• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

luddviig

Panerai
Många fina ur i denna tråd, tänkte ta lite hjälp från er o fråga om någon vet vad denna modell kallas, eller ännu bättre vad den har för refnr? Tack :)
9179741_fullscreen.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ref ck2639 om det är en likadan som min... cal 266 på verket.

Snygg klocka luddviig!

Edit: Annars kan du få fram tillverkningsår och ref om du kikar på insidan av boettlocket och skriver in det nummer som står där i Omegas databas.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nu har jag skickar en förfrågan till farfarsklocka om service på dessa. Om han inte skulle åta sig jobbet så vore det grymt om någon här kunde ge tips på en urmakare/hobbyurmakare som ni använder och litar på. Vill ni inte outa på forumet så fungerar ju även ett pm :D

På den svarta synkar inte visarna som de skall. Borde väl bara vara att flytta dem rätt eller?

20140823_123649.jpg


Tacksam för all hjälp/tips jag kan få :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu har jag skickar en förfrågan till farfarsklocka om service på dessa. Om han inte skulle åta sig jobbet så vore det grymt om någon här kunde ge tips på en urmakare/hobbyurmakare som ni använder och litar på. Vill ni inte outa på forumet så fungerar ju även ett pm :D

På den svarta synkar inte visarna som de skall. Borde väl bara vara att flytta dem rätt eller?

20140823_123649.jpg


Tacksam för all hjälp/tips jag kan få :)

Bara att flytta dem ja.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
En forummedlem tyckte jag skulle dela med mig av min De Ville här också. Så då tar jag och gör det helt enkelt! Min första riktiga klocka som införskaffades för någon månad sedan.


Grattis till fin första klocka och välkommen! Om det går för dig som för många andra lär det inte bli din sista:)
 

trumpetera

Panerai
750f8295b0c671df9bb2e39a2280472c.jpg


Tycker mycket om denna.

Cal.344, enligt en mycket trevlig man som på den tiden sas. VAR Omegas vintage-avdelning (innan Omega kom på att man kunde tjäna en krona eller två på detta, och man kunde maila eller för den delen ringa direkt till honom!) är denna klocka kronometer-certifierad, och levererad till Sverige 1955.

Har ett otroligt slitet beads-of-rice till den, men skulle gärna hitta ett i bättre skick som inte kostar som en ny Omega...

Treflig afton, allihop!
 
750f8295b0c671df9bb2e39a2280472c.jpg


Tycker mycket om denna.

Cal.344, enligt en mycket trevlig man som på den tiden sas. VAR Omegas vintage-avdelning (innan Omega kom på att man kunde tjäna en krona eller två på detta, och man kunde maila eller för den delen ringa direkt till honom!) är denna klocka kronometer-certifierad, och levererad till Sverige 1955.

Har ett otroligt slitet beads-of-rice till den, men skulle gärna hitta ett i bättre skick som inte kostar som en ny Omega...

Treflig afton, allihop!

Jag verkligen njuter av hela den här tråden!
 
Senast ändrad:

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Väldigt fina klockor i denna tråd. Speciellt för en Omegafantast som mig. En hel del roliga kalibrar. Kul!
Dessa är de Omegor jag använder mest nuförtiden. Har lite andra vintageomegor i samlingen som mest samlar damm. (Orkar inte fota dem.)

gjTARHp.jpg


En lite tråkigare vanliljvariant som dock är väldigt fin och stilren (och passar därför ypperligt till kostym):

IclqKXG.jpg


Och sedan en lite roligare modell:

tdr39Yi.jpg

t2qJCBX.jpg

L5lDymf.jpg



Måste bara få tummen ur och få glaset polerat på denna sista, alternativt beställa glas.

Läderförvaring som vanligt från det egna företaget :pompus:
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Väldigt fina klockor i denna tråd. Speciellt för en Omegafantast som mig. En hel del roliga kalibrar. Kul!
Dessa är de Omegor jag använder mest nuförtiden. Har lite andra vintageomegor i samlingen som mest samlar damm. (Orkar inte fota dem.)

gjTARHp.jpg


En lite tråkigare vanliljvariant som dock är väldigt fin och stilren (och passar därför ypperligt till kostym):

IclqKXG.jpg


Och sedan en lite roligare modell:

tdr39Yi.jpg

t2qJCBX.jpg

L5lDymf.jpg



Måste bara få tummen ur och få glaset polerat på denna sista, alternativt beställa glas.

Läderförvaring som vanligt från det egna företaget :pompus:

Du har inte lust att göra dig av med någon av dem som samlar damm?? ;)
 

MrGoran

Cartier
20160402_170449_resized.jpg
På lokala auktionskammaren klippte jag denna idag. 2914-4, Cal 285 från ca 1960 enl. serienummret. Efter två timmar tickar den fortfarande.Men min puls är fortfarande hög. Är det nåt och tänka på när den lämnas in för glasbyte och service.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
20160402_170449_resized.jpg
På lokala auktionskammaren klippte jag denna idag. 2914-4, Cal 285 från ca 1960 enl. serienummret. Efter två timmar tickar den fortfarande.Men min puls är fortfarande hög. Är det nåt och tänka på när den lämnas in för glasbyte och service.
Kool! Var det en lokal auktion här i Sverige? Ett riktigt fynd? Vem skall du lämna in den till? Är ju rätt högt värde på tavla visare...
 

MrGoran

Cartier
Lokal landbygdsauktion (nåt dödsbo) På nätet visade de bara en guldcertina, men på visningen i går låg denna bredvid samt en Omega Geneve Dynamic som jag bjöd lite halvhjärtat på efter Railmastern, Lite ångrar jag att jag inte klippte den med.
Jag bor rätt mitt i Småland så jag brukar lämna in klockorna Lindahls i Vetlanda. Eller skall jag välja nån annan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lokal landbygdsauktion (nåt dödsbo) På nätet visade de bara en guldcertina, men på visningen i går låg denna bredvid samt en Omega Geneve Dynamic som jag bjöd lite halvhjärtat på efter Railmastern, Lite ångrar jag att jag inte klippte den med.
Jag bor rätt mitt i Småland så jag brukar lämna in klockorna Lindahls i Vetlanda. Eller skall jag välja nån annan.
Härligt, håll i den hårt och sälj den inte till mig eller @Donkii för 50'+ Har ingen koll på Lindahls så kan egentligen inte uttala mig om det. Ser även ut som att det sitter fel glas? De ska väl ha en bred inre spännring? Du borde leta rätt på en, har ingen aning om de rätta finns nya.
 
Topp