• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidsgivare 195 och Stol Nummer 4

Gummo

Joker
2-Faktor
dibs = tjing pax
Bra stuk på grejorna! Grattis till klocka och stolar!
Tack! Vardagsrummet och klocklådan börjar arta sig. Kalsonglådan och garderoben, not so much...
Tack @Ragge!
Galet cool! Gratulerar till grymt köp!
Thanks!!! Den känner sig hemma här redan.
Den du! Mycket bra där Gummo! Grattis! Allt med TG är på topp! Tavlan, visarna, verket, boetten! Allt!
Man tackar!!!
Där satt den. Snyggt fångat.
Det är lite historia i dom där TGarna slit den med hälsan.
Tack! Håller med. Roligt med klockor som vart med om lite.
Grymt bra @Gummo !
Jäklar vad du plockar på dig nu, mycket godis i samlingen:)
Grattis!!
Tack tack @Weasel ! Du har väl hordat hem en del själv i år ;) Grattis! Såg ut som ett trevligt paket du fick idag.
Den du snajpa från @jakob.dala alltså! Han grät..
Jo, men han fick ju en liten tröstklocka. Inte lika hårig som denna men ändå... en lite 5508 är plåster på såren efter en missad klocka på Tratten.
Hatten av för ateleriklockan ! Funkis möter precision. Ungefär samma sak. Sittsen på stolen är nog en Silva, Edsbyn var ju en djävlar på ugnsbakat böjträ,
och stativet kan vara Motala mek. alt. någon skånsk tillverkare. Fantastiskt härlig stol: dom redovisade skruvarna på ovansidan av sitsen, kurvaturen på sitsen.
Form o stilsäker, som en del vitageur.... Ps. Undrar hur många tuggummin det sitter under stolar o.dyl. Ditt är i alla fall det första i bild på detta eminenta forum D.s
Tack! De är grymma stolarna. Han hade trettio men jag fick bara in 14 i Saaben. Skulle fan åkt tbks och hämtat resten. Det står "balle" i blyerts under en (inte jag, lovar!!!) och pillade bort en snus innan jag stoppade in bakluckan.
Cool klocka och bra storlek också på den!
Tack! Ja fan 40mm är inte så vanligt på femtiotalsklockor. Känns stabil!
Blev ju bra det där! Bra köp!
Tack tack!
En kul klocka, grattis....var det inte nån på KS som satt på en påse NOS visare för ett tag sedan......just sayin....
Tackar!!! NOS-prylar är inte riktigt min grej riktigt men en påse visare kan ju va kul. En liiite bättre tavla skulle jag dock inte tjura över men vafan, roligare att det syns att sakerna vart med än tvärt om.
Tack! Cool är bara förnamnet faktiskt. Nästan så att en så tuff kille som jag blir lite skraj när jag kollar ner på handleden:D
 

Greven

Audemars
Härligt med en klocka med sådan historia. Tre kronor graverat på baksidan är ju så härligt, kommer inte på något bättre ord. Är det ett originalband? Körde svenska försvaret med nato? Gratulerar till köpet!
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Härligt med en klocka med sådan historia. Tre kronor graverat på baksidan är ju så härligt, kommer inte på något bättre ord. Är det ett originalband? Körde svenska försvaret med nato? Gratulerar till köpet!
Tack! De körde nog med stadiga läderband på femtiotalet men det kanske @fc2 @hejo eller @SjööSandström kan svara på vad det var för band original? Detta är ett heavy duty från Cousins UK för 2.75 GBP. Bra snöre för en bråkdel av vad en del handlare tar för sopiga kina-naton.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Avundsjuk både på klockan och stolarna. Får väl ta tag i nåt stolprojekt ;)
image.jpg


Måste få kika på 195an snart.
Grattis
 

Macklin

Cartier
Jag gillar de här gamla militära beteckningarna och förkortningarna; Tidsgivare, inte en klocka eller armbandsur, nejnej. Här har vi att göra med något mer seriöst, tar artilleristen inte sekunderna på allvar står den egna sidans liv på spel och ryssen kan ostört vanhelga fosterländsk jord. Då krävs en Tidgivare 195 för att ge stunden det allvar som krävs. :)

