningsbyggnad.
Men jag hade en underbar kväll fast vi inte ens nämnde något om klockor eller fotbolls vm.
Så nej, jag tänker inte ge dig något tips på hur du ska ta dig ur svackan angående klockor utan ge dig tipset att lägga pengarna på en vettig fjädring till crossen istället.
Det kommer definitivt att göra dig lyckligare.
 
  • Like
Reactions: ssl

m_s

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog inte försöka tvinga fram något utan koppla av och koppla bort en stund så tror jag du hittar det roliga igen!

Själv har man köpt hus med vad allt det innebär, 3 barn i åldrarna 1-4-7 och klockbudgeten har fått ta rejäl stryk!

Alla är vi i olika skeden i livet och det är
bara att go with the flow så hittar du säkert din klock-mojo snart igen!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag måste faktiskt säga att du är på rätt väg! ( enligt mig iaf)
Efter några föränderliga år i livet börjar jag iaf reda ut vad som gör mig lycklig.
Har haft ett klockintresse sedan tonåren, men har inte kunnat/prioriterat det under resans gång förrän på senare tid i livet ( inte fullt 40, men inom en nära framtid =) )
Men som du ser så har jag varit medlem på detta forum under en tid men med väldigt få inlägg.
Varför?
Jo för att klockor är ett intresse, thats it!
De gör mig inte genuint lycklig.
Jag fick av olika anledningar lov att sluta pga att livet /ålder kom ivägen för cross, enduro och motorsport i allmänhet.
O varför jag slutade med snowboard kan jag fortfarande inte förstå?
Men för några år sedan tog jag upp snowboardåkandet igen och nu i sommar började jag faktiskt att spela golf.
Jag har aldrig tidigare fattat det här med golf tidigare och "sjukdomen" som människorna som utövar det tyvärr är smittade med =)
Jag vet att jag aldrig kommer bli lika bra på snowboard som de som jag växte upp med ( nu var förvisso några av dem faktiskt bäst i världen, men ni förstår vad jag menar).
O jag kommer aldrig att bli en scratchplayer inom golf.

Så kom till slutpoängen någon gång då din vinfyllda men ej vintagedrabbadegubbe.

Jo poängen är (iaf för mig), att äga diverse saker ( i detta fall klockor) gör mig inte genuint lycklig i själen ( nej för fan jag är inte på något sätt religiös).
Utan att för mig att vistas utomhus och umgås med andra människor och utvecklas och sträva efter de mål som jag själv har satt för tex golf och snowboard.
Det är för mig ett givande och utvecklande liv för mig som person ( inte inräknat de självklara sakerna som familj och barn).

Japp, jag är fylld på både vin och mat efter en underbar middag med släkt och vänner ute på min veranda så detta inlägg kan innehålla både stavfel, svammel och allmän dålig meningsbyggnad.
Men jag hade en underbar kväll fast vi inte ens nämnde något om klockor eller fotbolls vm.
Så nej, jag tänker inte ge dig något tips på hur du ska ta dig ur svackan angående klockor utan ge dig tipset att lägga pengarna på en vettig fjädring till crossen istället.
Det kommer definitivt att göra dig lyckligare.


Grymt välskrivet trots bakomliggande alkohol :)

Jag har själv i princip helt slutat åka snowboard sedan några år tillbaka, faktiskt inget jag ångrar :) Men har som sagt tagit upp crossåkandet igen efter 17år vilket känns grymt jäkla roligt, och varför gjorde man inte det tidigare?

Det är nog lite som du skriver, upplevelser och utveckling är lite det som tar utrymme då jag reser mer nu än tidigare, är mer ute och gör saker och nånstans på vägen har det här med klockorna försvunnit för det gör mig inte nämnvärt lyckligare numer kontra hur det har sett ut. Några mål har jag egentligen inte satt upp för något annat än mitt företag, jag är rädd för att det inte kommer att bli roligt längre om man ska ha målsättningar inom allt man gör. Jag kör cross för att det är så jävla roligt och för att det är sjuk träning, några mål kommer jag aldrig att sätta upp där.

