• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips för att fräscha upp en Zodiac

Crentus

Silver
2-Faktor
Hallå på er här i Vintage!
Här kommer en klocka med klös!
IMG_20170902_151102.jpg

Jag lyckades köpa mig en gammal guldplaterad Zodiac efter att den kom med i en sökning efter fräschare saker. Nu söker jag lite tips på vad jag kan göra för att få den anständig nog för en bal (just den här balen är rätt oanständig, men men). Finns säkert guider sedan på forumet för hur jag ska bära mig åt.

Det manuella urverket tickar på men med dålig reserv, värt att serva?

Tavlan är fläckig med en liten rostantydan mellan datumet och kronan. Glaset är repigt som fan.
IMG_20170902_151951.jpg

Och slutligen har vi båda sidorna om bakluckan mellan bandhornen som fått någon typ av rostangrepp. Släppte snabbt från pläteringen men inte locket efter lite gnuggade med finger.

IMG_20170902_152122.jpg

IMG_20170902_152150.jpg

Så vad kan göra?
Tack på förhand! :)

Börja med att rengöra det yttre med en tandborste och lite vatten med diskmedel i (även glaset). Köp lite Polywatch och börja polera glaset så har du snart en mycket snygg klocka. Urtavlan gör du inget med utan man bara tar bort löst smuts med antingen lite Rodico eller en mjuk pensel.
http://www.klockgiganten.se/suunto-klockor/polywatch/

För att rengöra inuti måste urverket plockas ut och vanligtvis tar man av locket bak, lossar uppdragsaxel och eventuella verkhållarskruvar med brickor.

Senast ändrad:
Börja med att rengöra det yttre med en tandborste och lite vatten med diskmedel i (även glaset). Köp lite Polywatch och börja polera glaset så har du snart en mycket snygg klocka. Urtavlan gör du inget med utan man bara tar bort löst smuts med antingen lite Rodico eller en mjuk pensel.
http://www.klockgiganten.se/suunto-klockor/polywatch/

För att rengöra inuti måste urverket plockas ut och vanligtvis tar man av locket bak, lossar uppdragsaxel och eventuelle verkhållarskruvar med brickor.

Tack så mycket för svaret! Börjar med en snäll tandborstning som första åtgärd :)Målet är att hålla den så billig som möjligt.
Svart läder ska på dessutom.

Man kan använda polermedel som AutoGlym för det rostfria :woot: bakre locket och det hjälper även mot nickel som migrerat till ytan. Det kan vara frestande att använd mer kraftig polering men det är bättre att använda mjukare medel.

Senast ändrad:
Sant, förstått det som att serva vintage görs utan ekonomiskt syfte.
Lite pengar är bara kul så att få en klocka som man köpt för 100kr som ingen vill ha fin igen och sedan sälja den för 500-600kr är en del i nöjet och att klockan blivit eftertraktad igen.

Jag rekommendera de som vill börja fixa gamla klockor att börja med quartzklockor för de är billiga och inte så svåra, plus att man lär sig jobba med små delar.

1000419.jpg

Här är en oälskad Eterna som jag gjorde i ordning nu i kväll som en avkoppling för jag har bra mycket svårare jobb i morgon som kräver total koncentration och så fick jag öva lite på små delar. Visst lite märken på tavlan och visare och ett lite slitet bandhorn men på armen ser den grym ut.

Lite pengar är bara kul så att få en klocka som man köpt för 100kr som ingen vill ha fin igen och sedan sälja den för 500-600kr är en del i nöjet och att klockan blivit eftertraktad igen.

Jag rekommendera de som vill börja fixa gamla klockor att börja med quartzklockor för de är billiga och inte så svåra, plus att man lär sig jobba med små delar.

1000419.jpg

Här är en oälskad Eterna som jag gjorde i ordning nu i kväll som en avkoppling för jag har bra mycket svårare jobb i morgon som kräver total koncentration och så fick jag öva lite på små delar. Visst lite märken på tavlan och visare och ett lite slitet bandhorn men på armen ser den grym ut.

Vore väldigt motiverande ifall intresset kan betala sig självt :) Ska börja leta objekt i egen takt!

Ser oerhört modern ut! Har du någon före-bild?

Vore väldigt motiverande ifall intresset kan betala sig självt :) Ska börja leta objekt i egen takt!

Ser oerhört modern ut! Har du någon före-bild?
Ingen före bild tyvärr, det var smuts på insidan och datumet växlade bara halvt på grund av en fjäder som blivit slapp men det var bara att plocka loss visare och tavla och sedan lossa att par plattor, rengöra och olja minutröret och sedan böja ut fjädern igen och sätta allt på plats. Första gångerna man gör detta är det hur svårt som helst men med träning kommer färdighet så numera är det som sagt bara ren avkoppling. :)

Modellen är från mitten till sena 80-talet för då var denna slimmade look inne.

Tillbaka
Topp