Lite läsning från Nymans blogg om service på en dylik klenod med bilder på verket.
http://www.nymansur.com/blogg/2014/03/07/lemania-tg-195-svensk-klockhistoria/
 

hejo

Panerai
Tack! De körde nog med stadiga läderband på femtiotalet men det kanske @fc2 @hejo eller @SjööSandström kan svara på vad det var för band original? Detta är ett heavy duty från Cousins UK för 2.75 GBP. Bra snöre för en bråkdel av vad en del handlare tar för sopiga kina-naton.
Grattis, här händer det grejjer när man tittar bort en stund......
Ser ut att vara en riktigt fin boett dessutom. Orginalbanden till gamla M-nummer ur har varierat över tiden då dessa betraktats som förbrukningsvara. Har aldrig sett några märkta band. När det gäller 195:an så for ju dessa in och ut från förråden fån 50-talet till 80-talet så när de skulle ut till nästa befattningshavare så tog man lite av vad som stod till buds, dessutom så var det många som skaffade band själva. När det gäller Viggen (som är mycket yngre) så vet vi att dessa levererades med ett canvasliknande band vilket ingen som är initierad sett i verklighet eller på bild (bara hört från de piloter som fick klockan som ny). Man skulle nog kunna dryfta sig till att det i praktiken inte finns några orginalband.....
 

rogart-63

Patek
Grattis i efterskott . Har helt missat denna tråden . En TG 195 är väl alla klocknördars våta dröm klocka . Stolarna ser riktigt rejäla ut . Känner igen dom sen lumpen .
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Grattis, här händer det grejjer när man tittar bort en stund......
Ser ut att vara en riktigt fin boett dessutom. Orginalbanden till gamla M-nummer ur har varierat över tiden då dessa betraktats som förbrukningsvara. Har aldrig sett några märkta band. När det gäller 195:an så for ju dessa in och ut från förråden fån 50-talet till 80-talet så när de skulle ut till nästa befattningshavare så tog man lite av vad som stod till buds, dessutom så var det många som skaffade band själva. När det gäller Viggen (som är mycket yngre) så vet vi att dessa levererades med ett canvasliknande band vilket ingen som är initierad sett i verklighet eller på bild (bara hört från de piloter som fick klockan som ny). Man skulle nog kunna dryfta sig till att det i praktiken inte finns några orginalband.....
Tackar och tack för info! Boetten är riktigt fin. Då gör jag på samma sätt som tidigare ägare, tar de band som finns till hands.

Grattis i efterskott . Har helt missat denna tråden . En TG 195 är väl alla klocknördars våta dröm klocka . Stolarna ser riktigt rejäla ut . Känner igen dom sen lumpen .
Tack, tack! Kanske var du som kleta dit tuggummit eller skrev balle under nån av mina ;)
Apropå TG 195 - såg att den här kom och gick förra veckan på ett säljforum - jäklar den hade jag velat hugga:
https://omegaforums.net/threads/swedish-military-lemania-tg-195-1958-excellent-condition.29001/
Såg den också, väldigt fin tavla på den!
 

hejo

Panerai

Gummo

Joker
2-Faktor
Det va en riktigt möglig 195 Gummo. Hade kunnat skaffa en mycket finare åt dig *retas*
:p
Ja det tror jag nog och jag ska för alltid minnas din oerhörda hjälpsamhet!
Kul klocka. Grattis.
Tackartackar!
Shit, helt missat denna tråd. Härlig kombo! Denna fanns på "Tratten-span-listan", kul att den hamnade här.
Tack! Det är härligt med kronmärkta saker för en gammal vapenvägrare som jag:)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ja det tror jag nog och jag ska för alltid minnas din oerhörda hjälpsamhet!

Tackartackar!

Tack! Det är härligt med kronmärkta saker för en gammal vapenvägrare som jag:)

Haha det är så när man måste gå i led och gubbfan är seg som sirap. Men en vacker dag kanske han tar sitt förnuft till fånga och släpper dom !
 
Topp