Fjädringen är på ombyggnation hos Kumlin förresten ;)
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Tror bestämt att jag köpt några av dom klockor du visar upp där...minns du första gången vi fick kontakt med varandra genom tratten för några år sedan, du sålde och köpte på löpande band på den tiden minns du?
Allt går i toppar och dalar, se det som en utvecklingsprocess, din hunger och längtan till klockor kommer garanterat tillbaka det lovar jag!

Ha en skön sommar Donkii:)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Härligt ärligt skrivet Donkii!
Det viktigaste är att just vara ärlig med dig själv, göra saker som gör dig glad:)
Med din trackrecord och de klockor du gått igenom tror jag också på en snar comeback som Omen skriver..
Personligen känner jag mer harmoni i mitt klockägande när jag bromsat upp flipptakten och har en ganska tydlig bild av vilka klockor jag vill ha.

Trevlig sommar!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror bestämt att jag köpt några av dom klockor du visar upp där...minns du första gången vi fick kontakt med varandra genom tratten för några år sedan, du sålde och köpte på löpande band på den tiden minns du?
Allt går i toppar och dalar, se det som en utvecklingsprocess, din hunger och längtan till klockor kommer garanterat tillbaka det lovar jag!

Ha en skön sommar Donkii:)


Jodå, hur ska man kunna glömma ;)
Fast på den tiden var det inte mycket köpa utan mer avyttrande och kunskapsnivån var inte heller den på topp. Men det har ordnat upp sig något med tiden.Kände mig ett tag väldigt harmonisk i allt det här med klockor men nu har det mattats av rejält. Men man får bryta ihop och komma tillbaka :)

Trevlig sommar till dig också! :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Donki!

Visst upplever man perioder där klockintresset ligger i dvala! Fundera på en varför du samlar, försök att hitta en röd tråd som
du säger saknas. Dela med dig av din samling till andra. Samla inte för dig själ utan för att andra skall få ta del av ditt intresse!

Tacka för inlägget!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Härligt ärligt skrivet Donkii!
Det viktigaste är att just vara ärlig med dig själv, göra saker som gör dig glad:)
Med din trackrecord och de klockor du gått igenom tror jag också på en snar comeback som Omen skriver..
Personligen känner jag mer harmoni i mitt klockägande när jag bromsat upp flipptakten och har en ganska tydlig bild av vilka klockor jag vill ha.

Trevlig sommar!


Tack.

Problemet är att jag inte har någon bild på vad jag vill ha. Jag har inte fallit pladask för någon helt enkelt. Det är förmodligen fler än dem som nämns i mitt inlägg som passerat samt en del klockor sedan farfars tid, det har blivit för mycket av det goda helt enkelt. Som att äta pizza varje dag, tillslut tröttnar man oavsett hur gott det är.

Trevlig sommar!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Donki!

Visst upplever man perioder där klockintresset ligger i dvala! Fundera på en varför du samlar, försök att hitta en röd tråd som
du säger saknas. Dela med dig av din samling till andra. Samla inte för dig själ utan för att andra skall få ta del av ditt intresse!

Tacka för inlägget!


Du med alla dina klockor, har du hållit det vid liv genom att faktiskt behålla dem och skapa dig en samling eller har jakten på det speciella som du sett där i horisonten gjort att du finner energi i det? Är det historierna bakom klockorna, vilka människor som bar just modellen som gör att du håller på? Jag får erkänna att jag har varit rätt dålig på att många ggr kolla bakomliggande historia till klockorna osv.

Problemet nu fixo är att jag inte har mycket till samling, en casio och en suunto, men konstigt nog känner jag mig nöjd och det är inget som riktigt drar, en GMT skulle iofs vara trevligt, men så snart den sitter på armen så skulle jag förmodligen flippa den.

Fridens.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det kanske hände din farfar också, vem vet?

Själv så tycker jag att en hobby bör inte kännas som ett krav, vilket det verkar vara för dig just nu.

