• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TIMEX EXPEDITION SCOUT T49962

NQ2

Omega
Jag är väldigt förtjust i klockor som har stilen "Field Watch", tanken är nog att dessa ska efterlikna dom klockor som militärerna använde under första halvan av 1900-talet. Timex Expedition Scout(just denna är modell T49962) har just denna designen, dessutom på "black and tan". Klockan är lagom stor för mindre handleder(40mm), och känns väldigt smidig och nätt trots att den är 10mm tjock. Timex tillverkade faktiskt klockor åt Amerikanska försvaret en kort period på 70/80-talet, men det är en annan historia.

Armbandet är av textil, och känns faktiskt mer gediget än vad dom brukar göra på billigare klockor. Det känns även som att risken för att armbandet skulle börja bli luddigt och fransigt är mindre än för tex Seikos motsvarighet på SNK-serien. Klockan är vattentät till 50m. Urtavlan håller den klassiska stilen för "field watch" designen, med tydliga siffror upp till 24h. Kronan är stor lätt att manövrera, och mekaniken känns faktiskt väldigt bra när man ställer tiden.

Klockan använder ett CR2016 batteri som är förhållandevis stort för en vanlig klocka, anledningen är Timex Indiglo som aktiveras med kronan och lyser upp urtavlan med ett ljusblått sken. Detta drar mycket ström, skulle man inte använda Indiglo funktionen så borde klockan kunna gå många år mellan batteribytena. En annan fördel är att bakstycket har fått en text där batteri-typen står utskrivet, och det finns ett tydligt hål för att kunna stoppa in ett verktyg och bända upp boetten.

Nackdelarna med klockan är inte många, den mest påtagliga är nog att den tickar väldigt högt. När den står i mitt klockställ på mitt arbetsbord är kronan utdragen för att jag inte ska bli irriterad av ljudet. En annan är att kronan är ganska utsatt i sin position klockan 3, den är ganska stor och hade kanske behövt ha en lite diskretare konstruktion för att inte riskera att bli skadad av slag och stötar.

Priset är överkomligt, cirka 600kr på prisjakt, och klockan går att få i ett par olika färgkombinationer. Jag tycker att klockan är trevlig och skulle helt klart rekommendera den till någon som vill ha en klocka i militär stil.







 

mps

Cartier
Kul sak för billig peng.
Lite mindre som du nämner och den hade varit mer av en modern version av deras gamla feild klockor.
Kanske 38mm, så de bumbar upp den lite jämfört med förr.

Helt klart prisvärd.
Grym bruks och en klocka som passar bra på många olika band.
 
Topp