• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The sign 1603

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Bilens digitala klocka är i blickfånget varje gång man sätter sig tillrätta i sätet.
Och två dagar i rad har klockan visat, inte vilka siffror som helst, utan dessa kusligt välkända 16:03.
Är detta ett tecken??
Vad är sannolikheten för just dessa siffror och dessutom två dagar i rad...
Det måste finnas fler historier här på forumet om att se klockors beteckningar lite överallt...nästan som om uren ropar på mig, dig, oss.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Jag har en tendens att, av någon anledning, väldigt ofta råka slänga ett öga på klockan (oftast den på jobbdatorn) då den är 12:34.
Naturligtvis måste jag då också fortsätta räkna i huvudet, 5-6-7-8...
 

jabla

Sarlacc
Bilens digitala klocka är i blickfånget varje gång man sätter sig tillrätta i sätet.
Och två dagar i rad har klockan visat, inte vilka siffror som helst, utan dessa kusligt välkända 16:03.
Är detta ett tecken??
Vad är sannolikheten för just dessa siffror och dessutom två dagar i rad...
Det måste finnas fler historier här på forumet om att se klockors beteckningar lite överallt...nästan som om uren ropar på mig, dig, oss.
Glasklart! Du skall köpa en 1603. :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är väl inte så märkligt egentligen då klockan faktiskt är 16:03 en gång per dygn... ;))
Det som är det märkliga är inte att man sitter i bilen vid den tiden. Det märkliga är att jag tittar på klockan bara den gången jag vrider på tändningen. Och att det skulle sammanfalla så att jag ska starta bilen just 16.03 två dagar i rad är allt lite märkligt.
 

jabla

Sarlacc
Ja, visst är det ett tecken!! ;)
Min första Rolex är en 1603 sedan har det bara blivit fler. Kan det bli tydligare? :)


Datejust1603.jpg
 

jabla

Sarlacc
Känns som priserna på DJ ökat ganska snabbt sista tiden så se till att det inte är akut servicebehov på den du köper.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Eftersom jag inte är nån direkt Rolex-nörd fattade jag inte ens vad den här tråden först handlade om.
Nu framgår mitt tidigare inlägg som än flummigare. :bag:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Eftersom jag inte är nån direkt Rolex-nörd fattade jag inte ens vad den här tråden först handlade om.
Nu framgår mitt tidigare inlägg som än flummigare. :bag:
Nja, eg handlade det om ett (om man vill) lite mystiskt sammanträffande av siffror, men det bjöd in till lite av varje att diskutera. I skolan hade fröken sagt ämnesflykt men här säger vi en trevlig diskussion av lite av varje :)
 
  • Like
Reactions: Nic

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mer är ju givetvis bättre, men det kan vara svårt att hitta....
Det är lite lurigt det där i och med att man tydligen kan bromsa amplituden medvetet vid Rolex-service. En Rolex kan tydligen även ha bra amplitud men ändå vara torr eller ha vissa slitna delar som inte påverkar amplituden. En Rolle med bra amplitud kan alltså ändå ha servicebehov.

Med andra ord bör man se amplituden som en fingervisning. Det beror väl på hur petig man är i och för sig, bra amplitud, bra gångavvikelse och bra reserv lugnar ju de flesta.

Man kan kolla amplituden i uppdraget läge och jämföra med en ny mätning efter ett dygn för att få bättre indikation.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Bilens digitala klocka är i blickfånget varje gång man sätter sig tillrätta i sätet.
Och två dagar i rad har klockan visat, inte vilka siffror som helst, utan dessa kusligt välkända 16:03.
Är detta ett tecken??
Vad är sannolikheten för just dessa siffror och dessutom två dagar i rad...
Det måste finnas fler historier här på forumet om att se klockors beteckningar lite överallt...nästan som om uren ropar på mig, dig, oss.
Det kan ju vara så att du slutar jobbet samma tid varje dag... ;)

Annars så låter det som att du upplever Baader-Meinhof-fenomenet, en rätt kul liten grej som hjärnan gör - kallas även för frekvens-illusion.
http://science.howstuffworks.com/life/inside-the-mind/human-brain/baader-meinhof-phenomenon.htm
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är lite lurigt det där i och med att man tydligen kan bromsa amplituden medvetet vid Rolex-service. En Rolex kan tydligen även ha bra amplitud men ändå vara torr eller ha vissa slitna delar som inte påverkar amplituden. En Rolle med bra amplitud kan alltså ändå ha servicebehov.

Med andra ord bör man se amplituden som en fingervisning. Det beror väl på hur petig man är i och för sig, bra amplitud, bra gångavvikelse och bra reserv lugnar ju de flesta.

Man kan kolla amplituden i uppdraget läge och jämföra med en ny mätning efter ett dygn för att få bättre indikation.
Jag vet att men kan laborera med amplituden, men det är en pusselbit iaf. Är gångavvikelse, gångreserv, amplitud inom marginalerna så får man lita på det tycker jag. Sen hör man ju lite på säljaren oxå om hem är seriös mm.
 
Topp