Klockhobbyn går, i mina ögon, inte ut på att testa så många klockor som möjligt under en så kort period som möjligt. Den går ut på att hitta din kategori av klockor (nya, begagnade, tanks, vintage, militära, trekantiga, guld, silver, fickur, Rolex, Omega, SEIKO, vita, rosa m.m) och bli bättre, kunnigare och nördigare på den kategorin. Sedan om man känner för det och har elden ytterligare en kategori går man in på den och alla urverk där i.
Om du bara slänger pengar på en klocka, använder den i ett par veckor och sen slänger iväg den är det inte en ren hobby i mina ögon. Det kan nästan jämföras med om du som BOTL är cigarrfantast och röker en cigarr för att sedan tröttna på den efter tre-fyra bloss. Eller som jag, whiskydrickare, dricker halva flaskan av en whisky och sedan slänger iväg den för att du har glömt utav att njuta av whiskyn under tiden du dricker den.
Visst - du märker ganska fort om en klocka inte passar just dina preferenser och då flippas den rätt snabbt också men alla fina klockor i din lista kan inte gå fetbort för att ingen passar dig?
Om det är så att ingen av dina klockor under året har passat dig kanske du inte hittat din nisch/kategori/fetisch trots att du varit med i nörderiet länge. Eller så kanske du redan är klar och har gått vidare?

Time will tell.


Jag har försökt hitta denna kategori och jag är nog mer åt det tooliga hållet i form av dykare och då gärna vintage.
Jag köper ditt resonemang i mångt och mycket, jag stannar inte upp längre och njuter av en klocka utan så fort den kommit hem har den många ggr åkt ut till försäljning, kanske är läge för mig att faktiskt stanna upp och låta det gå lite tid, det är inte alltid kärlek vid första ögonkastet :)

Jag har som sagt haft några klockor, Aerospacen var en rolig klocka faktiskt och riktigt trevlig, saknar några Heuers men samtidigt var dem rätt stora för mina handleder så dem var inte sköna att bära.. Well, som du säger, time till tell :D
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Du med alla dina klockor, har du hållit det vid liv genom att faktiskt behålla dem och skapa dig en samling eller har jakten på det speciella som du sett där i horisonten gjort att du finner energi i det? Är det historierna bakom klockorna, vilka människor som bar just modellen som gör att du håller på? Jag får erkänna att jag har varit rätt dålig på att många ggr kolla bakomliggande historia till klockorna osv.

Problemet nu fixo är att jag inte har mycket till samling, en casio och en suunto, men konstigt nog känner jag mig nöjd och det är inget som riktigt drar, en GMT skulle iofs vara trevligt, men så snart den sitter på armen så skulle jag förmodligen flippa den.

Fridens.


Det spelar ju ingen roll hur många eller hur dyra klockor du äger. Den gamla visheten att du ändå aldrig äger en klocka - bara förvaltar den/dom under en period är ju sann! Älska de klockor du har inte vad du skall köpa. Det är så lätt att glömma klockorna du förvalta istället för kommande projekt! Jag tror samtalet kring klockan - När, var, hur, varför! kan bota din intressetorka!
 

Sond

Patek
Att ett intresse går upp och ned tror jag är helt normalt. Så har det i alla fall varit för mig och mina intressen. Vad gäller klockor har jag haft två uppehåll. Vid det första uppehållet var det en plötslig trötthet på allt vad klockor heter som dök upp en dag. Jag sålde av nästan alla mina klockor. Och tänkte då att jag aldrig mer skulle ha klockor som intresse. Dock så fanns en tanke på att kanske, kanske köpa en Speedy och en Reverso om och när ekonomin tillät.

Efter några år tillät ekonomin en Speedy och en Reverso och samtidigt tyckte jag att en beater i form av en SMP var värd pengarna... Dessutom blev det ytterligare en klockoa och så var intresset väckt igen. Men då höll det bara något år och sedan sjönk klockintresset undan något. Inte fullt ut, men det gick på sparlåga. Sedan började vissa tankar mala i huvudet och besöken på internationella forum blev vanligare. Sedan var det en god vän som berättade om KS och sedan dess är jag djupare inne i klockornas värld än någonsin tidigare.

