• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The First Cut is The Deepest

Hur hanterar du märken på nya klockor?

• Polerar bort varje swirl och ding så snart de uppstår.

• Väntar tills det blivit några stycken och lämnar in för polering.

• Andas ut och tänker: ”Äntligen kan jag sluta tänka på det och njuta av dinkan!”.

• Märken/repor rör mig inte i ryggen!

• Köper bara begagnat eller vintage, då slipper man problemet!

• Det ska synas att klockor används!

• Får svårt att njuta av klockan. Nojar över det konstant

• Flippar klockan!

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Hämtade ut min helt sprillans nya sub för några veckor sen. Efter två veckor ägarskap drar jag i klockan i ett metallräcke... kändes bittert första dagen men i efterhand så har det känts som en lättnad. Oturlig var det en ding, klockan hade inte ens hunnit få en swirl.
BF8190ED-5CDF-4549-8735-EBD0EB75F590.jpeg

Kul tråd!
Själv kan jag nästan tycka det är lite jobbigt när grejer är sproilans nya, shiny shiny bling bling.
Blir så jädra nojig över repor när det är nytt!

Samtidigt så är det nästan en lättnad när första repan kommer, för det stör mig bara för en sekund. Sen köper jag oftast för att äga, inte flippa. Då vill jag att grunkorna används och då får det ju också se ut som de används också.
Egentillverkad patina liksom.
Repor är najs om det är JAG som satt dem där.
Är det min klåfingriga bror däremot, då tar det hus i helvete.

Kul tråd!
Själv kan jag nästan tycka det är lite jobbigt när grejer är sproilans nya, shiny shiny bling bling.
Blir så jädra nojig över repor när det är nytt!

Samtidigt så är det nästan en lättnad när första repan kommer, för det stör mig bara för en sekund. Sen köper jag oftast för att äga, inte flippa. Då vill jag att grunkorna används och då får det ju också se ut som de används också.
Egentillverkad patina liksom.
Repor är najs om det är JAG som satt dem där.
Är det min klåfingriga bror däremot, då tar det hus i helvete.

En keramisk klocka kanske?

_C094033.JPG

Tycker det beror på var de sitter och hur stort, synligt etc.

Klart att det kan vara irriterande men allt som faller undet mer alldaglig användning tycker jag tenderar att bli fint över tid.

Repor på bezel inte så kul men nu är jag mindre rädd om den.

DCD2EFC9-F042-4C80-9B09-4649C4655D71.jpeg

På min speedy tog det bara en dag tills clasp och glas fick repor. Den var det mer OK då den är mer toolig

Pratar stålklockor här... Man kan inte åtgärda varje spår när det kommer, det kommer nya och i längden förstör man då klockan. Man kan göra helpolering efter 5-10 år (vid service) men avråder bestämt från det. Man måste tänka framåt... säg att ni letar efter ex en Rolex Sub från 80/90-tal. Vad man förstås helst vill ha är en som aldrig blivit polerad, som är helt orörd i boetten. Den har sina dings och spår men dom som blivit polerade har oftast återfått samma antal dings och spår men lider av en tråkigt rundad boett efter återkommande mer eller mindre bra poleringar.

Rådet till @Remofflan blir: GÖR INGENTING! Någon kommer år 2050 bli väldigt glad över det :)

Om man skulle vilja snygga upp en stålclasp från ytliga repor, hur går man bäst till väga då? (Resten tänkte jag lämna orört, för det ser bra ut, tycker jag.) Har hört ordet cape cod. Är det nåt polermedel man köper och gnuggar med i längsled på claspen?
Tack på förhand!

Om man skulle vilja snygga upp en stålclasp från ytliga repor, hur går man bäst till väga då? (Resten tänkte jag lämna orört, för det ser bra ut, tycker jag.) Har hört ordet cape cod. Är det nåt polermedel man köper och gnuggar med i längsled på claspen?
Tack på förhand!

Det är ingenting för borstade ytor.

Var egentligen inget alternativ jag kände igen mig i. Efter en repa går jag igenom sorgearbetet vilket tar en dag eller två och sedan ägnar jag inte en tanke åt det.

Klockor är till för att användas och saker händer i vardagen. C'est la vie helt enkelt :)

Trådens titel håller fortfarande vatten, det känns mest första gången. Men det var bra nära nu.

Min ettåriga dotter på en parkering tog upp två stenar i äggstorlek. Jag stod framför henne och sa det var fina stenar hon hittat. Det tyckte hon inte. De kastades rakt fram och träffade – just det, min kära Railmaster.

9FA9BAAC-FD06-4EA7-AD3B-28B54930F119.jpeg
9FB70E38-F2EC-4EB1-AE45-3C225CAF2C55.jpeg

Lär vara för djupt för att polera. Byta bezel? Låta det vara? Ja, jag vet inte. Kanske ska rådfråga försäkringsbolaget. Ser inte så roligt ut.

Trådens titel håller fortfarande vatten, det känns mest första gången. Men det var bra nära nu.

Min ettåriga dotter på en parkering tog upp två stenar i äggstorlek. Jag stod framför henne och sa det var fina stenar hon hittat. Det tyckte hon inte. De kastades rakt fram och träffade – just det, min kära Railmaster.

Lär vara för djupt för att polera. Byta bezel? Låta det vara? Ja, jag vet inte. Kanske ska rådfråga försäkringsbolaget. Ser inte så roligt ut.
Låt det vara, nu har du en redigt cool klocka som du kan ha på dig när du leker med dottern :)

Låt vara. Tänk vilket härligt minne när hon är 15 år.

Låt vara. Tänk vilket härligt minne när hon är 15 år.
Jag valde (tyvärr?) att reparera klockan. För djupt att polera, blev ett byte av ringen. Nackdelen var väl att bli av med klockan en månad efter att ha haft den i två ...

Men idag kom den! Hel och fin ring igen. :) Den förstnämnda repan/märker på länken är ju kvar, men viktigare att ha en repfri boett, om ringen kan få räknas dit, då man ju byter band till och från.

C89A774B-FAD3-4F0B-A49F-4CB7970AE091.jpeg
AE420558-B661-4621-BF7A-B6DA4FFFDE46.jpeg

Men jag fick tillbaka den gamla, så jag kan rama in den och visa när hon är 15. Tror hon kommer uppskatta det! :) ;)

Jag valde (tyvärr?) att reparera klockan. För djupt att polera, blev ett byte av ringen. Nackdelen var väl att bli av med klockan en månad efter att ha haft den i två ...

Men idag kom den! Hel och fin ring igen. :) Den förstnämnda repan/märker på länken är ju kvar, men viktigare att ha en repfri boett, om ringen kan få räknas dit, då man ju byter band till och från.

C89A774B-FAD3-4F0B-A49F-4CB7970AE091.jpeg
AE420558-B661-4621-BF7A-B6DA4FFFDE46.jpeg

Men jag fick tillbaka den gamla, så jag kan rama in den och visa när hon är 15. Tror hon kommer uppskatta det! :) ;)
Rätt beslut!

Tillbaka
Topp