• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Longines Column-Wheel Single Push-Piece Chronograph

par

Patek
2-Faktor
För en månad sedan släppte Longines en modell jag tycker ser riktigt bra ut. Longines har sista tiden gjort endel lyckade retromodeller och detta är en av de absolut bästa.

Singel-push kronografer känns inte så vanliga. Jag inbillar mig att det är en dyrare konstruktion att genomföra?

Verket heter Caliber L788.2 och är baserat på ETA A08.L11. 27 juveler och hyfsat imponerande 54 Tim reserv. Den har dessutom glasbaksida.

Den mäter 41mm och listar typ 25 000. Jag tycker den känns riktigt lyckad, hur storleken upplevs i verkligheten vet jag inte. Det är kanske den största farhågan.


Här kommer ett gäng bilder

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser mycket bra ut. Dock ser tavlan lite tråkig ut, detaljlös liksom?
Även att man inte kan anstränga sig och få till svart datumskiva på den svarttavlade?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tycker den ser riktigt fin ut, i mitt tycke är också 41mm en bra storlek. Utöver att single-push potentiellt är dyrare, är även column wheel-chronografer dyrare och mer komplicerade att producera och brukar väl inte återfinnas i den här prisklassen..
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den svarta ser lite sådär snyggt halvdassig ut på något vis. Vet inte om det är för att det svarta inte är kolsvart?
Det är ju en kul komplikation med bara en knapp (om nu just detta är en komplikation?) men jag gillar mer när det är flera knappar på kronografer.
Vad kostar en dylik?
 

newk15

Cartier
Tycker den ser fin ut, men 41 mm är för stort. I synnerhet för den här typen av klocka. I synnerhet när den ska vara retro.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker den ser riktigt fin ut, i mitt tycke är också 41mm en bra storlek. Utöver att single-push potentiellt är dyrare, är även column wheel-chronografer dyrare och mer komplicerade att producera och brukar väl inte återfinnas i den här prisklassen..
I princip alla märken som tillverkar kronografer gör uteslutande kollumnhjulskronografer idag.

Tycker den var cool men hur skönt är det att ha en så lång krona när man bär klockan?
 

Oew

Rolex
Tycker den är riktigt snygg men stör mig på några detaljer, gillar inte arrow visaren på subdial, tycker dessutom inte om glasbaksida när det är ett relativt standardverk! Annars trevligt med monopusher

Edit: borde varit 39mm också
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
De har flera fina modeller på sista tiden. Denna tillhör verkligen det gänget! Riktigt fin. Roligt med en-knapps-funktionen.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Den modellen är inte alls dum men jag föredrar personligen den nedan som det händer lite mer på urtavlan på samt att den har fördelen att den finns i storleken 39mm (och även 40mm för den delen). Datumvisningen hade jag nog kunnat klara mig utan men man kan ju inte få allt...

l27334920.jpg
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Den modellen är inte alls dum men jag föredrar personligen den nedan som det händer lite mer på urtavlan på samt att den har fördelen att den finns i storleken 39mm (och även 40mm för den delen). Datumvisningen hade jag nog kunnat klara mig utan men man kan ju inte få allt...

l27334920.jpg
Den var snygg. vad heter den modellen?
 
Topp