Nu när jag äntligen har lärt mig tillverka en skruv alldeles själv tänkte jag att det kunde vara en kul grej att dela med mig av. Jag blev själv lite chockad över hur många moment det var för en enkel skruv (när den ska tillverkas för hand och ”urmakarmässigt”) och det kanske finns någon annan som är intresserad, vem vet?
Här nedan kommer en enkel beskrivning av de olika moment med tillhörande bilder för tillverkning av en rätt stor skruv till ett väggursverk (blir lättare att fota en större skruv).
OBS! Detta är min första skruv och resultatet kommer förhoppningsvis bara bli bättre och bättre ju fler jag gör.
Vi börjar med att välja ut en bit silverstål med lämplig diameter för skruven vi ska tillverka.
Sedan sågar vi ut en bit som är någon cm längre än totallängden på skruven så vi kan fästa den i svarven och ändå kunna komma åt hela skruvens längd.
Då var det dags att börja svarva! Tar ner diametern där gängan ska vara, gör den någon mm längre än slutprodukten då man vill göra den konisk längst ut för att enkelt få på gängverktyget i nästa steg. I detta fall ska vi ha en M2,5 gänga, svarvar då ner diametern till 2,42mm så inte gängan blir för spetsig och skör.
När vi har gjort spetsen konisk gör vi gängan med ett gängverktyg och lite gängpasta.
När vi är nöjda med gängan kapar vi gängan till önskad längd och i detta fall vill vi även svarva till en tapp längst ut. Vi svarvar även ett instick längst in på gängan då gängvertyget inte klarar av att göra gängan hela vägen in mot skruvskallen. Detta för att skruven ska gå att skruva in helt.
Såga av stålet så skruvhuvudet blir lite tjockare än slutmålet.
Nu vill vi såklart svarva till skruvhuvudet och ge den rätt tjocklek. Men för att kunna spänna fast den gängade delen i svarven utan att skada den tillverkar vi först en mässingsbit med invändig gänga.
Som vi skruvar in skruven i och spänner fast i svarven.
När vi har svarvat ner skruvskallen till önskad tjocklek (vi lämnar några hundradels mm till en lätt avrundning senare) sätter vi upp den i skruvstädet och filar till skåran med en speciell fil.
Sen ger vi skruvskallen sin slutgiltiga form med hjälp av svarven och ett slippapper (lite svårt att se på bild men den är lätt avrundad).
Sen är det dags att härda stålet. Vi värmer snabbt upp stålet till ca 800 grader och kyler sedan snabbt i glaset nedan (bilden tagen från en video, därav kvaliteten).
När skruven är härdad är den väldigt hård och spröd, därför vill vi anlöpa den så den återfår en del av sin seghet. Vi slipar därför bort oxiden från skruvskallen (för att kunna se färgskillnaderna) och placerar hela ekipaget på en värmeplatta.
När skruven långsamt har kommit upp i ca 280 grader får den en djupblå färg och har då fått tillbaka en perfekt mängd seghet som man vill ha i en skruv.
Nu är skruven egentligen färdig, rent praktiskt i alla fall. Men nu är det dags att göra den fager för ögat.
Vi börjar med att rensa bort all oxidering från skruven med hjälp av slippapper, som tidigare visat, samt en micromotor med en mjuk borste. Vi kör den i motsatt riktning jämfört med svarven och med lite putsmedel kan vi rensa gängan från oxid.
Sen ger vi skruvskallen en fin finish med slippapper och tvättar den sen helt ren i ultraljudstvätt.
Alla små partiklar kanske inte är helt borta efter badet, så vi gnuggar skallen med flädermärg för att få bort det sista.
Dags för sista steget i denna långa men roliga resa. Tillbaka till värmeplattan för att återigen värma upp den till ca 280 grader och därmed ”blånera” den.
Äntligen är skruven redo för användning!
Tack till er som orkat läsa igenom detta långa och tradiga inlägg. Och stort tack till KS! Utan Klocksnack hade jag aldrig kommit på tanken att nörda ner mig i detta.
