• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The life and times of Darwin

Darwin

Breitling
Minimod: Hardlex till safir på 7T62

7T62-0HW0 2010 som köptes billigt på Ebay för ett drygt år sedan med idén att jag behövde en kronograf-beater. Hade så långt, trots ett gediget Seiko-förflutet, ingen egen erfarenhet av Hardlex, men klockan var ju billig och skulle som sagt bara vara en beater, så det skulle säkert funka.

Första månaderna satt den på bokstavligen dygnet runt, och som ni säkert minns var det löjligt varmt så det var kortärmat som gällde, och den fick rätt mycket stryk. Tror inte det gick många veckor innan jag var på glaset med fint våtslippapper första gången …

Samtidigt hände det som inte får hända med en beater: Jag började gilla den på riktigt. Vilket ju för en 7T32-fantast var ännu mer besvärande. (Fast jag tycker fortfarande att alarmet på 7T62 är så krångligt att använda i jämförelse, att de lika gärna kunde ta bort det!)

Sökte rätt länge efter något annat snarlikt som var "färdigt", typ något i Sportura-linjen, men tröttnade för ett tag sedan. Återstod att byta glaset så att den skulle tåla vardagsbruk utan besvärande slitage och därigenom även kunna bäras "til lyst".

Nästan all min erfarenhet av glasbyten, och 100% vad det gäller Seiko med avfasade kanter och så, har byggt på att någon annan redan mätt upp och testat vad som passar och visat bilder på hur det skulle bli. Men så långt mina sökfärdigheter räckte fick jag inga träffar på denna eller några familjemedlemmar, så det blev till att pressa ur Hardlex-glaset (low single dome, avfasade kanter) först och mäta och tänka själv; vilket först kändes lite skrämmande, men när det visade sig att ett passande glas kunde fås rätt billigt, tänkte jag att det fick bli lärpengar om det blev fel på första försöket.

Sammanfattning: Plant Mingswear 34x1,5mm, ingen AR, kostade beskedliga 180:- med spårbar frakt, Paypal:s sviniga kurs och allt.
Glaset sticker inte upp mer än fyra tiondelar över ringen, vilket jag är helt nöjd med.
Tjockleken är nu med det plana glaset precis under 10mm, vilket jag också är nöjd med.
"Täthetstestad" genom att sitta på armen under en normallång dusch och sedan en kvart i frysen (utan arm :) ) utan att visa några tecken på kondens, och erfarenheten visar att det räcker för vad jag använder mina klockor till.
Total kostnad så här långt, inklusive ett nytt batteri men inga remmar, ligger under 1.000:-, vilket väl är rätt OK med tanke på vad motsvarande begagnade 7T62-Sporturor går för?

7T62 med safirglas 2.jpg


IMG_0013 web.jpg


Profil med Hardlex-glaset (säljarens bild):
s-l1600 3.jpg
 
Senast ändrad:

Darwin

Breitling
Breda band till "spagettikronografen":

Har gjort desperata försökt att få Bulovan någon manligare, och kom slutligen fram till att bredare band med seldons-look möjligen skulle hjälpa.
Har köpt tre Geckota i 24mm (honung, choklad och svart) och börjat skära ner dem till de 19mm Bulovan håller. Har inte skurit vinkelrätt från sidan utan snarare 60° för att de ska ligga an bättre mot ändarna av hornen när klockan sitter på armen.

Geckota 24mm web.jpg

IMG_0017 web.jpg


Rensar svamp web.jpg Geckota 24mm 3 web.jpg
 
Senast ändrad:

Darwin

Breitling
Gjort hål för och monterat bandstift med "spak" på de nerskurna banden.

Hålet, som egentligen är två tätt intill varandra, gjordes med en håltång. De kunde kanske ha varit aningen mindre, men det är den minsta pipan på min tång, 2mm, och de lösa pipor jag har som är mindre kändes som att de inte skulle ge samma kontroll som tången och ökat risken för genomslag.
Använde en bit filt mellan bandet och mothållet eftersom jag av erfarenhet vet att det annars lätt kan bli märken när man vrider tången.
Är inte helt nöjd med resultatet, men har å andra sidan inga direkta idéer om hur det skulle kunna göras bättre, så länge man inte fräser hålet. Men det är ju på baksidan ...

Fasta bandstift web.jpg
 
Senast ändrad:

Darwin

Breitling
Omega 1109 i en Darwin.

Kronometerklassad 1109 i en Darwin som annars har 1110. Båda är ETA 2892 i grunden (men 1109 är senare än klockan). Alltså inga modifieringar utan det är bara att lyfta tillbaka originalverket om man vill.
Jag köpte klockan ny i Malmö 1987. Buren i stort sett dagligen 87-01, därefter bara vid behov av tunn dressig klocka. Nu eventuellt nytt liv på brun rem eftersom jag fått lite smak för kombinationen guld-brunt - se ovan!
https://www.omegawatches.com/watch-omega-seamaster-darwin-md-166-0281 (men alltså inte screw‑in!)

IMG_0039 web.jpg

IMG_0042 web.jpg
 
Senast ändrad:

Darwin

Breitling
Bulovan kände nog på sig att uppmärksamheten var i avtagande efter att remmarna blev klara, och utvecklade en spricka i protest. Plexiglaset är som synes rätt repigt så ett byte är nog på tiden, men jag hade gärna bestämt tidpunkten själv ...
Fast om inte annat blir det en möjlighet att peta till tjugofyratimmarsvisaren som irriterande nog visar en halvtimma fel.

IMG_0050 web.jpg
 

Darwin

Breitling
Mer läderslöjd på samma tema som tidigare: Nu 26mm Geckota nerskurna till 20mm.

MWC Navigator håller 43mm men såg plötsligt liten ut när det kom på.

IMG_0230 web.jpg
 
Senast ändrad:
Topp