Men nar jag läser din post och minns dig från det gångna året så måste jag fråga, alla dessa klockor, var det inte i första hand en försörjningsverksamhet? Det som ibland kallas semiprofessionell privathandlare. Alltså någon som medvetet köper för att sälja med lite vinst? Så har jag alltid uppfattat dig men jag ser inte rad om detta. För min del är seriösa semiprofessionella medlemmar inget fel. Det är oftast bra om det cirkulerar klockor Så jag är inte ute efter att kritisera säljandet, men undrar om det finns något kring dessa frågor (Om jag ska uttrycka mig som Dr Fil; som du vill berätta om..;)) som kan påverka din svacka? Har du tröttnat på att köpa och sälja hela tiden? Har du mindre tid för det(som jag till viss del skiljer från ett vanligt klockintresset)? Är pengarna inte lika intressanta längre? Eller gav det för lite? Jag lägger alltså ingen värdering i det, utan ställer bara frågor.

Jag kan ju ha helt fel om detta med semiprofessionell, och att du köpte mängder av klockor som du inte fastnat för. I så fall förstår jag att du tröttnat. Du måste ju snittat på mer en en klocka i veckan? Och med den tidsåtgången som dessutom jag skulle kalla aktiv tid(att flumma lite på forumet är mer passiv tid) är det inte konstigt om du till slut tröttnar. Så ta det lugnt ett tag och känn efter. Kanske är det dags att ta ett längre uppehåll eller så växlar du bara ned och tar det lite piano ett tag.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
För mig är det GTG's som håller i gång och bidrar till mitt intresse. Där träffar jag likasinnade över just en bit mat och lite dricka, samt får möjlighet att känna och klämma på klockor jag själv inte har. Jag håller med Tobbe-i-Etuna och det han skriver. Ni är flera från forumet som bor i "Norrland" så det borde inte vara något problem. Jag vet att ni också haft GTG's i Östersund.

Ett annat tips är att stänga av helt under några veckor och sen titta in igen, jag har själv gjort detta då jag kände ungefär som du gör nu. Det visade sig att mitt intresse är intakt, jag vill hela tiden tillbaka in i det.

Det sista jag vill tipsa om är inköpet av ett maxicase GMT. En av de härligaste klockorna jag har haft ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
För egen del så har klockintresset blivit lite av ett substitut för andra intressen som jag som småbarnsförälder inte har tid, plats eller pengar att utöva.

Har alltid varit bilintresserade och haft BMW, alfa och Porsche. Gillar motorsport och har tävlat i go-cart och kört på bana. Nu kör jag
Mondeo kombi och pysslar med mina klockor, landställe, båt, mm.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Sond, det är inte alls omöjligt att jag framställt mig som en semiproff. handlare, fast i grund och botten har det inte riktigt varit tanken.
Jag hade flertalet klockor att avyttra och det skedde i ganska rask takt, jag är en säljare till yrket och har under hela mitt liv sålt saker så att flippa klockor blev lite som en drog och så snart något nytt landade här hemma som jag inte klickade med så såldes det, inte i huvudsak för att tjäna pengar utan för att få sälja, sälja är nog min största drog.

Nu när jag funderar lite så är kanske det här med klockor och försäljning en ganska stor grej för mig i det här med klockor sammantaget. När farfar gick bort så såldes en stor del klockor och det pågick under en ganska lång tid. Därefter så sålde jag en hel del klockor som jag i min tur fått ärva eller köpt längs vägen men nu på de senaste 3-4månaderna har jag knappt sålt något och kanske är det därför som intresset börjat dala, sälj torsken i mig blir inte stimulerad.

Ett tag var det nog inte en eller två klockor i veckan utan snarare 4-6st per vecka, värst var det i okt-nov då närmare 40st klockor omsattes.

Jag ska nog gnugga denna tanke ett tag, om säljandet :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nu köpte jag en Exp I som jag ska försöka behålla under en heeeel sommar, i alla fall det lilla som är kvar av den :D
Får bli en sjuttiotalare så småningom men nu räcker det med en 14270 :)
 
  • Like
Reactions: par
Topp