• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbakadragen Rolex 6694, låt oss göra något skoj.

Marquise

Omega
Då så, då har jag bestämt mig för att behålla denna klocka som jag faktiskt har lite förkärlek till då det var min första klocka som jag köpte här för något år sedan. I min andra tråd; https://klocksnack.se/threads/tråkigt-besked-ang-första-rolex.91078/#post-2279287 kan ni se vad som hände vilket gjorde att jag började gå i säljtankar. Men efter en del tillbakadraganden från potentiella köpare och faktiskt lite av en säljångest har jag nu valt att behålla denna, det värsta som kan hända är att jag har en födelsedagspresent till syster när hon fyller år.

Nu till min diskussionen, klockan går då inte som den ska och behöver ses över. Det är även en trasig länksida som behöver bytas ut. Som kan läsas i den andra tråden är boett, bezel och bakboett inte i tillräckligt bra skick enligt AD;s riktlinjer och behöver bytas ut. Det finns även en diskussion angående tavlan då den är ommålad eller inte vilket jag personligen inte kan avgöra.

Nu vill jag göra något kul med denna, vet inte riktigt vad. Restaurera helt, byta ut specifika delar, modifiera till specifikt ändamål eller bara låta ligga i byrålådan.

Ideér, förslag alternativt om någon sitter på lite spare parts till en 6694 får de gärna höra av sig. Lite mer bilder

IMG_2552.jpg


Försök till en fokuserad bild på tavlan.

IMG_2588.jpg
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Du har ju fått ett förslag av mig, har du kollat upp det alternativet? Tror det är det bästa sättet att gå om du vill få den välfungerande utan ADs hjälp.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag hade köpt en ny tavla och lämnat in den till typ Dr. Watch så den funkar... Och skita i att bada helt enkelt :)
 

Marquise

Omega
Jag hade köpt en ny tavla och lämnat in den till typ Dr. Watch så den funkar... Och skita i att bada helt enkelt :)
Har faktiskt också tänkt på en ny tavla, dock vet jag inte vad jag är sugen på. Frågan är om jag orkar jaga fram en orörd dial eller om man ska leta upp en rolix aftermarket.


Har faktiskt kikat lite på Gummos Seiko, hade ju varit fruktansvärt roligt.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Har faktiskt också tänkt på en ny tavla, dock vet jag inte vad jag är sugen på. Frågan är om jag orkar jaga fram en orörd dial eller om man ska leta upp en rolix aftermarket.
Orkar att jaga? AD borde kunde beställa hem till dig.



Har faktiskt kikat lite på Gummos Seiko, hade ju varit fruktansvärt roligt.
 

Marquise

Omega
Inte jättesugen på att köpa en ny tavla från AD till detta ur, komplikationerna som finns nu är kostsamma nog för att den bara ska få ligga i en byrålåda. Skulle vara om jag stötte på någon trevlig tavla.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Nån här på forumet borde ju ha nån tavla som ändå bara ligger.
Kanske få tag i en snygg Musse Pigg tavla.

Sen är det ju som du säger synd om den bara blir liggande.
Visst det kommer att kosta en slant att fixa även vid ett billigare alternativ än hos AD, men efter det har du en riktigt bra fin vardagsklocka i många år framöver.
 

Marquise

Omega
Nån här på forumet borde ju ha nån tavla som ändå bara ligger.
Kanske få tag i en snygg Musse Pigg tavla.

Sen är det ju som du säger synd om den bara blir liggande.
Visst det kommer att kosta en slant att fixa även vid ett billigare alternativ än hos AD, men efter det har du en riktigt bra fin vardagsklocka i många år framöver.

Lite så känner jag också kring Musse, för tillfället tycker jag dock att AD kostar mer än det smakar. Köper jag hellre något roligare!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite så känner jag också kring Musse, för tillfället tycker jag dock att AD kostar mer än det smakar. Köper jag hellre något roligare!
Du kan säkert köpa en billig aftermarket stella till en också. Men jag hade nog behållt allt och bara låtit någon olja upp den och byta fjädern om den var knas. Länken är svårare, antingen att blanda in aftermarketdelar eller skicka till någon som kan laga. Beror ju på om du vill bära den med lite aftermarketdelar eller ej? Vill du inte hade jag nog lagt ut den på tradera.
 

Marquise

Omega
Du kan säkert köpa en billig aftermarket stella till en också. Men jag hade nog behållt allt och bara låtit någon olja upp den och byta fjädern om den var knas. Länken är svårare, antingen att blanda in aftermarketdelar eller skicka till någon som kan laga. Beror ju på om du vill bära den med lite aftermarketdelar eller ej? Vill du inte hade jag nog lagt ut den på tradera.
Länken har jag fått pris av AD att få lagad för 2600;- vilket är en billig slant egentligen. Personligen har jag inga större problem med aftermarket, det som hade tärt lite på mig är om jag byter ut något original mot aftermarket av snålhet. Men en målad tavla mot en aftermarket gör mig ingen skillnad. Intresset för originaldelar föll även lite när jag fick slitagebeskedet från Nyman. Hade någon orkat sig på att endast byta fjäder, olja in och kanske byta någon bakning hade det varit av intresse.

Tradera är också en möjlighet, men har ändå bestämt at intresset ligger i att behålla.
 

Marquise

Omega
Länksida hittad av en prick här på forumet! Lite stretch och matcher inte riktigt min andra länksida i slitage, men fortfarande väldigt värt. Tänkte göra som stomatologen och se hur mycket sluts som sitter i. Återkommer
 
Topp