Long time no update!
Jag lovade tidigare att visa bilder när skruven var fastskruvad på sin slutgiltiga plats, men strax efter det bestämde jag mig för att utöka projektet lite och har inte blivit färdig för än nu…..så här kommer en uppdatering.
Kort efter att jag skrev första inlägget bestämde jag mig för att även bygga på en komplikation till detta projekt, jag är intresserad av att lära mig mer om tillverkning och att konstruera egna mekanismer så att lägga till en månfas kändes som ett lagom stort åtagande.
Jag ber om ursäkt i förväg då jag inte har varit lika duktig på att dokumentera allt här, det blev utspritt på en lite längre tid.
Så här såg det ut när jag avslutade förra inlägget. Löpverket, fjäderhuset och gånghaken är plockat från ett Westerstrand väggur. Resten har jag tillverkat själv med fil och svarv. Temporära verkskruvar i mässing sitter på här för att inte nöta onödigt på dom riktiga.
Lite ritningar på de två extra stolpar som behöver tillverkas för att månfasen ska fungera, den längre för ett 24h hjul som även kommer ha ett finger för att knuffa fram månhjulet och den korta för själva månhjulet.
För att 24h hjulet ska fungera korrekt behöver den en utväxling från timröret med 1:2 så den gör ett varv per dygn. Jag tillverkar då ett timrör som även har en driv på axeln med hälften så många tänder som det hjul jag kommer använda till 24h hjulet.
Jag tar ett hjul från en visarväxel till Westerstrand som 24h hjul, räknar tänderna (48st) och kollar vilken modul den har för tänderna så jag kan använda samma till driven.
Sätter upp mässingstång i svarven och svarvar fram rätt diameter.
Borrar hålet som ska gå fritt på centrumaxeln.
Svarvar till formen för att få på timvisaren och börjar fräsa de 24 tänderna.
Dags att börja med månhjulet, sätter upp en bred mässningsstång i svarven, svarvar till en plan yta, svarvar fram samma diameter som månhjulet kommer vara och filar till slut några spår längst fram för att låta limmet komma in bakom vid nästa steg.
Limmar sedan på en plåt i silverstål som jag har planslipat, svarvar den plan på andra sidan och även till rätt diameter. Borrar sedan hål i centrum för stolpen den ska sitta på.
Dags att fräsa tänder! Sätter fräsen lite off center för att få till rätt form på tänderna.
Sådär! 59 tänder för månfasen då den förenklat har en cykel på 29,5 dagar (man kan med ganska enkla medel få en mycket mer precis månfas men det är inte direkt syftet här ändå så jag höll det så simpelt som möjligt).
Markerade ut var månarna skulle sitta och dubbelkollade att det blev rätt med en profilprojektor (OH-apparat på steroider).
Upp i svarven igen med centrum för månen i centrum av svarven och svarvade ut för månarna.
Test av ingrepp mellan månhjulet och fingret som är dolt under 24h hjulet på bilden nedan, här finjusterade jag fingret för att få en så bra funktion som möjligt.
Svarvar fram månarna i brons med en pigg på undersidan för att få dem att kunna pressas på utan någon fästanordning i hjulets hål.
Dags att tillverka en ”jumper” för att månhjulet ska fixeras på rätt ställe och sedan snappa fram en gång per dygn.
Här på bilden har jag redan filat fram formen i silverstål (utan att ta ner den tunnaste delen helt), härdat och anlöpt stålet.
Då limmar jag fast den på en plan bit mässing och lägger ner den i ”vaggan” på bilden under. Där kan man höja och sänka ämnet i mitten på hundradelen av en millimeter för att kunna fila fram väldigt precisa och tunna delar som i detta fall.
Ämnet runt om hålet är av extremt tåligt ämne (tror det är volfram men är osäker) så man kan arbeta med filar och slipstenar utan att göra någon direkt skada på den delen.
När jumpern är färdig till formen sätter jag dit den för att kontrollera om den ligger bra mot månhjulet.
Den behöver förspännas lite för att ligga lite hårdare mot månhjulet. Lägger den på ett tennblock, använder en stång med stor diameter och bankar lite försiktigt på den med en gummihammare för att ge fjädern en liten lätt böj och på så sätt ligga lite hårdare mot hjulet.
Svarvar fram den kupade formen som jag vill ha på månarna.
Alla delar fungerar som de ska och det är dags att göra allt lite fint!
Jumpern får en långdragen finish, den kommer fästas med ett polerat och blånerat styrstift samt en polerad och blånerad skruv så den kontrasten kommer bli trevlig.
Själva månhjulet ger jag en finish som kallas ”charbonnage”. Man slipar först ytan till en väldigt fin yta, nästan polerad, för att sedan använda en spetsig bit kol och gnugga i önskat mönster på ytan som man även har olja på. Det ger en skimrande finish som är svår att fånga på bild. Sedan blånerade jag den till en blå/lila färg för att likna en solnedgång.
Med hjälp av sfäriska filar gör jag urgröpningar som ska likna kratrar.
Polerar sedan månarna och testar hur det ser ut monterat på månhjulet.
Gör även charbonnage på insidan av verkbottnarna, det ger en rätt häftig effekt.
Och här har vi slutprodukten!
Som ni förstår är det många fler delar som jag missade att dokumentera, så som visare, spärrhake, visarputs osv. Men inlägget kanske blev nog långt även utan allt det…..
Om ni har orkat läsa så här långt tackar jag för att er tid, och önskar er en god jul!
Med vänlig hälsning, Jonathan