Trevlig helg på er (om ni läser det idag), på återseende!
/Jonathan
Här nedan kommer en enkel beskrivning av de olika moment med tillhörande bilder för tillverkning av en rätt stor skruv till ett väggursverk (blir lättare att fota en större skruv).
OBS! Detta är min första skruv och resultatet kommer förhoppningsvis bara bli bättre och bättre ju fler jag gör.
Vi börjar med att välja ut en bit silverstål med lämplig diameter för skruven vi ska tillverka.
Sedan sågar vi ut en bit som är någon cm längre än totallängden på skruven så vi kan fästa den i svarven och ändå kunna komma åt hela skruvens längd.
Då var det dags att börja svarva! Tar ner diametern där gängan ska vara, gör den någon mm längre än slutprodukten då man vill göra den konisk längst ut för att enkelt få på gängverktyget i nästa steg. I detta fall ska vi ha en M2,5 gänga, svarvar då ner diametern till 2,42mm så inte gängan blir för spetsig och skör.
När vi har gjort spetsen konisk gör vi gängan med ett gängverktyg och lite gängpasta.
När vi är nöjda med gängan kapar vi gängan till önskad längd och i detta fall vill vi även svarva till en tapp längst ut. Vi svarvar även ett instick längst in på gängan då gängvertyget inte klarar av att göra gängan hela vägen in mot skruvskallen. Detta för att skruven ska gå att skruva in helt.
Såga av stålet så skruvhuvudet blir lite tjockare än slutmålet.
Nu vill vi såklart svarva till skruvhuvudet och ge den rätt tjocklek. Men för att kunna spänna fast den gängade delen i svarven utan att skada den tillverkar vi först en mässingsbit med invändig gänga.
Som vi skruvar in skruven i och spänner fast i svarven.
När vi har svarvat ner skruvskallen till önskad tjocklek (vi lämnar några hundradels mm till en lätt avrundning senare) sätter vi upp den i skruvstädet och filar till skåran med en speciell fil.
Sen ger vi skruvskallen sin slutgiltiga form med hjälp av svarven och ett slippapper (lite svårt att se på bild men den är lätt avrundad).
Sen är det dags att härda stålet. Vi värmer snabbt upp stålet till ca 800 grader och kyler sedan snabbt i glaset nedan (bilden tagen från en video, därav kvaliteten).
När skruven är härdad är den väldigt hård och spröd, därför vill vi anlöpa den så den återfår en del av sin seghet. Vi slipar därför bort oxiden från skruvskallen (för att kunna se färgskillnaderna) och placerar hela ekipaget på en värmeplatta.
När skruven långsamt har kommit upp i ca 280 grader får den en djupblå färg och har då fått tillbaka en perfekt mängd seghet som man vill ha i en skruv.
Nu är skruven egentligen färdig, rent praktiskt i alla fall. Men nu är det dags att göra den fager för ögat.
Vi börjar med att rensa bort all oxidering från skruven med hjälp av slippapper, som tidigare visat, samt en micromotor med en mjuk borste. Vi kör den i motsatt riktning jämfört med svarven och med lite putsmedel kan vi rensa gängan från oxid.
Sen ger vi skruvskallen en fin finish med slippapper och tvättar den sen helt ren i ultraljudstvätt.
Alla små partiklar kanske inte är helt borta efter badet, så vi gnuggar skallen med flädermärg för att få bort det sista.
Dags för sista steget i denna långa men roliga resa. Tillbaka till värmeplattan för att återigen värma upp den till ca 280 grader och därmed ”blånera” den.
Äntligen är skruven redo för användning!
Tack till er som orkat läsa igenom detta långa och tradiga inlägg. Och stort tack till KS! Utan Klocksnack hade jag aldrig kommit på tanken att nörda ner mig i detta.
Trevlig helg på er (om ni läser det idag), på återseende!
/Jonathan