• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The DayDate saga

BadkarsPiraten

Vacheron
Grattis till en underbar klocka. Många som köpt dyrare vintage känner nog igen sig i din berättelse, även om den inte skulle varit nyservad vill man ha någon bekräftelse från urmakare att allt är ok. Min DD såldes utan servicehistorik och gick taskigt men det fixade vår AD-urmakare för under tusenlappen och han tyckte att den klarade sig några år till innan helservice.


Nu lär den dock hålla många år innan nästa service! :)
Grattis till Day-Date , ock urverket är det inga fel på, annars hade inte missen somnat so gott..........:)

Det är jag som inte kan sova. Van vid fina tickandet i min GMT, denna bankar ju nästan så att handleden rör på sig :D
 

J.Hall

Omega
Jag tänkte passa på att låna tråden nu när det ligger en day date tråd framme med mycket kunnigt folk.

När kom länkarna med "hidden clasp"? Vilket årtal ?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jäkligt fin! Skönt att det löste sig

Är det en true keeper så gör det inte så mycket att du lagt lite extra pengar på den, nu är den ju i toppskick och kommer vara din trogne wingman i alla stekigheter ni ställs inför

PS - jag vill ha din WB tavla - DS
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag antar att några av er har hört talas om mina problem med min DayDate, men antar att alla inte gjort det så tar det från början.

Köpte en DayDate på blocket av en bra herre men tyvärr så sket det sig väldigt fort.
Visste redan när jag köpte den att glaset var fel, Aurum märkte att glaset var på tok för högt och att bandstiften var rostfritt istället för guld.
Hur som helst, på dag 2 märkte jag att den hade hoppat fram 2 dagar i datumet. Tyckte det var väldigt konstigt, kanske ställde jag den fel? Spenderade ytterligare 5-10 minuter att ställa den (ni med quickset har det bra) och tyckte det var det.
Dagen efter var den återigen 3 dagar fram, och hoppade ytterligare en dag inom loppet av bara några timmar.
Blev bara att åka till Nymans Ur med den.
Skrev då också till han jag köpte den av bara för att säga läget till honom. Han blev sur iochmed att när han köpte den (5 månader bakåt) så påstods den vara nyservad. Vi kom överrens om att vi hörs av när den kommer tillbaka från sin spa-behandling.
Min kompis hämtade ut den förra veckan (jag var fast i Dubai) och det verkade helt klart vara en hel del delar som var utbytt.
Skrev till säljaren och bifogade bilder. Han skrev till personen han köpte den av som påstod att den var nyservad och efter lite bollande fram och tillbaka så gick den personen med på att skicka 200 euros som plåster på såren som han i sin tur skickade över till mig. All in all, ganska nöjd där eftersom att jag kunde omöjligen veta skicket i urverket och säljaren kunde inte heller veta. Och egentligen hade ingen av dom någon skyldighet till något men gick ändå med på att göra upp en deal.

Nu efter servicen såg jag också att årtalet var fel.
Min klocka är en 2.55m serie, vilket från vad jag sett, är från 1968 och inte 1972 som det stod i annonsen.
Då kommer en fråga i stora texten, betyder det att min länk är fel? Som jag förstått det så borde den då ha en vanlig clasp och inte hidden clasp, am I right?

Hur som helst, nu har jag äntligen drömklockan på min arm och hoppas att den stannar på längre än 3 dagar.

Vad är det för en klocka?
Märke: Rolex (Stavas Rålecks i förorten)
Modell: DayDate
Referens: 1803
Årtal: 1968 (2.55mil)
Tavla: silver wide boy
Shef-o-meter: 9/10

Nu antar jag också att ni vill ha bilder på åbäket, så det får ni! På en lite smått smutsig klocka :)

Fick du något servicecert av Nymans?
 
Topp