• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tidsavikelse - Hur viktigt

Hej!

En kortare fundering där det vore intressant att höra folks synpunkter på saken. Jag misstänker att detta är första gången ämnet förs på tal i en egen tråd, i varje fall avslöjade inte sökfunktionen att ämnet har diskuterats tidigare.

Hur viktigt är det att en klocka ska gå så "rätt" som möjligt? Är det rimligt att exempelvis en Certina presterar bättre i avvikelser än t ex Lange när det skiljer sig några hundra tusen? Nu förstår ju även jag att man inte köper en Lange 1 för att ha en så Bra klocka som möjligt, utan snarare för att komma åt designen, materialet och hantverket skulle många säga. just hantverket skulle man dock kunna ifrågasätta om ett avkall är att klockan går sämre, borde inte ett av de främsta målen med en klocka vara att gå så bra som möjligt?

Eller?

En billig quartz kommer ju i princip alltid gå bättre än en mekanisk klocka.
Rent spontant så känns tidsavvikelse rätt oviktigt sålänge det inte rör sig om riktigt stora avvikelser.

En billig quartz kommer ju i princip alltid gå bättre än en mekanisk klocka.
Rent spontant så känns tidsavvikelse rätt oviktigt sålänge det inte rör sig om riktigt stora avvikelser.

Givetvis, så låt oss jämföra mekaniska med mekaniska och quartz med quartz.

Vad är riktigt stora avvikelser i det här sammanhanget?

Bättre klockor bör ju uppfylla COSC till att börja med. https://en.m.wikipedia.org/wiki/COSC
Sen har väl både Omega och Rolex börjat med lite bättre krav men kommer inte ihåg aktuella akronymer. Själv bryr jag mig inte så mycket om gångnoggrannheten.
image.png

Viktigast att veta med sig att verket är i bra skick och översett relativt nyligen. Sedan inom 10-15+/- per dygn så är jag nöjd. Har nästan aldrig en klocka igång så länge att jag hinner märka avvikelse. Winder-lös och varierar ca 6 ur.

Rolex garanterar sedan sommaren 2015 intervallet +2/-2 sekunder/dygn på samtliga sina modeller. Då anser jag att det är viktigt att klockan skall hålla det. Min 116710LN går stabilt <0,5 sekunder/dygn snabbt, d v s inom det intervall tillverkaren utlovat

Känner inte att det är speciellt viktigt för mig. Vill ju givetvis att klockan ska gå bra men jag kollar oftast tiden på telefonen iallafall!

Äsch, går en klocka helt tok fel är det väll en sak. Men ska jag passa något punkligt kollar jag ändå telefonen.

Dyra ur skall gå inom COSC, eller vad som utlovas.

När det har gått några år och närmar sig serviceintervall, så måste man kunna förlåta. Min ETA 2824 är 10 år utan service och går typ -3 till -5 och det förlåter jag, lätt. I början var jag jättenoga med att rucka för att få så exakt gång som möjligt, men jag har blivit lite lugnare med tiden.

Att RM har de hårdaste kraven är ganska förståligt när man kikar närmare på deras tillverkning och urverk!
Dock tycker jag att AP, Patek osv har utrymme att bättra sig lite. (Detta är en svårare uppgift att göra pålitligt och kontinuerligt än att tillverka massa roliga komplikationer!)

Hur bra en tillverkare kan få sitt urverk att hålla tiden är ett mått på hur bra denna tillverkares urverk är, punkt.

Om en AP håller tiden sämre än en Rolex i likvärdiga förhållanden, så är AP<Rolex.

Hur bra en tillverkare kan få sitt urverk att hålla tiden är ett mått på hur bra denna tillverkares urverk är, punkt.

Om en AP håller tiden sämre än en Rolex i likvärdiga förhållanden, så är AP<Rolex.
För mig är det tvärt om, ju mer handpåläggning desto roligare, bryr mig inte om tidhållningen så länge det är inom tillverkarens tolerans!

Att RM har de hårdaste kraven är ganska förståligt när man kikar närmare på deras tillverkning och urverk!
Dock tycker jag att AP, Patek osv har utrymme att bättra sig lite. (Detta är en svårare uppgift att göra pålitligt och kontinuerligt än att tillverka massa roliga komplikationer!)

Men AP gör väl urverk till RM? Och har en ägardel i RM.
Åtminstånde de mest komplicerade görs av Audemars Piguet/Renaud et Papi som jag förstått.

Men AP gör väl urverk till RM? Och har en ägardel i RM.
Åtminstånde de mest komplicerade görs av Audemars Piguet/Renaud et Papi som jag förstått.

Stämmer. APRP ägs av både Audemars och Mille, men AP äger 10% av RM.
Samtliga av APs skeleteringar och komplicerade verk tillverkas av APRP verkstaden.
De gör även mycket frilans jobb i specialfall åt andra märken. Breitling Mulliner Tourbillon är till exempel tillverkad av APRP.

Det viktiga är att tillverkaren redovisar vad vi skall förvänta oss, så kan vi själva välja mellan handpåläggning och +- 6 sek eller senaste supersvarven/fräsen och/eller silicon overcoil spring och +- 2 sek, allt efter eget tycke och smak. RMs toleranser är imponerande.

En intressant notering måste ändå vara att Rolex som väl tillverkar mer klockor per år än vad Patek Phillipe gjort totalt sedan märket grundades (har jag läst någonstans) har en striktare garanterad gångavvikelse för samtliga sina klockor. Rolex: +2/-2 sekunder/dygn vs. Patek Philippe: +2/-3 sekunder/dygn

Personligen känns det inte jätteviktigt. Det där med hur noggrann en klocka är känns som rena lotteriet ibland. Har några klockor med samma typ av urverk men gången diffar rätt bra, antar det beror på hur mycket klocktillverkaren "gullat" med klockan.

Jag går efter hur uret ser ut, kvalitet, funktioner samt avvikelse. Avvikelse går lite under kvalitet för mig och jag blir lite smått irriterad när en mekanisk klocka avviker 10-15sek per dag. Siktar därför ofta gärna på en klocka med ett relativt bra urverk som är väljusterad. Brukar vara nöjd om den går bättre än +5sek per dag. Har faktiskt inhandlat några kvarts på senare tid pga detta för att ha i rotation. Kvarts kan vara lite roligt också, sbcm023 med 8F verket och en AT med caliber 1538 (är iofs inget speciellt urverk).

Tillbaka
Topp